Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Wednesday, August 19, 2009

Popiah Basah

Malam tadi buat nie...
salah satu makanan kegemaran my babe..
Memang di akui nak buat popiah nie.. agak rumit! tapi untuk u b.. me sanggup tau!

mula2 nak kena uat kulit popianya dulu..
kemdian.. sosnya..
kemdian.. bwg gorengnya.. kcg gorengnya..
pastu bhn2 intinya...

berejam gak aku kat dapo tuh! tak siap2 lagi! nasib baik sos dah siap semalam!
hii..amatur la katakan...



Marilah cuba.. amik resepi yg aku juga ambil dari internet My Resipi.com dan juga tokok tambah dari resepi yg sedia ada..

Untuk Kulit Popiah
2 cawan tepung gandum
1 biji putih telor
3/4 cawan air
2 sudu makan cuka
secubit garam

cara; campur semua bhn, bila sebati, simpan dalam peti sejuk, 1-2 jam, kalau taknak simpan pun takpe.
pastu kelembutan doh sama seperti buat cucur tu, pastu leserkan atas kuali leper, aku guna non stick pan, leserkan senipis mungkin dan kena buat cepat, sebab kuali tu kan panas..
hati-hati..


Sambal/sos popiah;

cili kering yg di blender (agak2 dlm 5-6 sudu besar- klu nk pedas lagi tambah lagi)

Kacang tanah di blender

air asam jawa/ asam keping

garam, gula biasa, gula merah..

tepung jagung 2-3 sudu


Cara:

-masak cili kering terus dlm periuk,
-pastu masukkan gula+gula mera+garam+air sikit..
-masukkan juga kacang yg telah di blend tadi..
-kuantiti tu agak2 sendiri je, sebab resepi nie tak diberitahu kuantitinya, ala... buleh rasa2, kalau nak lebih manis.. lebihkan gula sikit..
-pastu msuk juga tepung jagung.. kasi pekat... Siap!




Intinya

Taugeh , Sengkuang, Udang Kering, mentega
boleh tambah lagi apa2 inti yg berkenan di hati.. gue pakai ini aja.. senang...bolehla..


Caranya:
taugeh cuma digoreng/ layur kan aje..
untuk sengkuang, panaskan mentega dlm kuali, tumis kering yg telah ditumbuk recah2, kemudian, masukkan sengkuang yg telah di potong halus-panjang2..
siap!







Cara Menyiapkan Popiah

-kulit popiah tu di calitkan sosnya tlebih dahulu
-letakkan inti (sengkuan n togeh)

-taburkan bwg goreng dan telur rebus yg di hancurkan diatasnya
-gulung..
-dah siap bolehla tuang sos sekali lagi n tabur bwg goreng...
-SIAp!





Huh jenuh! nk tulis resepi pun jenuh! hihiiih..
B kata popiah ku kali ni, lebih better dr yg dulu..

"terima kasih b atas segala komen yg u beri.. me tahu selama ni.. b jadi bahan ujikaji masakan me kan? takpela.. at least b telus! tapi mmg betul pun..bila dengar komen negatip (tak sedap!) dari b, mahu sengkak jugek hati nih! tapi me kena terima kan... "
yelah... daripada purak2 kata sedap pada menda tak sedap! apa kess....

neway... selamat mcuba..

4 comments:

Mimy Hamid said...

aku nak copy...nk pose harus la makan tiap2 hari...aku popia ni 10 pun tak cukup huhuhu

kella said...

copy jgn tak copy! bulan pose dah dekat beb... balik awai ni.. sempat ler masak!

TinTaDariHaTi said...

Yummy! Sgt la t'liur. X leh jadik nih. Ken try resipi nih. Tp blh jadi ke? Erk...

kella said...

TintadariHati: buleh la.. cuba try test dulu tengok! :)

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker