Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Thursday, August 19, 2010

air di padang pasir..

dah 9 hari puasa...

tetiba pagi tadi aku termenung panjang..
merenung 9 hari perjalanan Ramadhan ku

Seperti kosong aje!

ahh.. aku tak tahu kenapa aku selalu je ngantuk!
sebelum Ramadhan dah tanam niat mahu bersungguh kali ini..
mahu dapat lebih pahala..
masa tarawih, awalnya aku dapat mengkusyukkan diri, tapi last2 mengelamun pula! astagfirullah..
bila tenang dirumah.. mahu sekali mengaji Quran..
Awal hari pertama sempat baca sedikit.. namun seterus harinya..mcm2 alasan..
dan kebanyakkannya mengantuk! mengantuk, mengantuk! asyik mahu tidur aje..
dan tidurnya enak sekali pulak tu!! musykil!

" tak perlu musykil, memang la tgh, ngantuk, letih, lapar.. tidur akan jadi lebih best!!"
ntah sura mana dtg menyampuk!

Bila tengah kesuntukan masa, niat nak buat itu nak buat ini...
bila kelapangan, asyik dengan alasan, letihla.. tak laratla.. ngantukla.. tunggu jap la.. layan tv dulu la..
last2.. masa berlalu begitu tanpa diisi..

kesal

ntah kenapa aku nampak seperti tidak diizinkan!
tetiba aku terfikir.. adakah aku tidak layak? adakah Tuhan tak mengizinkan?
Astagfirullah.. istighfar..istighfar.. mengucap panjang aku!
kenapa boleh terfikir begitu?

dan kedengaran suara itu menyampuk lagi.. ( suare cam suara aku je.. ;) )
"maka ini ialah ujian untuk kau..
kau telah berniat mahu bersungguh bukan?
maka Tuhan berikan sedikit ujian padamu,
untuk melihat sejauh mana kekuatanmu melawan ujian ini!
betapa kesungguhan mu untuk ya Ramadhan setakat mana?
ataupun kau adalah yang mudah berputus asa..?"



yelahh selama ni beramal cukup cukup makan je..
tiba time Ramadhan barakah ni nak buat semuanya..
kenalah amik ujian dulu.. ye tak? (aku menempelak diri sendiri..)
yang penting yakin diri niat kerana Allah...

niat.

pagi ni aku lewat bangun pula! terkejut tatkala terdengar azan sedang sahut menyahut..
ahhhh... terlepas untuk sahur laaaa, masuk ni dah 2 kali! iskh!
kenapa nih?! apa nak jadi dengan aku nih.. ishkk....
dan
kedengararan lagi suara itu berbicara..
"sekurang-kurangnya kamu telah dikejutkan dengan azan! makanya Subuh, insyaALlah tidak terlepas bukan? naaahhhhh.....tu apa tu?! "

Alhamdulillah ya Allah...

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, Padahal kamulah orang-orang yang paling Tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman”.
(Ali Imran:139)

Terselit bahagia sebenarnya... :)


samada sedar atau tidak je..

***

dah lama tak buat sushi, berbuka ngan sushi hari ni pun ok jugak kan? hmmm idea..idea.. ;)

9 comments:

LyNn HaMzAh said...

huhuhu...moga lepas nie kella x ngantuk lagi dan x terlepas bangun sahur...

MOFASAD said...

kalau rasa terawih tu tak khusyuk
tak yah g

duk umah men ternet lagi best!

:P

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

kella ku sayang

inilah dugaan dan ujian bila kita berniat ke arah kebaikan

jangan lemah semangat sayang, sejak berpuasa awak ramadhan,,sis tak ulang lagi amalan tidur slps sahur..sis akan buat kerja2 yang mendatangkan pahala dan faedah

semoga kella menjadi insan yang tergolong dalam orang-orang yang beriman

bersyukur sbb bersahabat dgn kella..

i luv u

LYaFRINA said...

itula dugaan kella..
lya pon lately x larat sgt2.. sakit bdn.. lguh situ sini.. mcorg tua dah..

xthn sakit kpala..
cuma hrp sgt2 dpt mjalani ramadhan kali ni lbh baik dr sblumnya,, sbb tkut.. ntah tahun dpn dpt btemu lg d bln ramadhan ni..

sI tEDI said...

setiap yg berlaku ada hikmahnya

ct_nurmarlissaa said...

ermmm..siann nyerr....anyway...sedapp nyerr dapat makan sushi tuuee....nyummm2

kella said...

k lynn: insyaALlah..sebenarnya nak amik momentum tu, maklumlah pose sehari terus kena coti..hahaha.. tu yang momentum lari tu.. hehe.. ya.. InsyaAllah.. semoga dipermudahkan

farid: huhuhu.. tenet pun takdo orang nak layan... sumer pi surau huhuhuhuhu....

K ayu:Love u much too sis! terima kasih..
memang betul, bagus kan, tak tido lepas subuh! betul! kena kuatkan diri! kuatkan iman.. kuatkan hati.. insyaAllah..
terima kasih atas kata2 mu yg mbakar semangat! :))

Lya: betul.. andaikan sahaja ini mungkin Ramadhan terakhir, sebab kita tak tahu bila ajal kita sampai, entah sempat habiskan atau tidak..
buat yang terbaik semampu kita lya..Allah maha mengetahui.. kita pun sehabis daya melawan nafsu yg melalaikan ni! shohh.. shohhh pi jauh jauh!
:)

Tedi: betul segalanya ada rahmat tersembunyi.. terpulang pada diri kita sendiri untuk melihatnya dari segi apa... seharusnya kita lihat dari sudut positif.. muhasabah diri..

K mas: hehehehe... lama tak makan sushi ni kak! semalan tak jd buat, sebab b nak makan sardin pulok! ujung minggu buat la kot.. :)

Mimy Hamid said...

yer betul gak tu...at least ko dgr azan je terus sedar kannn...tak la terlajak..good beb

Mak Su said...

kuatkan semangat utk tebalkan keimanan terhadapNYA

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker