Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Friday, February 25, 2011

Inilah Pucuk 'tereh'


Ada sesiapa yang kenal dengan daun ini?

orang pantai timur panggil pucuk 'tereh' nama rasmi dari daun Pucuk Ketereh! atau Pucuk Gajus, tapi baru baru ni je aku dengar ada sesetengah orang panggil pucuk janggus?
Jambu golok pun namanya juga.. :)
nama saintifiknya pula ialah Anacardium occidentale

Pucuk ketereh ni diklasifikasikan sebagai ulam ulaman
dipercayai dengan memakannya secara berterusan akan melambatkan proses penuaan dan membantu wanita mempunyai wajah yang awet muda!
disamping itu, daun pucuk ketereh ini juga dapat merendahkan tekanan darah tinggi dan mengurangkan sakit kencing manis
haa.. bukan sebarangan ulam nih...

rasanya pula?
sedap tau ....
yang istimewaya pada baunya dan aromanya yang unik..
bila makan bersama sama ngan nasi.. terasa sedap semacam.. tambah dapat cicah budu atau sambal belacan
perrghh terangkat...
:p

aku mula dulu tak kisah sangat tentang ulam ni,
tapi abbi yang dah terpikat ngan ulam ni, nak cari kat kl memang berputar alam lah jugak kan..
susah nak carinya!
dah pernah berkali kali salah beli daun, ingatkan daun pucuk ketereh, tapi daun lain rupanya, sebab tak ingat rupanya punya pasal laa..
dah berapa kali pun kena marah ngan abbi.. huuu sabo je la..

So dapatkah pucuk ketereh ini segera
untuk cepat nampak awet muda! ;p
tapi aku bukan pembekalnya..
cuma sekarang aku dah ada pembekal tersendiri..
kat umah dia ada pokok ni beb..
tapi tunggu dia balik kampung dulula...

=)

selamat berulam ulaman..
aku percaya kebanyakkan ulam yang lain2 pun banyak khasiat yang tersendiri..
pendek kata, makan je apa jenis ulam..
insyaAllah kesihatan terjamin..


Kak ayu, Kak lynn dan cik Rima sila emelkan alamat anda semua untuk kiriman ANIQAH.. tk..

14 comments:

gedek! said...

Kat kelantan ada tempat nama ketereh...

PutRee SeJiNjaNg said...

tila suka ulam benda ni..tapi dah lama tak makan..teringin lah pulak..

Nadine said...

I mmg peminat ulam2an. and pucuk gajus (i panggil) is one of my favourite. plg suka kalau cicah dgn sambal kelapa n nasi panas2..fuuuh! terangkat :)

Amira Naddia said...

aku pun slalu mkn ulam gak..tanam kat lakang umah. name ulam tuh pucuk sambung nyawe. dap gak aa. lg2 lau ade smbal belacan. tak leh stop selagi org tak tampo aku

Kakzakie said...

kella,

Kakak suka pucuk gajus ini. Kalau makan dengan sambal belacan memang terangkat. Pada kakak rasanya yg sedikit masam, lemak, kelat dan aroma semulajadi itulah yg membuat kita ketagih. Susah nak dapat sekarang ni....

Adinda Amy Sensei said...

dah lama tak makan pucuk ketereh ni....cicah budu sedap ni...hhehe

Citarasa Rinduan said...

selamat malam kella..
kak rindu dgn kamu..
singgah sini, walau kepenatan balik dr kampung

sayang..kak panggil pucuk jambu..sedapnya..kak pun suka..

feperet kita samalah..hehehe

mzhany said...

mz pun sokmo sebut TERE TERE...hehe

ardinihumaira said...

nyum3 sedak ni cicoh nga budu :D

Mak Su said...

pucuk gajus? maksu suka gaks ratah2 dedaunan....... mana nak carik ek kat belakang rumah ni cuma ada rumput kapaiterbang jer, hahaha

cik dah ganu kiter said...

yes itulah daun jambu golok..tp cik dah dok mkn pun..kui..kui..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam
selalu jumpa kat kedai dan pasar ..buat ulam..tak tau nama..thk

kella said...

Assalamualaikum,
ramai yang suka ngan daun ni gak kan..
maaflah baru sempat publish semua komen di sini.. sebab berada di luar kawasan.. tak sempat nak berbloging!
tak sangka ada yang singgah singgah.. terima kasih di ucpakan! kamu semua membuatku gembira bila sahaja membuka blog ini.. :D

terima kasih.

momoyyanyzz said...

balas senyuman , :) serang lg ye , hehe

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker