Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Thursday, December 2, 2010

Ikan (apa ntah ni) masak asam pedas kaw!

sebenarnya aku tak biasa masak asam pedas!
tulah! balik2 masak yang sama aja!
balik balik masak ikan yang sama aje!
tapi kali ni, aku nekad nak beli ikan yang lain dari yang lain!
maka terbelilah ikan seperti di bawah.. sekerat je, cukup untuk aku berdua..
tapi aku tak ingat dah ape ke namanya ikan ni!
yang pasti ikan ni ikan yang besar,

jenuh fikir nak masak apa.. maklumla, dapat sekerat ikan besar ni!

tapi entah dari mana ku rasakan seperti ada kuasa sakti menyelubungi..!
terus aku talakan senduk tu (ala2 tongkat magik tu!) pada ikan tu!
tinggg!!!
kelihatan cahaya berkilauan!
dan!
tiba tiba je ikan tu jadi macam kat bawah ni!
tadaaaaa!!!

hoho..
;p

mari kongsi resepinya! dimasak minggu lepas ni..

-sekeping ikan

-Bawang merah4, bawang besar 1
-bawang putih 2-3
- kunyit hidup
(semua si atas di tumbuk)
-cili kering
-garam
-air asam jawa
-Daun kesum
-Bunga kantan ( saje aku nak buh..)
- buah Tomato dan bendi
errr.. rasanya itu je kot bahannya! ke ada yang tertinggal ni! ntah! ingat ingat lupa..

cara:
tumis bahan2 yg di kisar hingga naik minyak, masukkan air asam jawa sikit, daun kesum+bunga kantan, masukkan ikan.. biar dia gelegak dan serasi bersama.. :p, tambah air asam  lagi, ikut suka byk mana nak kuah.. masukkan tomato, bendi dan garam secukup rasa..
agak agak dah masak serasi bersama semuanya, siap lah.. :)

bukan apa sebenarnya letak resepi di sini, di samping kawan2 yang sudi mencuba , ianya sebagai rujukan aku juga, maklumla saya ni pelupa! bila2 boleh rujuk blog sendiri sahaja! :D

tau tak...Yang paling best kan... bila cubaan ini  disukai!
ada orang tu tak suka pun makan asam pedas! tapi katanya sedap pula yang ini! hehe..
licin hingga ke tulang!
mekasih mekasih...

11 comments:

Kazaztan Team said...

ehh menu kita sama la hari nie...

LYaFRINA said...

kecur tgk lauk ni..
lya mmg suka sgt masak asam pedas ni..lg pedas lg ummphhh

~aSFaLiZa~ said...

mcm ikan tenggiri je

Siti said...

waa..makin rajin kella masak yer...mantap gitu masakannya..lepas ni siti kena ambik resepi kat cni la..

My Little Diary said...

salam,
wah3x.... sedap tu.... ikan merah ke tu... hehe saya pun bukan kenal sgt jenis2 ikan ni..

Kakzakie said...

Assalamualaikum kella,

Jangan kata tak suka asam pedas. Tengok air tangan siapa. ha...ha... sekali makan sampai ke tulang. Tu dia....

LyNn HaMzAh said...

boleh la masak sket utk kak lynn nanti...hehehehe...

kella said...

KT: samalah kita.. tapi kita punya biasa biasa je... :)

Lya: oooo lya suka ya? ohh lya boleh makan pedas? kita tak boleh pedas sangat lya.. nanti sakit perut! pedas sikit2 leh ler.. :)

Asfa: ye ke? errr.. tapi rasanya ritu bukan kot.. sebab amik ikan ni sebelah je ikan tenggiri! ntah hape ke namanya!

Siti: kita sebnarnya mmg suka main masak2.. jadi tak jadi jer... hehehe.. boasalah kita amatur je.. masak pun tgok buku resepi! :)

Rima: hmmm bukan ikan merah kot ni sebab ianya tidak berwarna merah pula! :)

kakzakie: jgn berkata begitu.. malu diriku ini! hmmm... insyaAllah.. moga moga lah hendaknya.. :)

terima kasih..

eelobor said...

nampak cam menarik jer ikan apa ntah tuh...hihihi

kella said...

k lynn: hehe.. buleh..buleh.. sekali k lynn sudi.. berpinggan pinggan kita hidangkan!hehehehe... mcm best je! huhu

eelobor: menarik! memang sedap isi ikan tu! lemak berkerim isinya! :)

Mimy Hamid said...

boleh tiru!!!!!!!!!!!!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker