Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Friday, December 16, 2011

Insafi Diri..



(entri pilihan ulang siar 16/6/2010 )


Assalamualaikum,
Buat sama sama kita renungi..

*Gambar diambil googles

BESARNYA makna DOA YANG KITA LUPAKAN- semasa duduk antara dua sujud
Betapa telah berapa lama aku lupa menghayati erti sebenar makna doa ini!! dibaca sambil lewa sahaja doa ini! berlalu pergi mengikut turutan! betapa sebenarnya maknanya amatlah menginsafi diri!
Mari kita kongsi bersama, Alhamdulillah pada sesiapa yang selama ini sedar akan ia dan ianya masih tidak terlewat untuk sesiapa pun yang ingin...

Dalam tidak sedar.
Setiap hari kita memohon didalam solat kita..tetapi sayangnya, kita hanya memohon tanpa memahami.. sekadar tersebut dibibir, tetapi tidak tersentuh dari hati kita selama ini..

Marilah kita mula menghayati ketika kita duduk di antara dua sujud semasa solat..
Dengan rendah hati nyatakanlah permohonan ampun kepada Allah

Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)

Diamlah sejenak,

buka dada dan diri kita untuk menerima ampunan dari Allah seperti membuka diri ketika merasakan hembusan angin sepoi-sepoi atau menerima curahan air hujan ketika kita masih kecil
Tetaplah membuka diri kita untuk menerima ampunan Allah

Ulangi permintaan itu beberapa kali hingga kita merasakan ketenangan Kemudian sampaikanlah permintaan kedua,

Warhamni (sayangi aku)
Diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih-sayang Allah yang tak terhitung besarnya

Bukalah dada kita seluas-luasnya agar semakin banyak kasih-sayang Allah yang kita terima

Ulanglah beberapa kali hingga kita merasa cukup Berturut-turut sampaikanlah permintaan2 berikut dengan cara sebagaimana tersebut di atas, satu persatu..

Wajburnii (tutuplah aib-aibku)

Warfa'nii (angkatlah darjatku)

Warzuqnii (berilah aku rezeki)

Wahdinii (berilah aku petunjuk)

Wa'Aafinii (sihatkan aku)

Wa'fuannii (maafkan aku)

Setelah selsai, diamlah sejenaklalu sampaikan rasa syukur kita
Betapa besarnya nilai sebuah doa ini..sebuah doa yang kita hanya lewatkan begitu sahaja..
Dalam tidak kita sedar selama ini kita seperti sedang berpura-pura memohon sesuatu
tetapi hati antara tidak dan mahu pantaslah Allah perlakukan kita begitu.

IringJeling: sampai kan walau satu ayat..aku juga mendapat ilmu berguna ini dari rakan lantas berkongsi di sini.. :)

22 comments:

LYaFRINA said...

KELLA..
BETUL2 M'INSAFI.. SLAMANI X PERNAH TAU APA Y TSIRAT.. BILA SMBHYANG..KITA BACA SEMATA-MATA TNPA MEMAHAMI..
TQ KELLA

Mak Su said...

tq dgn peringatan, salam kawan dihulurkan :)

Kujie said...

Terimakasih - betul, kadang2 kita buat ( baca ) sekadar satu kebiasaan...hari2 buat tanpa ada pengisian yg lebih mendalam dari sehari ke sehari...

Mimy Hamid said...

thanks ...info tetbaik..muhasabah diri

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

kella..

terima kasih sharing info

waktu inilah yang terbaik untuk berdakwah sesama kita

ct_nurmarlissaa said...

fuhh..infoo yg amat baikk....insafii diri ini...

kasih suci said...

tQ 4 da sharing...salam perkenalan dari Kasih Suci..(",)

Frodo Baggins said...

kella ~ know what ...
entry ni bt wa teringat pesan
yg dah hampir wa lupakan.
jgn sujud if hati x sedia, lapang
dan benar2 paham kalimah yg diucap.


thanks kella ... :)


((tetiba nak call abah wa skank. wakakakkaka))

Kazaztan Team said...

ya Allah...terima kasih

nabilah_2908 said...

dlm keheningn petang..masih lagi sendir menyiapkan kerja2 di office...

suasana mula sepi...bila baca ayat2 ni...lapang jer rasa di dada...

thnks cz sudi berkongsi.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
DI KALA INI

kak ina kl said...

salam..nak komen apa ek...

no komen...ok jer..amboi nak kalahkan akak ek...tak perlah..akak pun sudi kalau orang nak ajar masak sebab akak pun bukan terror bebeno..masak pun ikut resepi.

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ said...

kdg2 kite xpnh nk amik taw bnda yg kite ptut amik taw kan?dan kite ske amik taw bnda yg xspatutnye kite amik taw..

kella said...

Maksu: terima kasih :)

Lya: mmg la Lya, uhh.. tersentap bila mengetahui maksudnya yg selama ini ku pandang enteng sahaja..

Kak Jie: yup! kita pun begitu juga..

Mimy: aku sekadar berkongsi.. :)

Kak Ayu: ye kak.. selagi yg mana kita boleh kongsi, kita kongsi.. untuk kebaikan bersama! :)

Kak Mas: moga2 sama lah kita ya.. tq.. :)

Kasih Suci: tq.. :) salam perkenalan..

Frodo: ya, aku sekadar berkongsi, moga dapat manfaat darinya..
frodo, mesti ko dah kol abah ko sekarang kan? :)

Kazakhstan: terima kasih kembali :)

Nabilah: terima kasih kerana sudi singgah di sini juga tika bersendiri nabilah.. :)

Kak Ina: ishh.. saya takkan boleh kalahkan akak punya.. akak orang yg dah profesional lah kak.. saya juga selalu merujuk resepi akak tau kak.. :)

xtionkamen: betul tu weh! kita selalu nak amik tahu menda yg tak sepatutnya.. uhh... insaf sungguh aku nih..

Ain said...

tq sharing.....

info yang sangat berguna bagi akak....

Redbloodsnow said...

wahhh best nih. nnti kay, zie nk minta izin utk copy n paste semua nih utk di sharekan pd readers zie pd ari jumaat minggu depan leh x??? hehe...

mmg info yg berguna nih taw ^_^ klo leh gtaw zie balik ek :)

Redbloodsnow said...

oh ye...lupe nk gtaw. nnti zie letakkan link kay sekali n redirect my readers to blog dlm post tuh nnti :)

kella said...

Kak Ain: kita sama kongsi kan yg mana berguna tu.. :

Zie: yup, mik aje lah .. ilmu ini bukan hak milik sendiri, tapi untuk di kongsi bersama, itupun sib baik ada rakan2 yang sudi kongsi di emel.. ok zie.. di alu alukan.. :)

Ena said...

thanks 4 sharing ye!! bagus la n3 nie.. :)

Nadine said...

TQ for the reminder dear, it is the food for the soul. :)

Mimy Hamid said...

subhanallah syukur..banyak pengertian di sebalik...Ya Allah ampunkan dosa dosa ku...

xluv xtream said...

berterima kasih la pada allah

Kella said...

alhamdulillah...

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker