Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Friday, November 19, 2010

Warna Warni Pasar Siti Khatijah



“ ha.. mari dik.. nok gapo tu..”

“ eh telo penyu pun ade lah..” bisik gadis itu kepada temannya..

“ ho.. ado belako.. nok gapo ada belako..telur penyu ado, telur itik ado.. telur aye ado... nok gapo mek.."
eh... dengar pulak akak tu..kita berbisik..getus hati gadis itu.. :p

" hmmm makcik, kasi lada hijau ni 5 ringgit"

" limo riya? ho..buleh.. go lain toksey ko.. ike bilis ni segar ni, hok baru sapa.. ubi stelo ni pun hok baru ni.. manih ni ubi ni.. toksey tra..?

"ho.. ado belako deh mokcik.." hehe.. tetiba tukar slang plak

" ho ado belako lah.. nak sayur ko , buoh ko.. ado belako.. ni nise ni hok baru jugok ni! nise kapung ni, sedak sungguh tok nawok, sakni baru kak jua dio amik 2 supik ni" sambil menunjukkan manisan di dalam plastik tu..

" ho sayo meme dengar nise kampung sedak"

" meme lah mek weh.. kalu wak gulla ko..masok tumis ko..bubuh siket, kalo wak bubur ko.. buh nise ni gak.. tok ingat gapo lah.. nok ko? amik hok kecik la.. tra.. kalu sedap mari beli lagi.."

" hehe.. buleh la .. hok kecik jah.."

" ho buleh.......... .... budu budu toksey ko dik, budu cap ni sedap jugok ni!"

"takpolah kak.. budu ado doh dumoh.. beli banyok ritu.. tok abis lagi.."

" ho takpolah.. go go lain kot2 nok gapo gapo lagi ko... "

tetiba teman si gadis ni menegur lah makcik ni, dah dia dok leka melihat gadis itu berspeaking slang begitu.. dia pun menyampuk la...

"kat sini semua ore betina yang berniaga ya makcik!"

erk!!?? gadis dan makcik itu melihat pada temannya itu serentak! sambil si gadis membulatkan mata dan makcik tu melihat tak cakap apa!

lantas si gadis menepuk lengan temannya itu sambil berbisik!
" eh... orang tak panggil betina lah! agak agak la weh..!"

" hah? setahu i memang org sini panggil pompuan 'tino' tu, bukan betina ke?"
berbisik!

makcik itu mendengar mereka berbisik lalu mencelah sambil tersenyum,
" ho lah meme di sini panggil tino ko orang perempuan, tu asal dari perkataan betina.. tapi orang takda lah panggil betina pun.. singkat 'ttino' ja.. kalo sebut betina lain macam pulak bunyi nya! " makcik tu tetiba terkeluar sikit2 bahasa baku pulak! ;p

" ohh.. maaf ya makcik saya tak tahu sangat, saya nak cuba kecek klate je.."

" haah, maaf cik.. kawan saya ni memang bukan ore sini, jadi dia tak tahu sangat.."

" ho takpo lah, fahe doh... doh... ado nok gapo lagi ko? sayur2 segar ni toksey?

" hmm cukup lah tu cik, berapa ringgit?"

" lape riya jah sumo.. takpolah wi tujuh riya jah cukup.."

" oh.. ok terima kasih ya makcik..

" ho, mokcik jual deh.."

" ya beli ya makcik.."

berlalu sambil tersenyum.. :)

" errrr.. ngapa dia panggil u mek? mek bukan untuk orang tua ke? u panggil nenek u pun mek kan?"
teman pada si gadis itu kemudian bersuara..

dan si gadis tu melihat pada temannya dengan hujung mata sambil mengetap bibirnya yang munggil itu..

" hu.. takpe nanti dalam keta i citer lagi ngan u k! sekarang jom pegi cari akok...! "

dan mereka pun berlalu pergilah berdua.. mencari si akok yang sedap dan tersohor itu..

:)

13 comments:

daela said...

comei la awak tulis bahasa kelantan dlm blog...suka..:)

Kakzakie said...

Salam kella,

Cakap jangan sebarang cakap itu org tua-tua kata. Pengajaran tu.

Tapi yang menarik perhatian kakak ialah bangga kerana boleh dikatakan rata-rata penjual di pasar ini adalah org Islam. Sebab itu mereka tak kata ringgit tapi macam kat Mekah guna riyal (tapi mereka sebut riye). Syabas org Klate....

Amieynna Amin said...

hehehe...
betina tu nmpak kasar je..
hehe

Nadine said...

hehehe..i kalau kecek kelate mmg fail! :P

p.s: nice view, nice photos Kella. Love it!! :)

Mimy Hamid said...

very the cantik ini gambar..look like hijau & cool..aku tak pernah jejak lagi..pasar payang udah

deena farhana said...

nice to meet u kella..ada rezeki kita bsua muka insyaallah..

trm ksh sudi jd teman blog deena slama ni :)

moga ada ruang lg utk bkongsi tinta blog ms akn dtg..

slm syg utk kella..

Brilliant Marjan said...

salam...

cantiknya gambar yg diambil..nmpk hidup dan meriah...lama dah tak pergi pasar ni..

mamawana said...

Salam kella

hooo.....kawe tuh, biar kecek molek sikit .... tino sedak bunyi, "betina" lain pulok bunyi nyer...apo2 pun lawok...lawok...comei

Mata Hati said...

dah lama tak pergi ke pasar ni. last time pi kota bahru 4 tahun lepas.

comellah gambar tu.. good shot. nak tumpang mununtut ilmu boleh? hehe

idah @mama izzya said...

hahha..ore tino dgn betina tu bunyi maksud lain..sebut betul2 kapung ore..hik..hik..

stiap negeri besh kan loghat2 dier..idah dok ganu kalu g klate bunyi pelik jer kalu ckp...mcm org pandang gok..org ganu kan lebih g...

LYaFRINA said...

kella...
lya baru sempat datang .. sori..
lama x online..
1st.. asya sakit
2nd... lya pon sakit...

:-(

HIDUP NI MMG PENUH DUGAAN KAN??

KimiCnoL said...

lawak r..like3 ;)
New Entry
"Iklan Best"

kella said...

Daela: comel ke.. huhuhu... terima kasih singgah ke sini dan suka.. tq.. :)

KakZakie: hu, betul tu, tak boleh sebarangan cakap.. yah.. telah menjadi pengajaran untuknya, so lebih berhati2 masa depan.. :)

betul tu kak, kita pun suka tengok.. makcik makcik.. kakak2 orang melayu semua berniaga.. tak usah dengki dengki nescaya selamat..
tabik.. :)

Amieynna: tahu takpe... huhuhu

Nadine: kecek je nadia.. hentam sajolah.. hehehe..

nice ke? tengkiu tengkiu.. nad, kalo puji bab2 kita amik gambo takpe.. hehehe.. suka..

Deena: hmmmmm...hari tu dah ke ruangan deena .. berita itu sugguh tak best, jap lagi nak jenguk lagi, kot2 deena dah termakan pujukan rayu ku ku... still stay.. :)

Mimy: colorful kan? heheh.. pasar payang pun aku dah penah pegi..
so next detination.. ko kena ajak si megat pegi sini pulak! jln2 carik makan... :)

brillian marjan: terima kasih... sekarang dah makin kurang makcik2 berniaga kat situ... dulu2 memang penuh.. rmai.. meriah...

terima kasih ya singgh sini.. :)

mamawana: peace..peace.. tak tersilap cakap budak tu... dah kena luku pun.. hehehe... tengkiu ! :)

mataHati: orang pun bukan senang nak kesini... time ni, semua orang kelantan pergi bukit jalil tengok bola.. so kelantan lengang ler.. boleh ler berjalan.. balik kampung... terima kasih... errr nak menuntut ilmu? tiada ilmu sangat la... yang penting sebenarnya keingininan, keyakinan dan kreatif kot.. hehehe
:)

MamaIszza: huhuhu... memang ah.. nok makang ikang sokmo biler gi ganu! kepok lekor ye sedak gok! teringin sungguh nok makang ikan, sotong, udang fresh dinung! ;p heheh

Lya: la... lya n asya tak sihat ke.. jap jap kita pi jenguk ya!

KimicNol: tengkiu tengkiu tengkiu... :) terima kasih singgah sini.. nanti kita pi check tengok... :)

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker