Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Monday, April 12, 2010

Semua Pemandu Perempuan! Anda Harus Tahu Itu Dan Ini..



hmm..

ayat ditujukan untuk diriku jua..
Aku pasti sangat, ramai 'lady driver' di luar sana!
Pemandu wanita laa! yang punya 'Mesin Bergerak' sendiri, pinjam ke, ayah punya ke, syarikat punya ke..
sangat penting untuk kamu, kamu dan kamu semua ambil tahu tentang 'mesin' yg bawa kamu ke hulu hilir itu!
untuk aku sendiri, mmg diakui awal mpunyai mesin bergerak itu, mmg aku tak pernah ambil berat sangt tentang organ2 dalaman, cukup minum kah? ada bagi vitamin kah?
yang aku tahu, makan pakainya cukup, mandi bersih2, nampak cantik.. dah!!

dalam?! ZerO....

Tapi lepas satu2 kejadian menimpa;

kes 1: Tayar pancit... mase tu nak gi keja! takde org nak panggil, masih baru di kwsn itu! nasib baik ada si Dia! tanyakan mana 'jeck' (betulke eja?) apa 'jeck' tu? aku pun tak tahu? 'jeck' digunakan untuk nak tukar tayar, errr... terpinga-pinga aku! rupanya di bawah seat penumpang, aku pun tak pernah tahu ada menda tu disitu! sadis...

Kes 2: Kereta berasap-asap! air kering dowh....
ko tak tengok ke meter naik?
adusss... aku tak perasan plak!
bila kali terakhir ko check air?
errrr.... takde check pon? anta service jer!
(aku sendiri menggeleng kepala baca ni sendiri! huhu.. aku tuh!)

Kes 3: Kreta tersekat-sekat..cam ada tak kena.. pastu takleh start lansung!
waaaa... rupanya..minyak itam dah kering laa!!! mereka tanyakan adakah aku gila bawak keta takdek minyak itam.. boleh jahanam kalau macam ni..
(oh.. gila rupanya..)

Kes 4 (Jumaat lepas): kereta tak boleh start! alllamak.. again? pastu cepat je aku pusing bicu lampu, dan... SAH! lampu tak tutup! semalaman!
aduusss... kali ke 2 ini aku cam susah nak salahkan diri sendiri, walaupun cuma aku yg bawa kereta lewat petang semalam! tapi kan siang hari! masakan aku pasang lampu! tak boleh terima beb.. takleh terima! aku puas dok pikir, how la weh.. semua ini terjadi!
setahu aku, aku tak akan nak buka lampu di siang hari!
tapi akhirnya aku kena admit, yeah...mungkin akula tertekan masa nak keluar! (abis..itu sahaja alasan yg dapat diberikan!)

ini adalah kali kedua bateri kong, bulan lepas perkara sama terjadi! berpeluh2 aku n mr hubby tolak menolak.. kejap dia tolak, kejap aku standby dalam..tekan gear/minyak! tapi tak jadi, jumper dengan kereta jiran, pon tak jadi! last2 panggil pomen, tukar batery nya sementara.. baru lah idup..

Untuk kes Jumaat lepas pula! nasib baik ada rerakan ku yg terdekat! Tika, Lina and Al.. 'jumper' sahaja sudah cukup menghidupkan kereta ku! Alhamdulillah..
Boleh la dinner malam tu, Couple Anniversary yg ke 4!

Kes2 di atas adalah kes2 contoh yang 'basic' yg boleh di tangani oleh kita kaum wanita! setakat yg mudah2 camni, boleh buat sendiri atau tahu serba sedikit, takda lah kita kena 'cong' dek pomen untuk hal yg kecil2..
disebabkan kes2 diatas la buat aku tahu serba sedikit.. korang jgn tunggu nak kena cam aku plak.
(tolong, aku bukan suruh kamu kamu menggeladah semua isi perut enjin mesin itu! tapi bonus untuk lebih info! cukup lah 'tahu' yg dasarnya sahaja.. mencegah lebih baik dari merawat.. )

Kes 1: Anda kena tahu guna 'Jeck'/jack, untuk mengangkat kereta, memudahkan proses penukaran tayar! setiap kereta mesti ada! pi check tengok! ada tu..

Kes 2: Air dlm radiator memang kena selalu 'check' beb.. kena rajin2 'check' untuk keselamatan.. kalau kereta berasap boleh terbakar dan seterusnya meletop.. kalau dah berasap tu, cepat2 lah berhenti! jgn di gagahkan jugak kereta tu! tu penting tu air spare sebotol dalam kereta!

kes 3: ini pon kena check... barang 1x sebulan.. 3bulan atau 5000km kena tukar dah..kalau tak enjin akan rosak!

Kes 4: Wajib la ada 'jumper' kat dalam kereta! kalau incase cam kes aku ni, takdelah nak menggagau carik jumper! kena pandai guna tau! wayar merah dan hitam! letak betul2.. jgn tertukar wayar plak! ada alur elektrik disitu! dan untuk kereta yg men'jumper' tu pula jgn lepaskan kereta yg di hidupkan begitu sahaja, kena tekan2 pedal minyak nya! nanti kalo tidak.. abis disedutnya ke kereta yg di'Jumper' tu..

byk lagi jugak info2 dan tip2 pjagaaan kereta ni; sila lah baca disini.

Semua ini adalah saranan dari Mr Hubby aku jugak! dia mahu aku tahu ini semua! dialah pencetus segalanya! Dia mahu wanitanya tahu serba sedikit ilmu kereta ni! tinggi sikit kualiti!
tak semua wanita tahu tau!

ada sekali tu, aku check air/minyak kereta kat pejabat, seorang kakak tu menegur..

" kereta rosakkah?"
" eh tidak lah.. saya check air n minyak itam ni, kot kurang ke.. sebab nak jalan jauh nih.."
"eh..eh.. pandai ke check?" sambil matanya tak lepas2 memandang aku mukanya cam musykil, cam courious je tengok aku!
" haah.. setakat check air n minyak aje kak.. boleh la... kalo bab2 enjin tak tahu la.."
" eh..eh.. pandai ye! akak mmg tak pernah buat tu semua! suami akak yg buat semuanya! abis2 akak antar service je! tak kuasa lah nak check2 nih.."
" oh.. ye ke.." malas lak nak bual panjang.. aku pun nak cepat..
" bagus kamu ya ! bagus..." sambil tersenyum terangguk angguk..
" ish.. takda lah.. biasa je.." chee.. merendah diri.. itu penting.. ;p

IringJeling: Kata Mr Hubby, bila tengok wanita yang tahu 'handle' itu dan ini pasal kereta, jadi respect pd mereka ! kagum.. (owwhh..boleh jadi bonus untuk memikat ni..)

2 comments:

Mimy Hamid said...

aku pernahkena kes keta bersap..pehhh cuak giler..nasib aku bersama geng laki laki...kalau tak tak tau la..eh pastu aku nak tanya camner nk tau tayar pancit ha..tak reti leee

kella said...

hmm.. ko tanya camne nak tahu tayar pancit? hmmm tayarnya kempis lah kan?


Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker