Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Monday, February 21, 2011

Rasulullah S.A.W. adalah yang Terbaiiikkkk!

(harap maklum, entri ini di taip semalam, ingat nak upload gambar, tapi tak lepas lepas.. )

Baru lepas balik dari surau..
malam ni di kediaman kami ada buat majlis sambutan Maulidul Rasul, dan mesti ada ceramah Maulidul Rasul..
Ustaz yang berceramah ialah Ustaz Zamri yang terkenal di rancangan Adik di 9,
" ha adik adik!" itu kan trade mark dia..

Apa yang boleh diperkatakan..
sekali lagi diri ini dicurahkan ilmu, pengetahuan, maklumat dan cerita Rasul Terulung Nabi Muhammad s.a.w!
walau di ulang ulang seberapa banyak sekalipun, cerita mengenai beliau tak pernah jemu untuk ku mendengarnya!
Istimewanya kekasih Allah ini! subhanallah

sedikit yang boleh dikongsikan..
Rasulullah dilahirkan di sekeliling dengan orang orang yang mulia , ustaz Zamri ada kongsi mengenai maksud maksud nama nama orang disekeliling Nabi Muhammad:
Aminah ( yang dipercayai) melahirkan Muhammad ( yang terpuji) dan bapanya Abdullah (hamba Allah) telah meninggal dunia sebelum Muhammad dilahirkan, Muhammad s.a.w di susukan oleh ibu susunya Halimah as -saadiah (  yang lembut , sabar dan ceria)

semasa ibu Nabi Muhammad s.a.w , Aminah binti Wahab mengandungkannya, perut nya tidak pernah  terasa berat, malah ringan pula,
tatkala lahirnya Rasul junjangan ini,
-terpadamlah api di biara Majusi di Rom yang selama ini tidak pernah padam hampir seribu tahun lamanya, namun terpadam akhirnya dengan sendiri saat kelahiran Baginda s.a.w. Api tersebut merupakan api sembahan orang orang Majusi yang dianggap sebagai tuhan...
-Runtuhnya istana Kisra Parsi..
- Mekah tiba tiba diterangi oleh cahaya putih,

Subhanallah..

Menurut riwayat daripada Abdul Mutalib,
``Ketika aku sedang berada di Kaabah, tiba-tiba berhala jatuh dari tempatnya dan sujud kepada Allah. Lalu aku mendengar suara dari dinding Kaabah berkata,
``telah lahir nabi pilihan yang akan membinasakan orang kafir dan mensucikanku daripada berhala-berhala ini dan akan memerintahkan penyembahan Yang Maha Mengetahui.''

Subhanallah..

Marilah kita sama sama berselawat kepada Junjungan Terpilih ya Rasullullah s.a.w!
sekali kita berselawat, 10 kali Allah mendoakan kita... (Allah mendoakan kita? Subhanallah! kalau kita asyik bangga dengan pangkat yang ketua kita bagi, menteri, atau agung sekalipun, tapi yang ini, Allah yang berikan? Subhanallah...)

kata ustaz lagi, ada malaikat tertentu yang menjaga setiap kita yang berselawat ni, setiap ketika dan masa, apabila kita berselawat walau berapa kali pun, malaikat ini takkan pernah akan jemu untuk mencatatnya.. dan memaklumkan pada Rasulullah.

mari berselawat dan memberikan hadiah pada rasulullah dengan mengikut sunnahnya... semoga kita semua mendapat syafaat dari Rasulullah...



Ya nabi salammualaika, Ya rasul salammualaika
Ya nabi salammualaika, Ya rasul salammualaika
Ya habibi salammualaika
Ya nabi salammualaika, Ya rasul salammualaika
Ya nabi salammualaika, Ya rasul salammualaika
Ya habibi salammualaika

Telah terbit bulan purnama
Cahayanya menyinari kami
Kau contoh akhlak terpuji
Wajahmu penyejuk hati

"sallallahu ala muhammad sallahu ala wa sallam"


Cintailah Rasullullah lebih daripada kita mencintai diri sendiri...

yang buruk dari ku
dan yang baik dari Allah jua..

7 comments:

nisyA said...

tu la.dgr juta kali pun tak jemu kn klau bekaitan nabi kita nie:)

Kakzakie said...

Siddiq, Amanah, Tabligh, Fatanah. Syukur biar sedikit yg disampaikan tapi menjadi ikutan akan kekal ganjaran....

Anonymous said...

terima kasih atas kesudian berkongsi ilmu..

mzhany said...

tengkiu kella...atas maklumat berguna ini...

Adinda Amy Sensei said...

rasul junjungan membawa cahaya semesta alam...

MataHati @ MH said...

suka dengar cerita pasal nabi. walaupun dah acap kali dengar cerita yg sama tapi tak pernah rasa boring.

sama2 lah kita berselawat banyak2 ke atas nabi

gedek! said...

Thanks sharing!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker