Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Monday, February 21, 2011

Mari Kongsi Morning Talk hari ini, 21b Feb 2011

Assalamualaikum,

baru habis Monday Morning Talk nih.. dari jam 0845- 0955
fuh.. lama sungguh hari ni...sejam 10 minit tu..
banyak pula yang diperkatakan.. maklum lah salah seorang AGM kami di sini akan pencen tak lama lagi.. maka berkongsi cerita mengenai pengalaman bekerja dia selama ini..

tapi sini , aku nak kongsi salah satu cerita dalam morning talk tadi;

Kisah Pendayung dan Seorang Professor:

Alkisahnya, seorang pendayung membawa seorang proffesor menaiki sampan untuk ke sebuah destinasi yang tidak diketahui..

kemudian proffesor ini memulakan perbualan dengan bertanyakan pada si pendayung ni..
" pakcik... pakcik ni tahu membaca atau menulis tak?"

jawab pakcik itu..
" tidak ... saya memang tidak pandai membaca dan menulis.. saya tidak pernah bersekolah.."

maka proffesor itu menyambung..
" sedarkah pakcik bahawa pakcik telah kehilangan separuh dari kehidupan pakcik!"

pakcik itu mendengar dan membisu.. dan terus mendayung sampan..

selang seketika, proffesor bertanya lagi..
" pakcik, adakah pakcik mempunyai simpanan kewangan yang disimpan setiap bulan untuk simpanan masa hadapan?"

pakcik itu terus menjawab..
" manalah saya sempat menyimpan.. hidup saya hanya kais pagi makan pagi.. kais petang makan petang..."

dan professor itu terus menyambung..
" oh.. kalau begitu , pakcik kehilangan separuh lagi kehidupan pakcik!"

menjadikan tiadalah lagi kehidupan.. sebab kesemuanya telah hilang!

pakcik terus membisu dan teruskan mendayung...
tiba tiba, perahu yang dinaiki mengalami kebocoran! air mula memenuhi setiap ruang di dalam perahu ini, dan perahu ini tidak dilengkapi segala peralatan keselamatan lansung, mereka menjadi panik

tiba tiba pakcik itu bertanyakan kepada professor tersebut..
" Prof... adakah professor tahu berenang?"

prof itu menjawab dalam panik...
" tidak! saya tidak tahu berenang!"

dan pakcik si pendayung itu lantas menjawab..
" oh, kalau begitu, professor akan kehilangan SELURUH kehidupan professor!"

haaa...
moral of the story..
walau siapa pun kita, walau apapun pangkat kita,
masing masing telah dikurniakan kelebihan dan kekurangan masing masing..
tidak perlulah kita mencari kelemahan orang lain kerana diri kita juga mempunyai kelemahan tersendiri..
begitu jugalah keupayaan kita yang berbeza beza...
setiap orang yang lahir mempunyai keupayaan tersendiri yang mungkin tak dipunyai oleh orang lain..
maka.. marilah kita sama sama menghormati sesama kita..
'respect each other' kata omputih..
memberi dan menerima..
'give and take' dalam bahasa inggeris..


kita hidup di dunia ni sementara sahaja.. entah esok lusa kita akan dijemput Allah...
apa ertinya mengejar duniawi jika akhirat dilupakan..
apa ertinya kekayaan melimpah ruah jika amal ibadah kita miskin...
ini juga peringatan untuk diriku juga yang masih mahu memperbaiki diri..
ya Allah.. aku juga sedang memperbaiki kelemahan diri..
tetapkanlah imanku..
bukakanlah mata hati ku..

5 comments:

Kakzakie said...

Kesian professor tu kan.... Tapi kakak andaikan pendayung itu membantu dia berenang.

Lepas itu barulah ada kehidupan pada keduanya. Pendayung dapat ganjaran dan professor pun dah selamat. Hehehe....

nisyA said...

setuju sgt2 dgn kella

Amira Naddia said...

pak cik jahat! kesian prof tuh...

kella said...

kak zakie: haah... begitu lah kot.. cerita tak habis lagi tu.. hehehehe....

Nisya: terima aksih .. :)

amira; heheh.. pakcik pun brutal gak tu.. huhuhh.. ;p

ardinihumaira said...

betul3 ;)

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker