Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Wednesday, April 14, 2010

Ada yang lupa kewujudannya II

Rentetan kes pagi tadi..
dah lama dah aku dok perati.. kengkadang kecian sangat kat para2 pemotor ni.. espeacially kat kl la kan.. jalan raya sama dikongsi bersama kereta, tapi cam dianaktirikan aje!

Bila aku dah selalu naik motor gak ngan hubby ni aku mula la faham...
bukan senang sebenarnya nak bawa motor kat jln raya kat kl ni, kereta byk, jlan pula sempit, mmg ada laluan motorsikal, baguslah.. tapi jln tu kebykkannya di hiway je.. pastu kebanyyakan (bukan semua tau) jalannya cam ikhlas tak ikhlas je buat? lopak sana sini.. bonggol sana sini.. tu belum masuk kes ada orang letak paku pakis kat jaln tu lagi..
hamboi..hamboi.. korang campak2 paku2 /menda2 tajam.. pastu kat depan sikit ada board kata


" untuk tayar bocor, sila hubungi no sekian, sekian...; untuk tampal tiub, tukar tayar, hubungi sekian..sekian..." baik punya planning nampak?
kesian... dah duit melayang pulak..ingatkan guna jln tu leh la senang sket, tapi bala lain lak datang.. ish..

ya, kami pernah terkena..

mmg lah best, bila je dok dlm kereta.. selesa.. tak fikir kesusahan mereka kat luar.. aku pon sama rasa jugak dulu..
cuma sekarang, bila dah sama2 rasa menaiki motor ni, sedikit sebanyak timbul kesedaran...

teringat kat papaku dulu2 mase belum ada kereta.. berhujan, berpanas... tetap itulah kenderaan utamanya dulu..
pernah dulu aku tunggu papa datang ambil dari kerja.. laaaaamaaa kemain tak sampai2! adalah jugak sedikit kerisauan.. tapi perasaan marah melebihi segalanya...
last2 bila nampak papa datang, terusla tanya kenapa lambat, (mrh dlm hati je, kat luar takut ooo... papa garang!)
katanya.. tayar pamcit.. tengok2 ada 2-3 paku/besi tajam, lekat baik punya kat tayar!
tetengah malam takdek plak bengkel yang buka... terpaksa dia tolak sengsorang motor tu , mencari public dan ke stesyen minyak berhampiran, motor papa jenis yang ada tiub kat dalam tu, so agak rumit gaklah kejanye nak godek menda alah tu.. nasib la ada kenalan papa kenal terserempak di situ, dia lah yg tolong... sehinggalah papa datang amik aku malam tu.. terimbas satu persatu di kepala otak aku, rasa bersalah sebab fikir yang bukan2 kat papa! kesian papa..

apa pun dalam kehidupan seharian ni, kita tak boleh la mementingkan diri sendiri..
memang bila aku bawak kereta sekarang ni, aku sentiasa beringat je.. fikirkan orang lain juga, bukan kita sorang je bawak keta.. (keta pun ada yg tak betul, cuma aku sedang citer pasal moto skrg nih..)

tulah kengkadang kita lupa yang pemotor juga menggunakan jalan raya yang sama, mereka lagi kerdil dari kita.. mereka tiada berbumbung, tiada perlindungan kecuali helmet...

pemotor plak jgn lah sebab aku sokong korang, korang bleh sesuka hati nak cilok mencilok, jgn lak jadi cam mat2 rempit yg lansung tak fikirkan orang lain! coz my hubby selalu gak pesan hati2 ngan pemotor gak, kengkadang diorang main nak cilok je, kengkadang kita tak perasan ada motor, tu yg bahaya tu!

Yang penting, sama-sama kita berhemah/ hormat antara satu sama lain! baik motor atau kereta tau! kalau dua 2 pun berhemah.. tak timbul soal ini kan? kan?

IringJeling:Hubby tak penah kasi aku bawa motor, bonceng boleh, tapi kalo kereta dia suka aku yg bawa..kasi dia rehat2 lak, dah selalu dia yg bawa motor kan... hmm..

4 comments:

sI tEDI said...

masa aku mula2 kerja dulu aku pergi kerja bawa motor. 25km sehala perjalanan.

pernah aku tergolek dog eksiden. masuk sepital 4-5 hari. tau betapa seksanya naik motor di keliling oleh makhluk2 besar yg lain.

jd sekarang bila aku dah ad akereta, aku akan lebih berhati2 dengan org yg bawa motor.

kella said...

yess... betul tu tedi, pengalaman mengajar segalanya!
kalau takda pengalaman pon boleh belajar dari org yg berpengalaman kan!

psst.. jauh gak tu pegi balik 50km!

Liessa said...

betul tu..motor nie takde protection kiri kanan kecuali helmet...kete ni dh tentu ade dinding nyer...sy pun tak brani nak bawak kete sgt (masih dlm proses nk membiasakn diri) tambah2 lak jln yg tgh dlm pembinaan...skang hubby je yg bawak kete..ade skali tu sy bawak kete tapi tak pasan ade motor,pas tu motor tu hon...punyer la mrh hubby kat sy...huhu...takut tol sy masa tu..sejuk tgn dibuatnyer...

kella said...

liesssa.. hehehe faham sangat perasaan tu! sebab penah gak kena sound kat mat moto tu! " kiri kanan, kiri kanan! issshhh" dia marah bila kita kejap ke keri dan kejap ke kanan.. sebab menyusahkan dia nak lalu.. orang tak perasan pon dia masa tu!
lagi satu, tak perlu la nak bertegang urat ngan mat2 moto ni, nanti tak pasal2 kena serang ngan diorang, diorang moto senang, kita keta.. susah sket..

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker