Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Friday, August 20, 2010

Lain dulu Lain sekarang

Sekali aku terkenang daaa...

yeah.. sudah tentu kenangan berpuasa banyk bersama keluarga.. dan byk perkara yang sangat2 aku terkenangkan... yelah.. lama aku membesar dan menghadapi puasa aku bersama keluarga..
menghadapi puasa bersama habibi baru je lagi kan... :)
ya.. sedang membina kenangan yang indah...


Kalau dulu aku berpuasa..segala masak memasak serahkan pada mama! tak perlu nak fikir fikir apa menu nak masak...siap!
tapi sekarang? sekarang mana boleh nak tunggu siap kalau aku tak siapkan!

kalau dulu, masa sahur, di kejut!
sekarang masa sahur, aku mengejut! haha
terkedip kedip mata aku pepagi nk siapkan sahur..

kalau dulu bila taim terawikh.. berjalan beramai2..pakai kain sembahyang ke surau aku adik beradik.. pastu semayang sebaris ..semua pakat dok berebut nk dok sebelah mama! bukan apa.. senang nk tanya rakaat keberapa dah..dah witir ke belum! (sampai dah besa panjang pun camtu gak!)
sekarang bersama teman sejiwa ke terawih..namun sembahyang asing2..sendiri mengingat..

kalau dulu masa moreh (makan lepas terawih) aku n adik2 akan sibuk tolong mama buat moreh bila time kitorang kena. banyak kena buat tu.. tapi kadangkala ada juga orang minta tolong mama buatkan bagi pihak diaorang , tempahla kiranya tu..
tapi sekarang time aku sendiri pulak buat moreh! can u imagine? huhuhu.. bila aku telefon papa bgtau yg aku nak buat moreh, dia gelakkan aku, he he he!
ehh.. lawak ke pa? yelah.. dia pun mesti rasa apa yang aku rasa.. aku telefon nak minta idea/ resepi dari mama nak buat kueh..

sebenarnya sedikit sebanyak aku rasai apa yang mama aku rasa... susah payahnya seorang isteri.. mama lagilah.. ada 6 orang anak!
insaf aku sekejap..

betul, hidup ni macam roda, sekejap atas kejap di bawah, kalau dah nama wanita, mesti akan tetap merasa juga jika ada rasa tanggungjawab tu, kalau dulu aku tak faham, sekarang aku faham sedikit sebanyak, sebab aku merasa..aku belajar dan akan terus belajar untuk jadi terbaik! (yeah!! muka penuh semangat.. terharu! chaiyok!)
semakin kita menginjak dewasa, semakin byk dugaan dan rintangan, dan tanggungjawab juga akan menjadi lebih besar pada orang yang ada rasa komitmen tu la.. sebab kalau tak rasa, boleh je buat tak kisah je.... apa ada hal!? kan? :)

apapun aku sangat bersyukur dengan apa aku hari ini..
Kenangan akan tetap terpahat di minda memori..dan cuma boleh dikenang..
namun hari ini adalah yang perlu dihadapi! Hadapi dengan jaya! :D





IringJeling: dulu dapat duit raya, wlaupun dah besar pun adalah juga orang ngulur.. tapi sekarang aku yg kena ngulur.. hehehe...


Dah besar2 dah adik2 aku.. hmm
dah tak boleh nak main kentut kentut! ! upss..! :p
miss all

15 comments:

sI tEDI said...

mmg berbze dulu dgn skang.
skang kena pelru byk berdikari =))

LYaFRINA said...

stuju kella.. khidupan bila dh kahwin n lps kahwin sgt2 bbeza.. byk berubah..

tp kedua-dua perubahan itu ada cerita n kebahagiaan d sebaliknya.. tp y lama ttp kt rindukan.. sbb itulah knangan swktu kt membesar..

Mimy Hamid said...

banyak beza tp itulah aku tak rasa lagi ni...coming soon...dah rasa baru tau kan...skrang aku senang lenang lagikk..hehe...

Amieynna Amin said...

perbezaan sy, dulu pelajar..so sume kene sendiri..
skg duk ngan mak.. sgt best..
hehe..
satu hari nanti sy pun akan merasai apa yg awk rasa..

lumut said...

da besar panjang anak mak ni..leh kawen da ni..

p/s:kau kenal parid?die tu femes ker?eh eh aku x berskandal lah.jgn terpedaya..ini sume tipu muslihat aku je nak suh die jgn update.cabaran.,haha


saya budak baru..sori ganggu k

Wanita Mutalib said...

betul2..
dulu lain sekarang lain :)

Mak Su said...

yah hidup bagaikan roda, sejarah juga berulang... belajar dari pengalaman :)

::Mamalyna:: said...

memang pun, dulu lain, sekarang lain..dah ada anak, lagi lain, hehehe

kella said...

Tedi: ya paling sesuai... berdikari.. berdiri di atas kaki sendiri.. :)

Lya: memang takkan boleh lupa kenangan waktu membesar, dari situ segalanya yang kita belajar, yang membawa kita ke hari ini...

mimy: hahahaha.. ko tunggu la.. kau akan rasainya juga! :)

Amieynna: hahaha.. ya dik, nanti akan lalui juga.. tapi terbaik..memang masakan mak kan?
ohh.. rindu.. :)

Lumut: heheheh.. si farid tu? huh! (chee ayat cam nak ngumpat je nih!) heheh... si farid kalau tahu ni.. mesti dia nak up entry lagi nih! oohhhhh cabaran.. tercabar tak dia tu? :D

Wanita Mutalib: kenapa kita tak dpt buka blog anda..huhuhuhu...

Maksu: ya betul...sejarah mungkin berulang ya@ hmm

deena farhana said...

salam kella..

pekaba? hrp sihat selalu..sonok bace coretan kella ni..deena smile2 je..tu tanda terhibur dgn tulisan kella..keep it up..

comel adik2 kella.. :)

slmt berpuasa buat kella dan family..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

hum bahgianya

Ain said...

makin berganjak usia, makin matang sebenarnya kita.....

proses belajar dan terus belajar tak pernah berhenti sehingga nafas terhenti.....

Alhamdulillah, walaupun payah kita berjaya jugak laksanakan semua tanggungjawab tu kan....

tahniah untuk adik akak....

pssst, jangan gelak kalau akak cakap, tiap kali balik berpuasa rumah mak, mak masih lagi kejutkan akak bersahur tau....

hahaha.....

LyNn HaMzAh said...

betul tu kella...
dulu lain skrg lain...
kak lynn suka sangat entry kella kali nie...

kella said...

mamalyna: yup! kalau ada anak lagilah terasa... semoga nanti.. ku akan merasainya juga.. :) insyaAllah..

Deena: salam! haiii.. sihat2 aja bulan posa nih.. tadi timbang berat dah turun lagi! :) terima kasih sebab sudi gak baca coretan ku ini.. tq! :D samalah ngan deena n family gak! salam ramadan al mubarak! :)

BrutalSolo: sentiasa mencari kebahagiaan itu.. :)

K Ain: hahahaha ye ke? haah! betullah kita pun rasanya mesti gitu jugak! tapi ada satu rumah je tak boleh uat mcm tu! rumah mentua! hohohoho.. kalau umah mama, kita pun bangkit dah hidang sumer.. tapi kalau kat umah mertua..tak boleh ooo.. kena bangun awal ooo..heheheh.. hipokrit ke kak kalau camtu? hmmm.. ntahla.. ;p

Lynn: byk lain ...kadangkala kita ada rasa cam tak sedia nak hadapi kelainan ini! tapi terus cepat2 fikir.. ini adalah proses kehidupan manusia normal.. semua orang akan hadapi perubahan kehidupan! takkan nak dok bawah ketiak family lagi kan? hmmmm... lumrah manusia begitulah.. hinggalah ke tua.. :)
tq kak.. :D

~aSHa~ said...

byk perbezaan sebelum kawin dan selepas..eheheheh nti ada anak lagi mcm2 bleh kita rasai

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker