Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Thursday, August 5, 2010

Tanah Tumpahnya Darahku..

Hai Slamat Petang!

tadi aku nak ke kedai, sedang jalan nak ke kedai, kena lalu di sebuah kawasan taman..
ada ramai orang kat situ.. lalu lalang.. duduk2.. rehat2.. pastu ada juga terdapat 2-3 orang lelaki, nampak cam pendatang je.. dari jauh aku lihat mereka makan-makan.. sampah bertaburan! (ishkk!)
dan semasa balik dari kedai tu, nampak mereka lagi, dan kebetulan masa aku melalui mereka aku nampak mereka membuang sampah tengah jalan,
lalu ku tegur..

" encik, jgnlah buang sampah mcm ni, kan tong ada disebelah tuuuu je!"

lalu terus dijawab

" eh pedulik apa kamu, suka hati aku mahu buang di mana!"
ehhh... kerek pula kau ya?

" tapi encik, tercemarlah tempat ni, sayangilah.. bumi kita" nada dah tinggi sikit tapi cam skema..

"loooohhhhhh.. ! ini bukan tempat kami! bukan tanah kami, jd kami tidak akan mahu peduli tentang pcemaran alam di sini...hahahaha.." terus mereka gelak beramai-ramai! (bunyinya lebih krg camtu lah, aku tak dpt pickup sgt bahasa mereka!)

" kurang hajar ko ya? datang merempat tempat orang! bila dah dapat kesenangan ko tak reti bersyukur lak ya! tak kenang budi punya orang! dasar **d*n! ntah pendatang haram ke ape ke, nanti kau.. aku report sekarang!"
aku dah jerit! sesambil aku amik hp tekan2.. (konon nak tekan no polis ko..)

"sialan!!" diorang jerit dan mara ke depan, cam nak sepak aku je!

tetiba datang sekumpulan bros...

" hei..hei..hei ni apa kecoh2 ni!?"
(tetiba baru aku perasan, kat sekeliling aku di taman tu ramai yg sedang memerhati, muka2 mereka cam bengang je ngan mamat pendatang tu! mungkin suara aku telah menarik perhatian mereka!)

pastu tahu pulak diorang sangap bila bro-bro tu sound tadi! terus diorang nak beredar.....

pastu bro sound lagi!

" eh..eh.. nak kemana? aku nak,korang kutip balik semua sampah2 korang ni buang dalam tong, kalau tak aku cepuk sorang-sorang..! ohhh.. datang tempat orang nak tunjuk samseng ya!"
( tetiba aku rasa mcm aku dikelilingi brader-brader tuff ala ala bodyguard plak! hihihi..)

dan mereka saling berpandangan, muka cam berat hati nak pungut semua sampah tu, tapi, tertunduk2 juga..haaaaa... kau.. tahu takut..

pastu bro tanya lagi, "eh, korang ni kat sini ni sah ke ni? ada pengenalan ke?"

tetiba nampak muka salah sorang dari mereka sangat cuak! pastu sepantas kilat seorang dari mereka melarikan diri! laju betul dia lari! 'haram' la tu...
dan 2 org lagi terpinga pinga di situ...

aku pula dah lewat, lansung aku minta blah dari bro-bro tu.. say thanks n got to go.. mereka minta aku hati2.. (gaya cam nak minta no tel je! hehehe perasan aku nih! ;p)dan aku biarkan bro-bro tu ngan mat mat pendatang tu.. ntah apa dibasuhnya lg..

mase aku dok dlm keta tadi terfikir fikir sendiri..


bygkanla.. kalau setiap mereka (pendatang) berfikiran begitu!

mereka tak kesah akan negara kita!

mereka tak sayang negara kita

mereka tak pedulik! they dont give a damn at all!!! ( ha ko.. marah terbahase BI lak )

ok, fine, we cannot count on them lansung dalam hal ini, ok fine, but then, kita? kita sebagai rakyat Malaysia? adakah ada rasa tanggungjawab itu? atau kita sekadar menambahkan lagi bilangan seperti mereka itu?



oh... teruklah... berapa ramai pendatang di negara kita..

ramai tau..

semuanya bukan kisah pun ttg kebersihan negara tercinta kita ni..

apa kesah.. janji tiap bulan dapat duit hantar kampung halaman..



hmmm... emo aku bila fikir tentang ini



pulak tu, mereka mendapat hak yang lebih kurang sama dengan kita kan?



kenapalah negara kita tak pergunakan sepenuhnya MYKAD kita tu, hak istimewa untuk warga Malaysia! kalau kau takde MyKad, bukan warganegara, yess kena bayar lebey!



oh.. negaraku..

kata mereka, Malaysia best, senang dapat kerja.. untung2 boleh berlaki ngan orang M'sia, ala ko buat muka ala2 kesian sikit, goda2.. hembus2 sikit.. dapat la..

berbini pun boleh... ayat baik sikit.. boleh lawak lari ke Lombok..



oh negaraku..

Betapa ramainya rakyat pendatang ke negara kita ni kan? Indonesia, Bangladesh, Vietnam, Myanmar, Nepal, Afrika, ... bilangan mereka dah terlalu byk kan?

perasan tak kebanyakkan pendatang dari sebilangan di atas tu boleh kita cam, melalui rupa, kaler, bahasa...

tapi perasan tak? kalau pendatang dari negara China dan India pula, kita takkan cam sangat kan? dah sah2 kaum cina dan india adalah rakyat Malaysia. tapi sebenarnya dah berapa byk juga pendatang dari China di seludup masuk ke sini!

kalau yg scra sah nya, asalnya pas pelajar la, pas pelancong la..

tapi lama2 terus menetap di sini.. huhuhu..

believe it or not je..



panjang pula aku ngomel petang ni...

sebenarnya masih panas ngan adegan kurang hajar tadi tu...



hmmm...



(mahu carik pasal di tanah tumpah darahku? huh..!)

IringJeling: bila dah tangkap masuk jel, nak kena bagi tempat duduk, makan pakai! nak berantar bagai pulak! huh! pastu datang balik! menyusahkan! itu semua kos tu tau tak? kos, kos... ( isshk3 belum abis lagi aku membebel.. )
+ aku sayang Malaysia wehh.. korang pun kan?



4 comments:

Frodo Baggins said...

hohohohohoho
berani yerr ... bagossss!!
bagi jurus lintang sekali!!

>>___<<


tp, kalau sorang2. hati2 :)
mmg bnyak pndatang. cilake tool
kadang sesak dgn diorg jer. hoh

kella said...

Frodo: haah! busuuukkkk...

hhehehehe....

tengkiu.. :)

MOFASAD said...

berani gak ye... kalau jumpa lagi pendatang tu sound je lagi walaupun diorang tak buat salah.. hahaha

LYaFRINA said...

itulakella.. xramai y prihatin mcm kella ni.. kiranya... dr semua sudut, kella amat2 prihatin.. lya suka dgn cara n sikap kella..

betul tu.. org m'sia suka ambik pekerja luar dgn alasan dpt byr gaji lg murah.. tp org kita rmai lg y susah n perlukan duit..

y warga cina tu.. msuk sini kbanyakan utk pelacuran.. y india tu.. tsorot di kedai mamak.. ermmm.. mcm2...

Lya benci org indonesia.. benci y amat.. trauma.. dtg sini buat jahat.. pttnya syukur..


Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker