Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Tuesday, March 15, 2011

Jerung kamu bagaimana?

sedikit untuk motivasi diri..

Di Jepun, rakyatnya memang suka makan ikan segar dan kebanyakkan mereka makan mentah mentah. Tapi ikan ikan yang berdekatan dengan pantai mereka tidak begitu banyak dan ini tidak boleh menampung keperluan mereka.
Para nelayan perlu belayar lebih jauh ke tengah laut untuk mendapatkan lebih ikan.
Maka para nelayan telah membina bot bot besar untuk ke laut , tapi lebih jauh mereka pergi, lebih lama juga masa yang diambil untuk membawa hasil tangkapan.

Jika waktu pulang melebihi dari sehari, makanya ikan tidak lagi segar dan rakyat Jepun memang tidak menyukai rasanya.
Jadi mereka telah membawa peti sejuk ke dalam bot mereka, ikan ikan yang ditangkap akan terus di isi ke dalam peti sejuk tersebut. Maka para nelayan boleh berada di lautan lebih lama..
Namun begitu, rakyat Jepun masih tidak menyukai rasa ikan yang disejuk beku kerana rasanya tetap tidak sama seperti ikan segar, dan harganya juga menjadi rendah.

Jadi mereka cuba cara lain pula, mereka letakkan satu tangki air besar dalam bot dan ikan2 yang ditangkap akan dimasukkan terus dalam tangki tersebut, maka ikan tersebut masih hidup di dalam tangki. tapi setelah sekian lama, ikan2 tersebut telah begitu banyak, keluasan tangki juga terhad, ikan2 terebut berhenti bergerak dek keletihan dan tidak bersemangat.. namun masih lagi hidup!
Malangnya rakyat jepun masih dapat merasa kelainan rasa ikan2 tersebut, ikan ikan itu telah hilang rasa kesegarannya kerana kesuraman berada di dalam tangki..

Jadi, Macamana mereka nak mengekalkan kesegaran ikan itu hingga ke Jepun? apa cara yang perlu dilakukan?

maka...
untuk mengekalkan rasanya yang segar..
mereka masih meletakkan ikan tersebut di dalam tangki,
tapi?
mereka juga telah menambahkan seekor ikan jerung yang kecil di setiap tangki tersebut!! :)
ya, sudah tentu jerung jerung itu akan memakan beberapa ekor ikan, namun kebanyakkan ikan ikan yang sampai adalah sangat sangat segar sekali! ikan ikan tersebut telah di challenged! telah di cabar! maka mereka perlu bergerak aktif apabila dikejar jerung! dan mereka tidak lagi lemah.

Moral of the story..
samada kita sedar atau tidak, kebanyakkan kita hidup dalam kelompok sama yang menjadikan kita sugul, letih dan tidak bersemangat, jadi kita perlukan 'jerung' untuk membuatkan kita tersedar dan terus bergerak! secara amnya, 'jerung' dalam kehidupan kita adalah suatu cabaran baru yang terus membuatkan kita aktif dan mempunyai nilai yang bagus..

"The more intelligent, persistent and competent you are, the more you enjoy a challenge.

If your challenges are the correct size, and if you are steadily conquering those challenges, you are Conqueror. You think of your challenges and get energized. You are excited to try new solutions."

Enjoy working & challenges!!!!

'jerung' kita biasanya ialah bos kita lah!
'jerung' aku memang takleh dok diam.. so aku memang kena selalu aktif.. :)
kang kena nggapp! k.o. ....
tapi takpe...
itulah challenge!!!

ini ialah cerita yang dikongsi oleh bos aku... katanya, dia sebagai bos.. besar tanggungjawab, nak kena pastikan staffnya semuanya bergerak aktif...

~ update blog masa lunch sambil makan cadbury... :)


terima kasih syeima_87 sudi ikut blog ini! :D

18 comments:

LYAfrina said...

BETUL KATA KELLA.. IANYA MEMBERI KITA MOTIVASI AGAR SNTIASA BERUSAHA DLM MENCAPAI TARGET KITA...

TP CAMNER KALO "BOS" JUMPA BLOG NI?? HEHEHHE

==TENET SLOW LATE NI.. SSHNYER NK NGOMEN..

makdara TERdiva said...

jerung MDT kat sini walau tak seagresif jerung2 lain tapi 'ikan2 bilis' kat sini kena bergerak aktif..nanti ujung tawun takde bonus..huhu!

kella said...

Lya: terima kasih lya datang sini... walau dalam keadaan tak berapa sihat.. hehee...
minta mintak bos tak jumpa blog ini lah! minta minta sangat! tapi kalau dia jumpa pun takpe.. dia pun ngaku yang dia adalah jerung... jerung baik.. :p

MTD : bagus la kalau ikan2bilis mahu bergerak aktif, sebab adakalanya bila kita di dalam zon terlalu selesa timbul rasa malas dan susah nak bergerak.. tu yang kena hantar jerung tu.. :)
terngkiu.. :)

Mimy Hamid said...

sukala citer jerung ko ni...tekun aku membacanya...

CT NoArIzAh ArIs said...

KELLA... sy punya jerung tak aktif langsung kdg2 sy pulak yg mcm jerung dia jadi ikan bilissss !!

kella said...

mimy: aku pun tekun masa bos aku menceritakannya... layan je.. termotivate lah jugak! dia citer kat aku ni, sebab mungkin dia rasa cam dia asyik dok kejar aku je, nampak macam aku mengah kot tak sempat nak selesaikan kerja.. tu yang dia keluarkan citer ni.. :)

CT: haaaa... itu memang bahaya! itu jerung yang dah kebuntat kot.. dia dah kebah dah.. tak heran dah.. ada adalah.. takda pun takpe.. huhuhu tengkiu.. :)

Cik Pah said...

nice story.. apa kata orang orang tua..dah terhantuk baru nak terngadah..camtuh lahkan..

macam cik pah ..dah kene warning letter..baru lah takde mc ari isnin lagi .hehehe

MataHati @ MH said...

sya punya jerung memang susah nak baca perangainya. sekejap ok, sekejap tak ok.. selalu lah bertekak sebab suka bagi signal hijau, then tukar kpd merah, then tukar kpd hijau balik.. tensen

:: noremy bte rahmat :: said...

setuju sgt!

mzhany said...

ooo mcm tu eh..ummm logik jugak kan, letak ikan jerung dlm tangki tuh

Citarasa Rinduan said...

KELLA...
jalan2 sini....kak tak berapa sedap badanlah...sebab jerung dah kena tinggal dengan anak ikan..
anak ikan dah pi balik seberang.....

sedih??
kena tabah hati....
kalau tak.....jerung pasti tersungkur kemudian hari..
so...jeung ini nak katakan....SEMANGAT!!!!!!!!!! untuk apa sahaja yang jerung nak lakukan selepas ini

gedek! said...

Siap sebut 'masa lunch' takot boss jerung baca...?

hehe

My Little Diary said...

salam,

i enjoyed reading this entry... thanks for sharing the valuable story... :)

p/s: hadiah dah pos (balas pantun).. dah dpt?

nabilah_2908 said...

hhahaha...

Jerung sy skrg ni ada kat office...kehadirannya buatkan sy tersiksa...sbb xde kerja....dia pulak ada kt office....x keluar-keluar

so...tk tau nak buat apa....nk masuk blog pun..sorok2...haih..siksa.....

tertanya2..bila la dia nak bagi kerja...boring sudah.....

jom ke APA KATA HATI pulak,
BLOG REVIEW : HIJAU ITU INDAH PERMAI

kella said...

Cik pah: huhu.. warning letter tu kita dah kena gigit sikit dah dengan jerung tu! haaa... sib baik masih hidup kan.. takpe.. jerung sebagai cabaran! :) tengkiu..

Matahati: hehehe memang unpredictable kan! tapi diorang memang boleh ubah suka suka kan! jerung lah katakan.... hehe... :)

Noremy: yesss... terima kasih... dan terima kasih sebab dah terima aniqah tu.. tengkiu..

Hany: haah.. jerung mencari pemangsa..

KakAyu: haa. kak ayu lain dari yang lain, kak ayu ialah kelompok jerung kan? tapi kak ayu jerung yang baik... jerung jinak.. tapi jinak jinak merpati je tu... tegas tetap ada.. takpe kak kita tahu akak kuat.. :) take care..

Gedek: hehehehe... tahu takpe.. tapi dia tak tahu blog ini.. moga moga tak tahu sampai bila bila.. huhuhu

Rima: tengkiu...
tentang hadiah tu kita belum dapat lagi, insyaAllah akan sampai la tu, aniqah tu dah sampai dah?

kella said...

nabilah: ai.. jerung tu dok ada kat opis tapi dok senyap je? ishhh.. lain dari yang lain jugak ni! musykil... hehe.. takpe, kot nnti dia bagi berlambak pulak.. kan.. terngkiu.. :)

Diary Of One said...

jerung oh jerung....

PutRee SeJiNjaNg said...

hhehe..jerung tilla sometimes ok..sometimes tidak..yang pasti kat ofis ni gelaran dia HALUSS...sebabnya dia kemetot...pendek..hehheh...

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker