Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Saturday, February 19, 2011

Mee Kari dari resepi Mama

Assalamualaikum,

Selamat Petang,
Petang petang begini, best juga pekena mee kari kan?
aku buat ni masa cuti maulidul rasul baru baru ni..
keluarga mertua datang rumah,
terfikir nak buat mee kari, tapi tak reti, so terus ler kol mama, minta resepi..
so terhasil lah mee kari yang pertama kali buat ni..

~ haa.. hambik, mewah lauk der..~

 ~ ni mangkuk besar ni b punya... tak sabar nak ngap! :) ~


Nak buat sebijik macam ni jugak? tak ada resepi? meh aku kongsi bersama resepi mama ni..

Mee Kari Bonda versi Kella

3-4 kampit mee kuning halal- muslim buat lupa dah jenama pa ntah.

Untuk kari:
7-10 ulas bawang merah
3-4 bawang putih
halia
(3 bahan ini di tumbuk)
2-4 sudu besar cili kering yang telah di kisar
Bunga cengkih, kayu manis, bunga lawang, buat pelaga
Rempah kari ayam
daun kari ( kalau ada)
sejemput asam jawa
sebijik lada besar
tomato (taknak pun takpe)
sayur sawi dan taugeh
2-3 cawan santan pekat ( terpulang anda sendiri mahu kepekatan nya.. setengah orang tak suka pekat)
air

isi ayam, kerang, bobola ikan, (potong kecil)
tauhu kering
kentang (potong dadu)
telur (direbus)

Cara:
-tumis kakas kasar ( cengkih, palaga, kayu manis, bunga lawang) hingga naik bau
-tumis daun kari, kemudian tumiskan sekali bebawang dan halia yang telah ditumbuk
-bila agak garing, masukkan cili kering, dan kemudia serbuk kari.. tumis sehingga pecah minyak
-masukkan air asam jawa
-dan masukkan sedikit santan
-masukkan ayam gaul serata alam..
-masukkan semua santana..
-kacau...
- kemudia bubuhlah kentang, tomato, lada besar bebiji (tak hiris, letak je seketul)
- kacau hingga menggelegak..hingga masak,
- bubuh la garam, gula (atau gula merah), susu sikit.. :)
- bubuhla juga tauhu kering yang telah di hiris... 

-sayur sawi dan taugeh di celur sekejap dan di letakkan ketepi
-begitu juga dengan fishball dan fishcake.. rebus dan hiris kecil2 , ketepikan
-lada besar pun hiris kecik2
-limau nipis pun best, ( terpulang pada sesiapa yang nak..)
- ya! jgan lupa bawang goreng ...
-kerang tu aku pun rebus ngan serai, garam sekejap dan kopek ambil isinya letak dalam kari tadi.., baru best, kalau beli yang dah kopek cam tak best je... hmm.. :)

dah siap semua tu, apa lagi?
ambil mee kuning yang telah di celur tu, letak dalam mangkuk,
kemudia letakkanlah fishball, sayuran, lada, telur rebus ...
dan curahkanlah kuar kari  itu ke dalam mangkuk tadi...
akhir sekali taburlah bawang goreng...

selesai! boleh ngapp! :D

bagi yang mahu mencuba, selamat mencuba!! :)

chopp! kalau korang ada resepi versi lain marilah kongsi dengan aku! 
boleh aku improvekan diri lagi.. :)

tak sangka sedap kata mereka..
ishh iya ke ni..?
macam tak caye je..
tapi bila b sendiri kata sedap, 
yaa... baru aku percaya.. :)


5 comments:

qasehraihan said...

hai kella..awak unya lagi buat saya lapar~!!

Adinda Amy Sensei said...

best tu..

azzey said...

Tq kongsi resepi. saya copy paste ni...:)

mzhany said...

hehehe,
tengkiu share resipi ni.nanti nak try jugak. eh eh kalau suami kata sedappp memang beshhh kan...rasa mcm terbang jer...hihiih

gedek! said...

Katakan YA pada kerang!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker