Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Friday, May 21, 2010

Colek Malas ? ? ? heh ? ?

Gara-gara semalam tengok Lya tunjuk skill ngan "jeput udang' nya tu.. teringin pula nak makan, takkan nak minta Lya poskan? expired bila dah sampai nanti!

hehehe.. so semalam mmg niat nak buat juga, dan terkebetulan Mr B sound..

" hmm hari tu ada orang kata nak buat cucur.. "

hehehe mmg dah niat aku nak buat pun.. bagus sangat la B nak makan... dia mmg suka ngan cucur aku nih.. bukan aku kata ok.. dia yg kata..

Ini ialah resepi arwah nenek @ka Mek aku.. 'Colek Malas' namanya.. mungkin tak ramai yg penah dengar.. sama je ngan cucur udang , mungkin yg bezanya cuma sos.. original 'colek malas' ni sos dia sbnarnya kaler coklat gelap, sedap giler! tapi aku belum reti buat lagi.. mama pandailah.. so aku pakai sos merah aje.. huhuhu..

layan gambar la ..

~ bahan2 asas.. tepung mesti ada kan.. udang juga penting.. baru sedap!!~

~ itu di atas, setelah di campur segala sayuran dan garam sikit gaullah hingga sebati, tak perlu cair sangat..~


~Tarraa.... dah siap, sejat minyak tu.. penting tu.. uhh.. dah siap goreng, potong kecil2.. waahhh.. kasi nampak dia punya udang!! yehh...~


oh ya, kalau mahu resepi boleh klik sini 'COLEK MALAS'


untuk rakan2 yang sudi singgah sini.. mari lengkapkan petang anda dengan Colek Malas aka Cucur Udang... panas2.. ;p jgn marra aaa...


IringJeling: Orang pantai timur panggil COLEK itu = SOS.. sama je..

update: aku buat cucur ni mlm semalam sebelum B aku pi outstation! line down takleh nk kuar entry ni.. hari ini baru buleehhh....hrp maklum! :) cheerss..

14 comments:

hanie@nisya said...

kella..

Smpai atie seksa perot sya... Adooii sedapnye...

:)

kella said...

hanie.... bukan niat ku untuk buat dirimu begitu.. tak rasa agi camne leh tahu sedap ni? hehehh.. :) selamat petang..

Mimy Hamid said...

sungguh layannnnnnn..phewwwwwwwww

Nadine said...

oooh, br tau. colek = cicah. hihi..u org Kelantan eh Kella? :)

mamat said...

sedap sedap
mengoda
hehe -,-"

sayang said...

ya Allah lapowww nya ... slurpppp

cikgu isza said...

nampak menyelerakan.. nak ckit..

Kujie said...

alamak...............terus telan air liur


nak buatlah, tapi udang tak de

ardinihumaira said...

sedapnya colek malas tu.. dni suka sangat2 tau ! :)

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

wow..
pandainya kella nie
tak sangka tau
tapi kan....nak lah kata sesuatu..
kella membuatkan diet k.ayu hancus...nak masak esok..kikikik

kamu mmg nakal...

LYaFRINA said...

waa.. kella... siyes dok rajin dgr pon perkataan colek malas tu.. biasanya kalo ikut fahaman lya ni,, makn colek ni... mcm buah pelam+kicap@lada @ aper2 j....

**napok gayanya.. jeput kella mmg menjadi la... lya punya..??? pandai.. malunyer i... hehehehehe

Amieynna Amin said...

sedapnya...
selalu gak buat cucur udang ni..

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

kella

nanti kalau ada jodoh kita jumpa..sis nak kella masak macam nie..
terliur

kella said...

mimy: kau pun boleh buat ini, sgt senang, nescaya bakal soami mu akan bertambah sayang.. :)

Nadine: haah Nadine.. tapi celup aje.. sebab dah merantau dari kecil lagi, sebab kerja papa kan selalu pindah.. hmm.. :)

Mamat: berjaya ku menggodamu kah? hehehe

Sayang: slurp..slurp! hehehehe... tengkiu singgah sini ya!

Cikgu Isza: nampak je tu cam menyelerakan... ntah iya ntah idak sedapnya.. huhuhu

Kujie: kak kujie, sedap ehh... hehehe.. ala kak jie, boleh je buat takyah buh udang, kengkadang kita malas nak carik udang kita buat kosong aje... hihihi

Dni: kan kan? sedap kan? ohhh... daku suka juga, tapi buatan orang lain lah.. buatan sendiri jemu sudah..

Kak Ayu: betulkah akak? saya telah berjaya? ohhh... yes..yes.. hehehe.. tidak lah kak.. tidak berniat begitu lah kak.. hmmm, tapi, kalau hancus pun apa salahnya! hehehehe.. ala kak makan sebiji je buat ubat.. hohoho.. ubatkah? ;p

Lya: kelantan je kot ada colek malas ni, teganu panggil jemput kan? ala lya weh... teringin tengok lya punya hari tu lah... ngidam2 puloks! hehehe.. tengkiu lya sebab mbuatkan diriku ini rajin pula.. hehhehehe

Amieynna: mesti pernah buat punya kan? sebab menda alah ni cam senang ajo nak membueknya! campak2 goreng aje.. kan amieynna..

Kak Ayu: ok set kak! insyaAllah, ada rezeki, murah rezeki.. kita jumpa ya! :D

KEMPEN 'KAMI BLOGGER PICISAN MENENTANG KEKEJAMAN ISRAEL!!'

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Klik Untuk Join

Klik Untuk Join
Emneya Contest Giveaway

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Award

Award
Beautiful Blogger Award

Top Blogger

The Cedar Award from MSR

Award Pro Memasak from Kak Ayu