Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Thursday, June 16, 2011

Supik Gelenyar

Assalamualaikum,

korang pernah dengar ke supik gelenyar?
hehe.. atau lebih dikenali..
plastik!

hari ini aku nak kongsi dengan korang semua 1 cara mudah untuk mengendalikan plastik plastik yang bertimbun2 kat rumah tu..
tapi, kalau boleh janganlah bertimbun sangat, kurangkan penggunaan plastik untuk selamatkan bumi kita!
namun, ada caranya untuk plastik2 anda dirumah tu nampak kemas sikit..
bukan macam kat bawah nih!
V
v
v

~biasanya plastik2 akan di kemuk2 begini kan ? nampak sangat semak je kan..~

mari tengok cara yang lebih mudah nak simpan plastik
jimat ruang dan nampak lebih kemas sikit.. =)

Ikut cara cara seperti dalam gambar di bawah ini.
~lipat plastik hingga jadi kurus panjang begitu, dalam 3-4 lipatan la juga..~


~ kemudian lipat tiga segi bermula dari hujung, hingga lah keakhirnya, ikut cara 1-5 dan bila dah sampai hujung, selitkan yang hujung sekali tu dalam ruangan lipatan yang terhasil tadi. Semat kemas kemas....~

dan,

taddaa....
V
v
v
~ dah pun siap... ~

~ lebih kemas dari yang diremuk remuk tu kan? ruangan simpanan pun jimat juga..~

mudah bukan? =)
aku ingat mungkin ramai yang dah tahu, tapi baru sebentar tadi ada kawan yang bertanyakan bagaimana lipat plastik sebegitu? jadi aku putuskan ingin berkongsi juga bersama kalian semua..
Terima kasih Kak Nab yang ajar aku cara lipat plastik begini...

selamat melipat ya! =D


so simple yet so effective..






13 comments:

LYAfrina said...

nk simpan pon senang kan?? kemas jer.. walaupon lya duk trg.. tp mula2 kwin dgn fain kejut gok dgr mok sedara fain mtk supik gelenyar.. kalo sebut supik tu faham la... ni di tambah supih gelenyar... hehehe.. kelako plok.. lya pgil plastik jer.

La dOLcE mEa_nAtt said...

nenek i penah ajaq buat ni...macam anyam ketupat best xtvt tolong nenek setelkan plastik yang bersepah

miloais said...

iols sokmo lipat2 biasa jer...
tak de le sampai nak buat bentuk tiga segi tu semua...
pastu ikat ngan getah
bleh kan? jimat gak ruang kan?

~aSFaLiZa~ said...

dulu sokmo panggil supik gelenya la supik rok rak la masa dok ganu. huhuhu. jabir pun sama kan? hahahhaha

munna said...

jimat space klu buat mcm tu ye...selalunya mmg renyuk masuk dlm laci je....

Cik Pah said...

mmg cik pah buat skang .. office mate yg ajar..

kalau kat kelantan ..gelenyar tuh maksudnya gatal.. hehe..macam macam ayat skang nih

My Little Diary said...

hehehe
memang saya praktikkan cara melipat plastik camtu... jimat space...

hani@debumelukut said...

akak malas la nak lipat ni dikkk...duk bergumpal2 mcm tu jer kat belakang pintu dapur..

ciK LyndaWawa igUana said...

hehe..kat umah pun saya selalu wat camni..sorry dear....lame dah tak menyinggah..tak boleh nak online le..=(

Raden said...

maslahnye diri ini pemalas..maka, kami amek satu beg plastik besar, n sumbat sume plastik2 lam tuh. simple gak..malah berkesan. haha

nabilah_2908 said...

alahai...kalau rajin boleh la buat mcm ni... ;)

gedek! said...

uncle kenal 'supik ghrok-ghrak' je....

CT NoArIzAh ArIs said...

Oooo begini yea... nnt nk wat gotong royong melipat plastik lak kat umah...byk nau plastik tu klau leh makan dah kenyang dah mkn plastik.

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker