Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Saturday, February 12, 2011

Cerekarama TV3: Ampunkan Daku

Aduh..
sampai mengalirkan air mata pulak aku tengok cerita ni!
:'(
melihat bayi bayi tu semua.. tersentuhnya hati ini..
melihat lakonan lakonan mereka semua..
membuatkan hati ini terasa sangat sebak...
huk huk..
aduii.... cedihnyaa...

Cerita ni mengisahkan gadis gadis remaja  yang telah terlanjur, tersasar, menjadi mangsa keadaan dan mengandung anak luar nikah.. mereka telah ditempatkan di sebuah rumah kebajikan, KEWAJA yang diasaskan oleh 'Ummi' lakonan Sheila Rusly!
mereka ni di jaga, di beri didikan agama sehinggalah mereka selamat melahirkan anak.
pelbagai tohmahan dilemparkan pada KEWAJA ini kerana dituduh menggalakkan lagi kegiatan maksiat yang melahirkan lebih ramai anak luar nikah!
terselit jugak cerita lain iaitu konflik kekeluargaan diantara 'ummi' dan bekas suami dan ibu mertuaanya, lakonan Zamarul Hisyam (bekas suami) dan Fauziah Nawi (ibu mertuanya).

ceritanya belum habis lagi..
aku sedang tonton..
nanti dah habis aku kan update kot.. InsyaAllah...

UPDATE (sinopsis Ampunkan Daku):

Mengisahkan bagaimana Latifah (Sheila Rusly) yang menubuhkan rumah perlindungan remaja wanita ie KEWAJA. Kisah hidup latifah yang terpaksa berpisah dengan suaminya, Azri (Zamarul Hisyam) dan anaknya Khalish akibat tekanan yang dihadapi daripada ibu mertuanya (Fauziah Nawi). Ibu mertuanya memang tidak sukakannya akibat latarbelakang Latifah yang lahir sebagai anak luar nikah.

Latifah mengasaskan rumah perlindungan remaja yang mengandung anak2 luar nikah sama ada di rogol atau telah membuat perhubungan sebelum berkahwin. Suaminya Azi, seorang anak emak yang sentiasa mengikut cakap emaknya dan tidak mempunyai pendirian walaupun isterinya sering di tohmah dan didera secara mental oleh ibunya sendiri dan dia tidak pernah untuk membelanya. Disebabkan tidah tahan dengan situasi itu, Latifah mengajak Azri untuk keluar dari rumah tersebut dan membina kehidupan mereka sendiri. Puan Azimah (ibu mertuanya ) tidak mengizinkan anaknya ikut sekali dan meletakkan syarat jika Latifah ingin keluar dari rumah dia tidak boleh membawa satu pun barang atau harta kepunyaannya. Untuk itu, Latifah telah meminta RM300K sebagai ganti, atas pengorbanan dan penyeksaan yang ditanggung selama dia berkahwin dengan Azri. Azri amat terkejut dengan permintaannya itu dan mengandaikan dia sanggup menjualkan anaknya demi wang. Walhal Latifah telah menyatakan dia begitu kecewa kerana suami yang dinikahinya dan dianggap sebagai pelindungnya tidak mempunyai pendirian dan tidak langsung membela isterinya.

Anaknya yang telah meningkat remaja iaitu Khalish telah mengetahui kisah rumahtangga ayah dan ibunya melalui ibu tirinya Sara (Zila Bakarin) telah lari dari rumah dan tingga di KEWAJA demi mencari kebenaran tentang kisah yang berlaku di antara ibu dan ayahnya.

Menurut cerita yang di terima dari ayahnya, ibunya telah 'meminta wang sebanyak RM300K' daripada ibu mertuanya sebagai ganti memisahkan khalisha dengannya. Namun demi sebuah kebenaran Khalisha telah mendaftarkan diri sebagai penghuni KEWAJA dengan nama gelaran Lisa. Di situ dia cuba mencari bukti2 untuk menidakkan cerita yang diterima dari neneknya.

Akhirnya Khalisha yang lari dari rumah telah menghubungi ayahnya untuk menceritakan hal yang sebenar dan membawa ayahnya ke Kewaja. Dalam pada itu, neneknya telah mengupah orang untuk mengikut jejak mereka dan memberitahu ke mana anak dan cucunya telah pergi. Ketika Khalisha memperkenalkan ayah dan ibunya kepada penghuni KEWAJA, neneknya muncul dan Khalisha terus memperkenalkan neneknya sebagai pengasas KEWAJA dan telah membuatkan neneknya tersentuh.

Akhirnya berkat usaha dan kerja keras Khalisha untuk menyatukan ibu dan ayahnya tercapai apabila Pn. Azimah terbuka hati dan memohon maaf atas kesilapannya yang lalu.

kata Sheila Rusly (facebook):
"pls watch..banyak pengajaran khususnya tentang remaja kita yg tersasar jauh dr landasan. harap Ampunkan Daku dapat membantu kerajaan mengurangkan gejala sosial yg semakin berleluasa..kita tidak mampu menghapuskan tapi kita mampu mengurangkan..insyaallah..amin.."

14 comments:

Citarasa Rinduan said...

kella..
nanti update lagi,
kak ayu dah terlepas pandang..
sedihnya tak tonton...

umai tengok kartunlah..

kella said...

:'(

kella said...

Kak Ayu: ok.. insyaAllah.. kita update.. sedih sampai mengalirkan air mata kita nih! huk huk! haduiii... sib baik abbi takde, leh le nangis sepuasnya, kalau tak nanti dia akan gelakkan kite je.. huhu
(hallamak! panjang nya umurnya kak ayu! tu dengar bunyi loceng! dia dah balik! ayoo..) :p

mzhany said...

kella, sedey kan tgk ishhh sayu je tgk baby tuh semua. umm bilalah kita nak merasa saat perot memboyot ke depan ni kan kella. Ya ALLAH, KAU murahkanla rezeki aku, kelaa, serta mereka yang mempunyai nasib yg sama seperti kami nih...ameeen...KAU kurniakanla zuriat yg sholeh dan sholehah pada hambaMU ini...

kella said...

Hany: :'( hany buat kita sebak lagi, Ya hanny... betul tu! Amin amin ya rabbal a'lamin... :(
kita terus berusaha dan tawakkal pada Allah ya Hany.. sama sama kita berdoa.
Dia Maha mengetahui segalanya...Dia hanya memberikan yang terbaik pada kita semua, Allah Maha Adil.. InsyaAllah Hany.. tengkiu hany.. :')

Hanim Mahali said...

cerekarama tu memang penuh pengajaran... patut diambil perhatian semua pihak...

Shining Life said...

saya pon tgk jugak...sedih~

gedek! said...

Ulasan secara langsong...??!!! hebat!

Mak Su said...

mksu mmg minat cerita2 sheila , dia mmg bervision :)

Kakzakie said...

Assalamualaikum kella,

Kakak tengok juga setengah jam sebelum berakhir sebab kami baru balik dari makan di luar dan shopping. Anak switch-on tv dan tengok hingga akhir. Menitis juga airmata wanita kakak. Sayu dan sedih. Ada iktibar disebalik cerita....

::Miss Pikon:: said...

tengok gak. menitik air mata. sedih sangat (T_T)

kella said...

Hanim Mahali: betull pihak pihak yang sepatutnya perlu ambil langkah segera.. sebelum ianya menjadi lebih parah..

Shining Life: kan... sangat menyentuh perasaan nak nak bila nak abis citer tu.. diorang ramai ramai nyanyi tu..

En Gedek: ya.. memang tengah bersiaran tika menonton rancangan itu... terima kasih..

kella said...

Maksu: ya.. sheila rusly memang berani juga... pemikiran dia jauh ke depan...

kak Zakie: ya... walaupun di tahan tahan air mata tetap mengalir.. last tu mengalir laju tak ingat! hehe..

Miss Pikon: tsemoga kita semua ambil iktibar dari cerita itu kan.. semoga anak2 muda di luar sana yang senasib turut tersedar...

Cik Pah said...

ari sabtu mmg cik pah selalu miss tgk movie nih suma.. laki aku dah konker tv tgk bola sampai pagi.. huh... sedehhh

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker