Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Thursday, July 29, 2010

Petua Murah Rezeki

(lokasi gambar: tasik Putrajaya)


Saja aku mahu kongsi juga bersama anda semua..

baru2 ni aku sempat borak ngan Bos aku aka Tn Hj, saje je tanya dia..
apa petua Tn Hj ni murah rezeki ? aku cam saje je nak tahu... selain mmg tahu dia tu cam alim2 orgnya.. hati baik.. kot2 la ada petua apa2.. sebab aku yg selalu dengan dia ni, mmg tahu la, dia selalu je cam murah rezeki.. ada sahaja rezeki yang datang..

katanya senang sahaja!
petua murah rezeki ialah.... memberi!
berilah tanpa alasan, nescaya rezeki itu akan kembali..
ianya ialah cost and effect!
apa yang diberi, insyaAllah kita akan dapat balik!

byk cerita yang dikongsikan, segala pengalaman nya memberi, bukan niat untuk takbur,
dan cabaran untuk aku, katanya, cabar diri untuk memberi tatkala diri kita kesuntukan! contohnya, jika dalam beg duit cuma ada rm 50, lantas ada orang meminta, lansung apa tindakan kita? cabar diri untuk memberi! percaya lah! rezeki yg berganda akan datang!
"percaya lah.." kata tn hj aku sambil tersenyum! (sib baik tak bunyi cam sore siti nurhaliza! percaya laaa..... )

maka ini cerita aku!dalam beg duit aku cuma ada RM 3.70 haritu! duit lain dah takda, dlm bank pun tinggal ciput aje! cukup hingga dpt gaji! sengkek giler mase tu! so aku bajet nak beli nasi ayam RM 3.50 kat pasar malam! n aku bersama temanku bjln lah ke pasar malam mencari sesuap nasi (ayat kesian!)
masa b'jln sepanjang pasar mlm tu, adalah aku terserempak 3-4 orang peminta sedekah, ada yang mengaji, ada yang jual tisu..
lantas aku teringat cabaran tn hj aku tu! memberi tanpa alasan tatkala kesuntukan!
isk! aku memang keadaan kesuntukan wang sekarang ini.. ini yang tinggal untuk beli nasik!
hmmmmm....
ahhhh! ok aku sahut je cabaran itu! aku pegi kat makcik tu sorang, aku letak singgit dan amik tisunya.. begitu juga kepada 2 orang pakcik tu, sorang singgit! pastu di simpang terakhir ada sorang lagi makcik! alamak duit singgit dah abis..! so aku habiskan semua 0.70 sen yang aku ada tu!
so? licin la dlm dompet aku! tapi rasa best je.. tersenyum aje!

aku tahu mesti korang kata ala.. setakat singgit kan? tapi korang tahu ke keadaan aku mase tu yg betul2 tinggal rm 3.70 aje dlm tgn! itupun abis berjimat aku! betul2 bkira2 sblm masuk gaji! kalo org byk duit mmg takkan faham situasi org takda duit nih.. takpe...
dan tahu apa? tetiba aku dapat kol dari makcikku! marah2 kenapa tak datang lagi kerumahnya! parti harijadi anaknya la! alammak! bergegas lah aku kerumahnya! waaahhhh... bukan sahaja dapat makan nasi ayam, nasik kambing, itik semua ada! ya Allah.. syukur...
:)

esoknya perkara tak di duga berlaku!
masa tengah mengemas baju2 dan seluar2 lama untuk di let go, aku saja menyeluk poket seluar,..... terasa seperti kertas2,..... lalu diseluk,
dan! MasyaAllah.. duit!!
tahu berapa tak? RM 37 hengget!
korang tahu tak? korang rasa tak apa aku rasa?
masa tu aku rasa magic giler sebenarnya! yela walaupun duit tu sebenarnya duit aku pun sebenarnya! tapi yelah.. tetiba tetengah sengkek, jumpa duit kat dlm poket seluar, dan yang pasti duit tu dah lama berzaman kat situ!

terus aku teringat yang aku sedekah smlm! RM 3.70 aje, tapi aku dapat balik RM 37 hengget! can u imagine! weh.. ini bukan cerita rekaan, ini kisah benar..
tersenyum sendiri aku bila memikirkannya..

walau apa apa sahaja...
what u give u get back...
:)

7 comments:

LYaFRINA said...

waa..suka baca posting ni kella..
sbb tu tuhan dh kata..
"TANGAN Y MEMBERI LEBIH BAIK DRP Y MENERIMA"

samala..lya pun ati sensitif.. kalo nmpak budak kecik y mintak sedekah.. sedih sgt.. trus kasi y tmampu.

Diela Zaimi said...

itu bukti Allah Maha Adil...
tangan yg memberi lebih baik dari yg menerima...
moga kita same2 dpt hidayah-Nya...
amin... ;)

nabilah_2908 said...

sy pernh mengalaminya dulu...

tgh2 tkde duit...tiba2 hari tu tergerak nak tukar handbag..bila operasi pindah2 barang ke bag tu..bila buka poket...ada 2 keping RM 50 kt situ...punya la happy...syukur sngt... (^_^)

org yg memberi lebih baik drpd yg menerima kan..? ;)

jom ke APA KATA HATI pulak,
BIMBANG

cik panadol said...

suke baca entry ni....menginsafkan..

Ain said...

yuppp akak setuju dan kalau ingin memberi berilah seikhlas hati....

last year akak pernah tolong ex-bos buat satu kerja, akak cakap akak ikhlas tolong, tapi tiba2 dia kirimkan saguhati rm300 kat akak masa akak tengah cuti....

akak memang tak boleh nak terima duit tu, tapi dia cakap ikhlas untuk anak2 akak....

at last, duit tu akak dermakan sikit2 untuk orang susah dan memerlukan....

selepas setahun lebih akak pegang saguhati tu, now masih lagi berbalance rm100 lebih....

moga2 duit yang dah didermakan, pahalanya dapat jugak kat ex-bos akak tu sbb duit tu datang dari dia...

insyaallah balance lagi rm100 lebih tu akan terus disalurkan pada yang memerlukan...

p/s: just sharing pengalaman ngan kella. jangan publish yer, nanti takut orang salah faham....

diraja22 said...

Allah maha kaya..

kella said...

Lya: btul tu tangan yg memberi lebih baik menerima.. bagi je kan lya! rezeki untuk smua...

ButangPena: Allahuakbar! :D terima kasih sudi singgah ke sini! terima kasih.. :)

Nabilah: kan? kan? cam magic je kan? tu laa.. semua kuasa Allah.. :D

Cik Panadol: terima kasih sudi baca dan singgah ke sini! berjalan jalan lah ke sini selalu.. (^O^)

K Ain: suka! dan terima kasih k ain sudi kongsi cerita k ain juga di sini! sangat menghargainya!
toce! toce! itulah kan.. kita kena tahu rezeki yang kita dapat ni sebenarnya ada bahagian orang lain di situ.. :)

DiRaja22: terima kasih sudi singgah ke sini..
Maha Kaya Allah yang Maha Mengetahui segalanya! :)


Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker