Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Tuesday, August 3, 2010

Mata bergerak-gerak (eyelid twitching): Antara pemikiran orang tua-tua dan pemikiran saintifik?

Salam..

info dari emel seorang rakan untuk dikongsi bersama di pagi selasa nan indah ini..

cheers.. :)


Sejak beberapa minggu saya mengalami masalah kelopak mata bergerak-gerak. Terasa rimas..sampai rasa berair mata. Menurut kepercayaan orang tua-tua, mata bergerak-gerak bermakna kita akan menerima berita yang sedih. Lalu, saya cuba search di internet tentang masalah ini. Berdasarkan pencarian saya dalam alam maya, ramai yang menghadapi masalah mata bergerak-gerak dan terdapat pelbagai andaian atau kepercayaan tentang perkara ini. Antaranya ada yang berpendapat seperti berikut: “kalau yang bergerak tuh kelopak mata kanan, ada sedara belah ayah yang meninggal , kalau belah kiri , ada sedara belah mak pulak yang meninggal” dan “kalau mata kanan yang bergerak, nak tengok orang atau nak jumpa orang jauh”. Ada juga yang kata “nak dapat berita baik”. Kalau kelopak mata kiri yang bergerak, katanya “ada berita kurang baik yang akan didengar dan akan menangis”.

Walaubagaimanapun, sebagai muslim kita minta jauh daripada mempercayai kepercayaan-kepercayaan seperti itu. Semua yang berlaku dalam kehidupan kita merupakan ketentuan dari Allah. Semoga yang terbaik juga yang kita akan perolehi. Kita hanya mampu berdoa semoga semua yang baik-baik sahaja yang kita akan dengar dan perolehi. Baik buruk sesuatu kejadian adalah ketentuan dariNya. Pasti ada hikmah di sebalik. Justeru, apa yang berlaku dalam hidup kita sesungguhnya tidak mempunyai kaitan dengan masalah mata bergerak-gerak. Kadang-kadang apa yang berlaku itu adalah secara kebetulan sahaja.

Saya juga turut membuat pencarian dalam internet untuk mengetahui punca-punca masalah ini. Saya perolehi beberapa maklumat penting berdasarkan pemahaman saintifik. Maklumat yang menarik ialah nama saintifik untuk penyakit mata bergerak ini ialah "myokymia". Berdasarkan kata-kata pakar masalah ini adalah akibat pergerakan otot di bahagian kelopak mata atas dan kadang-kadang di bahagian kelopak mata bawah bawah . Mata bergerak-gerak ini berkait rapat dengan stress, fatigue, kurang tidur dan overdose minum kopi. Anxiety/depression juga boleh mengakibatkan kepada masalah mata bergerak-gerak ini. Kerisauan yang terlalu tinggi dalam diri kita juga turut menyumbang kepada masalah ini. Faktor personaliti juga turut menyumbang kepada masalah ini.

Berdasarkan pengalaman saya, kesan daripada mata bergerak-gerak ini tidaklah terlalu serius. Kesan yang paling ketara ialah merimaskan kerana mata asyik bergerak dan menyebabkan gangguan emosi. Berdasarkan analisis saya terhadap diri saya mengapa saya mengalami masalah ini ialah ia berlaku apabila saya sentiasa risau. Kadang-kadang kerisauan saya terhadap keluarga yang jauh di kampung halaman. Kemungkinan juga mata saya mengalami keletihan kerana tugas-tugas saya sebagai penyelidik yang banyak menggunakan komputer. Boleh dikatakan saya mengadap komputer 8 jam sehari.

Penawar kepada masalah ini ialah perbanyakkan berehat dan berzikir pada Allah. Perbanyakkan juga membaca Al Quran dan terjemahannya agar hati kita sentiasa tenang apabila membaca ayat-ayat Allah. Moga hati kita sentiasa diberi ketenangan olehNya. Kalau simptom-simptomnya masih berterusan anda dicadangkan agar buat pemeriksaan mata kalau masih mengalami masalah yang sama ( kelopak mata bergerak-gerak).

Kesimpulannya, masalah mata bergerak-gerak ini tidak ada kaitan dengan kepercayaan orang tua-tua. Mungkin kalau sesuatu kejadian yang berlaku semasa kita mengalami masalah ini, ia hanyalah kebetulan sahaja. Sebagai umat Islam, sama-samalah kita elak daripada mempercayai kepercayaan ini kerana ia menghampiri kepada perkara-perkara khurafat. Yakinlah setiap kejadian itu adalah qada’ dan qadar Allah SWT. Wallahu ’alam

3 comments:

MOFASAD said...

info berguna :)

Ain said...

thanks sharing dear...

akak dari dulu memang tak pegang sangat dengan kepercayaan orang tua2 pasal mata bergerak nie....

kalau mata akak bergerak akak wat dunno jerk...

hahaha....

deena farhana said...

deena pun selalu mcmni..mate kiri gerak2..


Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker