Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Thursday, April 22, 2010

Mari BerHijau-hijauan..

~ tinggal kami bertiga bergambar sakan! mereka yang lain pulun mesyuarat! geeee~

Seronok berhijau-hijauan..
segar..
tapi ada pulak tadi tak semena-mena dengar suara sumbing..

" gua takkan pernah layan hijau.. gua layan biru je!"

dah pulak... ishk..ishk..ishk.. kesian ke dia!
apa2 je la labu..

yang penting aku dan semua orang yang berhijau hari ni punya matlamat sama..
menyokong supaya bumi kita sentiasa sihat, kuat, dan hijaunya akan sentiasa segar..
kasihanlah bumi kita.. penat dah dia.. tua dah dia..dah banyak ia berjasa pada kita..
sekarang tiba kita pula memainkan peranan penting bagi mengekalkan kehijauan asli bumi..
Dengan cara apa? ada caranya.. buata mana termampu! sikit2 lama2 jadi bukit!

tips ini adalah dari emel-emelan.

1. Gunakan bola lampu jenis flurosen alias Fluorescent Lights (CFLs).

Kajian membuktikan bila lampu CFL menyerap energi 75 % lebih sedikit daripada lampu kuning terang benderang biasa. Dalam setahun CFL mampu mengurangi produksi karbon dioksida hingga 500 pon. Ini setara dengan pencemaran yang dihasilkan 17 kereta di jalan raya selama satu tahun!

2. Penjimatan elektrik di rumah.

Padamkan lampu di siang hari. Matikan suis ketika ruangan tak dihuni. Asal kita tahu rata-rata setiap rumah menghasilkan emisi gas rumah kaca dua kali ganda dari yang diproduksikan sebuah kenderaan. Jadi jangan disebabkan tidak mengeluarkan asap hitam dari kenderaan anda maka Anda sudah merasa sebagai adiwira penyelamat!

3. Jangan Gunakan plastik.

sebolehnya hindarilah pemakaian plastik. memang kebanyakkan di pasaraya dan kedai2 biasa juga penggunaannya sangat meluas!. Tapi ada baiknya kita membawa beg kertas sendiri dan menolak penggunaan plastik ketika membeli. Mengapa? Plastik bukan bahan yang dapat hancur dengan sendirinya di pembuangan sampah. Sejumlah kandungan dalam bahan tersebut akan merosakkan kesuburan tanah.

4. Maksimumkan penggunaan komputer.
Sememangnya kita ketahui era sekarang jarang orang berkirim surat melalui pos, tapi untuk pengetahuan, masih banyak syarikat-syarikat yang lebih suka cara penyimpanan tradisional dengan mencetak di atas kertas dan memfail. Tapi selagi kita boleh menyimpan sesuatu dokumen itu dalam komputer, simpankan sahaja, tak perlu di cetak, kerana kertas yang kita pakai adalah hasil dari penebangan pokok pokok dalam hutan yang berleluasa untuk mendapatkan bahan membuat kertas.

5. Beli produk tempatan.
Kerana ia dapat menjimatkan tenaga dan mengurangkan pencemaran, kerana barangan import memerlukan tenaga yang banyak yang sudah tentu menghasilkan pencemaran yang berterusan. Beli sahaja barangan tempatan yang tak kurang juga hebatnya.

6. Praktikan prinsip 3 R

Reduce, Reuse, Recycle. .

7. Perlahan-perlahan singkirkan tenaga yang tidak diperlukan.

8. Bunuh produk penghisap elektrik
Tanpa disadari, kita terus menerus membeli dan mengngunakan produk yang menghamburkan tenaga. Television (TV) adalah salah satunya. Tanpa sedar sebuah keluarga kerap menghidupkan TV tanpa henti 24 jam walau tidak ditonton. Begitu juga komputer, DVD player dan charger ponsel yang terus terhubung penggunaan elektrik.

9. Kurangi pemakaian bahan kimia.

10. Hijaukan rumah Anda!

Banyak di antara kita yang mengaku cinta lingkungan, cinta penghijauan, namun faktanya hampir semuanya tak pernah menanam apapun di halaman rumahnya. Ok jika Anda tak punya halaman rumah. Setidaknya usahakan untuk memberi kesempatan bagi tumbuhan untuk hidup di sekitar. Tanaman gantung atau hidroponik cukup membantu bagi Anda yang tinggal di apartmen, atau flat.

IringJeling:seperti budak di atas itu..pokok apa lah agaknya tu! oh ya, dirumah buah cili telah membuak-buak tumbuh! sayang pula nak gunakan!

3 comments:

sI tEDI said...

selamatkan bumi sebelum terlambat. aku pink pulek hari ni

ct_nurmarlissaa said...

go greennn...beb antar tak kat group coprate....

kella said...

aww.. tedi.. u look so feminine today! pink color.. :D

Kak Mas anto jgn tak anto! kak mas n da geng mesti lagi meriah kan? huhuhu

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker