Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Thursday, April 8, 2010

Tetamu yang datang bertandang?

Tak tahu samada akukah yang terlalu mengikut perasaan..
atau seharusnya bagaimana..

Memang betul tetamu itu harus dimuliakan.. mama selalu kata.. " tetamu tu bawa rezeki, maka layan la tetamu sebaik2nya"

dan pagi tadi aku buka buku, cari 'Tetamu' jumpa pula..


Hadith riwayat Bukhari dan Muslim:

"Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhir hendaklah ia memuliakan tetamu"


isskhh, mula rasa tak sedap hati, serba salah..

Aku memang suka orang datang rumah.. layan mereka.. ya, aku suka orang datang rumah.. daripada jumpa kat luar kan, kita chitchat dirumah, makan2 minum2.. kan..

tapi apa citer pula kalau tetamu nak datang bertandang tatkala jam dah menunjukkan 11 malam! secara tiba2 mahu datang ke rumah? itu... betulkah boleh sampai jam 11?
ahh... rumah tgh tunggang langgang pulak,
penat sehari di opis tak abis lagi..
ingatkan nak tido awal ni..
dah la mood baru nak relaxx..
fikir2 lagi..
mesti nak kena siapkan mkn minum jugak ni..
nak masak air bagai..
nak melayan bercerita ceritu..

PENAT!

Aku juga perlu senyum meleret menyambut kedatangan..
hati mesti gembira beserta senyuman yg ikhlas.. tapi jika hati dipaksa gembira?
senyum perlu di buat-buat!
jika dibuat2, ia akan jadi penat.

PENAT!

Aku tidak mahu hipokrit!

aku cuma penat..

Aku bukan apa, aku tak suka keadaan yg terkejut tetiba ni, menda ni akan buat aku terkocoh kocoh pula! sebab mesti mahu berikan layanan yg baik..

Bila fikir sedalamnya, ini sebenarnya ..Tuhan sedang menguji aku!
selama ini aku tak pernah ada apa2 masalah mengenai tetamu!
Astaghfirullah..
tak tahu kenapa aku begitu beriya tidak mahu menerima tetamu itu.. (ats sebab2 yg dinyatakan di atas)
kesian mereka..
Maafkan Aku..
namun tak sesekali aku biarkan mereka tahu tentang perasaan ku ini..
kerana mereka telah difahamkan dengan perkara/alasan lain yg lebih munasabah!
yang lebih senang diterima mereka..

Maafkan aku ya Allah..

2 comments:

Mimy Hamid said...

yer paham beb...tak disangka..kekadang tu kita rasa kurang selesa kann...aku pun ada gak member dtg malam kul 11 samapi la ke kul 1..mana leh halau tetamu..aku layan kan aje la..tp dia kena paham2 sendiri la

kella said...

tuah..
aku rase buruk sangat mimi..
buruk sebab tak dapat layan tetamu yang satu itu!
aku takda la halau dia, cuma aku mberikan alasan sahaja..
hmmm....
tercalar reputasi..

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker