Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Thursday, May 27, 2010

Kontroversi di Alam Maya juga, panasnya boleh tahan!!

*gambar di gugel~

siapa kata hanya berinternet tidak mengundang bahaya? barangkali bahananya lebih hebat..
kalau tidak, takkan ada yang saman menyaman , turun naik mahkamah, masuk penjara, caci maki sesama sendiri, semuanya adalah kerana tulisan.. tulisan yang di taip menggunakan jari jemari di papan kekunci ...
kerana kebebasan menulis.. tidak perlu mengeluarkan suara.. tidak perlu bersemuka..tidak perlu berjalan berpenat lelah.. cuma sediakan komputer, line internet, jari jemari menderas laju menaip apa yg difikirkan.. cuma itu..
terlintas sahaja, terus di taip, (mcm aku sikalang looo.. ) segalanya di hujung jari!

"kamu ni jari .. suka benar berdansa di atas keyboard itu! rancak pulak tu!"
kata jari.. "eh.. tidaklah.. aku mengikut apa yg tercetus di kepala otak itu... "
oh.. kata kepala otak pula.. "eh.. hati yang berniat dulu...dia yg berkeinginan, maka ku turuti sahaja.."
kata hati pula? hmm...

Aku terlintas tulis ni sebab aku ada baca byk juga blog2 orang lain sekarang.. yelah.. korang pun tahu baru sekarang aku ingin berjalan2.. keluar dari tempurung! suka pula mendapat ramai kawan.. dapat byk info, komen2 membina, ilmu2... tak rugi dikongsi bersama..
bila dah jauh berjalan mestilah terjumpa macam2 kan...
melihat perang siber, caci makian macam biasa sahaja,
ohh.. baru ku tahu.. dunia 'virtual' ini, diamnya.. diam berisi..

fokus untuk blog..
dek kerana tulisan yang sepatah, dek kerana gambar yang sekeping, dan dek kerana keluar entry terkebetulan sama tajuk baru sekali, dan dek kerana macam2 lagi.. jika manusia itu cepat melatah, maka terhamburlah kata2 yg tak 'best'... aku kata kau.. kau kata aku... yeah.. mari kita main kata kata ya! :)

terbaru, mase jalan2..aku terbaca blog yang di 'copy' entry dan gambarnya sekali! mak aihhh... byk lak tu gambar2 dan entry2 yg sejibik, yg terang2 milik tuan empunya blog A, tapi di cilok 100% oleh si blog B! dan tidak pula di kreditkan kpd blog 'A' tapi, di'claimn'nya pula itu adalah empunya diri ! melompat lah tuan punya nya!!... mungkin Si 'B' beranggapan si 'A' tidak akan tahu tentang itu..
tapi sepandai2 tupai melompat kan... akhirnya jatuh kemana ya anak-anak.....? ya... jatuh ke tanah juga.... Hehehe.. ;p

eh..serius ke entry ku kali ini? bukan ape, sebab peringatan untuk aku juga, aku dulu kan tak faham sangat ilmu bab2 blog, berinternet untuk kerja, info, emel.., tapi baru ku sedari bila dah terjerumus di alam blog ini, aku telah turut serta memasukkan diri aku ke alam siber dengan bertiket, aku post entry entri aku dan gambar gambar ku ini.. dan 'mereka' sedang berkeliaran di alam maya sekarang ini... (apa aku cakap ni? errr..) jadi risiko apa apa aku kena tanggung sendiri! kan? aku pun nak ingat2 balik.. ada ke aku terpernah buat salah, dulu.. memang keja aku tekan je 'search' dapat info terus pakai guna, mana lah tahu dulu aku terpernah amik info2 kengkawan, gambo ke apa ka.. sebab bila ingat 'search' je, jumpa dan terus leh pakaiguna je, tak pernah terfikir kot hak orang ke ape ke.. kotlah aku pernah terambik tu.. mintak maaf minta halal .. jgn marah2.. kita kawan2 takmo gaduh..
entry ini aku buat sendiri tidak niat ingin kenakan sesiapa tau..tidak mahu dikaitkan dengan sesiapa, cuma aku! hihihi... bacalah ia dengan terbuka dan penuh kusyuk! ;p
marilah kita sama-sama berbaik antara satu sama lain..
lebih positif, lebih awet muda kata orang.. :D
jom!

yeah..moral of da story.. untuk ku dan sesiapa yg sudi baca..
sentiasa berhati-hati bila jari jemari rancak menari..
takut menari yg bukan-bukan je..
menari tradisional pun ok gak...

IringJeling: errr... tiger show pun jenis tarian gak kan.. ? aummm!!

9 comments:

myQza said...

hairan juga, sbb berblog ni pun leh timbulkan perasaan iri hati dan hasad dengki.

ada yg bertelagah, saling membalas kenyataan di blog. aduhai!

ardinihumaira said...

betul3... kalau nak copy, gtau owner dulu dan creditkanpada blog beliau.. dan elakkan copy bebijik2... biau la ada hasil tulisan kita sket... ni tak, copy paste gedebum publish.. hayyaa... tak elok cemtu.. biau ado kita komen atau intri sket... sebab tak semua tahu mengenai apa yang kita copy tu. mungkin bermanfaat untuk reader kita... so tak salah sebenarnya copy... minum kopi laaagi tak salah hik3.. cuma nak copy tu creditkan la pada owner.. lebih baik begitu.. baru owner rasa terharu... ni kalo tak credit kat dia, kekadang saket hati la dia tulis penat2 kita wat cam kita yang tulis. tak gtew? dats y dni jarang mengopy.. sbb nak elak dari orang kata ceduk nama dari blogger tu. tak best kan.. hukhukkk


apapun selamat berblog dengan hemah hemah ye.. pakai tali pinggang keledar atau topi keledar tau ^______^

LYaFRINA said...

stuju kella.. sejak akhir2 ni.. byk perang skit meletus di alam siber ni.. saboo je la...
eheheheh...
sbb tu, lbh baik tulis ttg diri kita sendiri... y xde kaitan dgn org lain.. itu lbh bagus...

kalo bab2 copy2 x setuju.. biasanya deit2 sikit. tp ttp harus d kreditkn pada owner...

kella said...

Tedi: aku pun hairan juga.. ini baru berblog.. uihh...blog picisan cam aku ni pun kalau silap gaya, kena jugak nih.. isk.. hati2 aje.. :)

Dni: betul sangat2 la kata Dni tu..
rasanya luahan sendiri adalah lebih bermakna..dari di copy..
minum kopi takdo masalah punya! pahit yg di telan, sendirilah rasa kan...
heheheh... tq..

Lya: sabo jelah kan...
kita harap semua itu tidak akan mewujudkan fenomena lain dalam berblog pula..
nanti dah jadi tak best pula nak berblog..
orang tengah kemaruk nih! huhuhu :D

Liessa said...

salam kella...betul la sejak2 menjak ni mmg asik jumpa jes kes mcm ni....sy pun ade gak kadang2 amik info dr google...tapi sepatutnya tak salah kan klu kita copy n share mende2 yg baik...cuma jgn la ckp ni idea n hak kita padahal kita ciplak org nye...huhu...pas ni sy pun nk hati2 la bila amik info dr google...hik hik...

nabilah_2908 said...

hmm...betul tu..nk berblog pun rasa mcm tak aman dah..setiap kata2 yg lahir dari hati perlu di tapis terlebih dulu..

silap langkah..buruk padahnya..mereka2 diluar sana sentiasa bersedia tuk menyerang kita..dah mcm peperangan lak kan..? huhu :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
KATA GANTI DIRI

nIsYa said...

hanye dgn jari boleh timbulkah huru hara. spatotnye klau nak cilok hak org, terbaik mintak izin..

Sufi Asri said...

salam kkella...
sure, boleh amik award itu.. thx sudi ambil.. =)

Mimy Hamid said...

sbb tu aku tak suka coter hal org lain..blog aku citer aku..tajuk pun there something about mimi kan...so mmg citer aku..tak suka baca aku kesahh..


Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker