Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Tuesday, June 28, 2011

Bila Kella gilakan Kek Continental..

Assalamualaikum,

Sebetulnya memang dari dulu lagi minat untuk buat kek yang begini!
dulu aku memang tak tahu jenis kek begini, sehinggalah aku ditemukan dengan kak Maza, pembuat kek tempahan di kwsn rumahku ini.. katanya kek ini orang panggil kek 'continental' ..
ooooo baru la aku tahu.. hehe.. kek 'continental' ni jenis kek yang belah belah dan buh filling kat dalam nya...

Kak Maza juga lah yang selalu menjawab segala persoalan aku tanpa pernah jemu! dan selalu juga dia bagi tips untuk aku! terima kasih kak Maza! i love u 4 eva! =)

Mari tengok transformasi kek kontinental aku..

1)
~ ini lah kek Kontinental pertama ku! aku bersungguh nak buat bila dapat tahu yang abbi suka sangat makan kek Fresh Fruit Flan! yaaa.. kek ini inspirasi dari Kek itu lah! tapi memang banyak kekurangannya!  tapi kalau nak resepi boleh klik gak kat sini ya!

2)
~ ini kek coklat biasa sahaja! namun dek kerana keterujaan kek kontinental masih menebal.. maka ku belah juga 2 lapis.. mula mula letak strawberry jem dan pastu letak krim! tapi! apa terjadi? perhatikan gambar kek yang belum dibelah, sekelilingnya penuh krim? ya.. itu krim tumpah , cair dari dalam! kenapa? sebab aku lapis terus kek yang tengah panas2 tu! huhuhu.. tak terfikir yang krim tu tak boleh la panas sebab nanti mencair! hehe.. saya budak baru belajar!!

3)
~ ini pulak entah apakah namanya.. mungkin blueberry kot.. practise... practice.. ~

4)

~ kek ini dibuat masa Makcu ku datang rumah.. dan berkebetulan hari lahir si Boboy pula! so.. kebetulan ada bahan2 di rumah.. ini yang paling simple sahaja dan senang membuatnya.. cuma taburje buah buahan koktel itu di atas kek tersebut.. dah siap... ~
5)
~ TIRAMISU KEK.. ~
saje je nak try buat kek kegemaran  orang ramai ni.. saje nak cabar diri sendiri.. tak sangka percubaan ni menjadi pulak! Alhamdulillahh...

kalau nak resepi boleh klik kat sini TiRaMiSu


6)
Durian Dream Cake dapat resepi dari Kak Maza... ohh aku suka penampilan kek ini! sebab nampak sangat canti jer! hehe.. pandangan aku je laaa.. tak tahu la pandangan korang...

Resepinya di sini ya!

Cake : boleh guna mana2 resepi vanila sponge/chiffon cake

Filling:
A: 350ml UHT Whipping cream
B: 150g durian flesh (pureed)
C:1/2 tbsp gelatine (dissolve in 50ml water over heat)
D: 250g Durian flesh(pureed)

Topping:
60ml UHT milk
1/4 tbsp caster sugar
1tbsp custard powder
1tsp gelatine (diss in t1tbsp water over heat)
70g durian flesh

Method:

Filling:
Whisk cream of A on medium soeed until soft peak form.Stir B n C mix well.

Topping:
Combine milk, custard powder n sugar in a saucepan.Stir over heat until mixture boils n thicken.Add gelatine mixture..finally add durian flesh.

To assemble:
Sandwich the filling n D between layer of cakes.Spread top n sides with remaining cream. Decorate side of a cake with croquant rice..Chill well b4 serving..

7)

~ dan ini pula kek terbaru ku! nampak lebih matang kot.. hehehe.. walaupun masih ada yang kurang... Ini kek Fresh Fruit Flan..... tapi kali ni slack sikit sebab terlebih gula la pula! ohhhh macam macam ler.. hehehe...

dah lama nak publish entri ini.. tak sempat nak siap ..
so itu sahaja pembelajaran kita hari ini..

selamat menjamu mata dari budak baru belajar ni..

^___^

11 comments:

makdara TERdiva said...

geram tengok kek yg cantik2 ni..

mcm akak sendiri..suka buat tp kureng nak makan.. :)

CT NoArIzAh ArIs said...

Sedap2 dan cantik2 kek tu... bulan jun ni adalah bulan sy mkn kek dah banyak kek yg masuk dalam perut ni sepanjang jun ni lemak pun makin bertambah jogingnya jarang... nasiblah rmh kita jauh2 klau tak tanpa segan silu sy hulurkan piring kosong mintak kek kat kella..hihihi!!

LYAfrina said...

SEMUANYA MEMBUATKAN MULUT NI RASA NK NGAPP J PC NI

My Little Diary said...

sedapnyaaaaa

nanti kalau kita jumpa, buat lah satu kek utk aku ye...
aku tak makan byk, sepotong pun jdk ler....hehe

Mak Su said...

oh Kella.... kenapakah...?

maksu gilakan gamba 1, 3 dan 4... uwaaaaaaa

Mimy Hamid said...

makin upgrade nampaknya ko buat kek..pehhh terbaekkk la...hasilnya

munna said...

baru belajar tapi mcm dah pro je ....tiramisu tu yg buat meleh air liur di buatnya....

hani@debumelukut said...

dik, ini namanya menggoda ni...sedap nyerrr....

ciK LyndaWawa igUana said...

ya Allah..terliur saya...sedapnye......nak jugak...

ummiross said...

sedapnya kek..

azza said...

cantik kek yg awk buat..terliur sy hehe...

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker