Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Friday, April 22, 2011

Gila Kentang Inai..

Gila berinai la pulak..
 
~mula mula pakai kat jari je....  pakai mase rehat kat opis.. senang je pakainya.. lagipun cepat kering.. tu dah kering la tu..~



 
~ balik rumah pulak sambil tengok tv..pastu meleret nak lukis lukis pulak, gatal tangan ni nak conteng conteng, almaklumla.. inai muncung tirus.. senang je nak membentuknya.. ~

~ inilah hasil contengan itu tadi.. ~


Jong jong inai
Mak ipong waja wali

Jong jong inai
Mak ipong waja wali
Sepak tunggul inai
Berdarah ibu kaki

Semangkuk jerluk
Sepinggan dagang
Tak cukup pulut
Tambah nasi dagang

Jong jong inai
Mak ipong waja wali


terima kasih pada ' aku anak muda' dan 'prince halilitar' sebab sudi sudi ikut blog ini.. :)

Thursday, April 21, 2011

Selamat Hari Lahir En Bad!

Selamat Hari Lahir Kepada En Bad,
Semoga En Bad sentiasa dirahmati dan diberkati oleh Allah..
panjang umur dan murah rezeki selalu hendaknya..
Amin..

kata en Bad, dia tak pernah sambut hari lahirnya di pejabat, tambah lagi sambutan secara kejutan seperti ini... terharu katanya...

Ini semua aturan dari Ezura.. beli kek dari secret resepi..choc indulgent gitu...
wah..wah..wah... penuh krimm..
yummy..

~ tu eju yang comel loterh tudung pink tu, sebelah tu kak kin dan en wan.. ~

~ Pian yang ceria! always ceria pun.. dia yang pegi beli kek tu...~

~ Kak Ummi dan Kak ina.. menikmati indulgent sepenuh hati.. :) ~

~ dari bilik pejabat, beralih ke pantry pulak.. hehehehe.. bos pun turun padang.. ~

Selamat Hari Lahir diucapkan sekali lagi kepada en Bad!
semoga apa yang diinginkan dapat dicapai dengan keberkatan Allah..

AWARD UNTUK SAYA DAN ANDA! : One Lovely Blog Award to the lovely heart..

Assalamualaikum,

lama tak tepek award kan? sebab lama tak dapat award ler..

terima kasih kak Siti NoarIzah :)
atas kesudian memberikan award yang sangat lovely ini.. :)

Here are rules to abide accepting this award :

1. Post linking back to the person that gave you the award
2. Share 7 random things about yourself
3. Award 15 recently discovered blogs
4. Drop them a note and tell them about it
so kenalah ikut rule itu ya.. :)
1. nanti kita akan post kembali! :D
2. share random things about me?
ok...
a. Aku telah berpunya! hehe.. not available lagi..
b. Masih punyai mama dan papa, mak dan abah, adik beradik yang ramai
c. Mencari rejeki di Kuala yang penuh lumpur... :p
d. telah berjaya duduk home sweet home sendiri pada hujung tahun lalu
e. Sukan badminton paling disukai..
f. suka makan coklat cadbury dan Milka..
g. Suka mencabar diri sendiri untuk memasak resepi baru...
eh, dah cukup 7 perkara rupanya.. ingatkan nak cerita lagi.. huhu.. tapi takpelah.. dah cukup tu.. :p
3. kasi kat 15 orang lagi?
orang itu ialah..
ZAFIRA NABILAH
LYA FARINA
KAK AYU CR
DNI
HANYBUNNY GREEN
KAK ZAKIE
MATAHATI-FIVERUL
MILOAIS
MIMY
CIK RIMA CIKEDIS
NADINE
UNCLE GEDEK
KAK MAS
AZIEAZAH
CIK PAH
MAKDARA TERDIVA
KAZAZTAN TEAM
AZZEY
Terimalah award ini untuk kamu semua... :)
terima kasih sekali lagi kak sebab kasi award ni kat kita.. :) love u...
have a good day...

Wednesday, April 20, 2011

MC is a 'Master of Ceremony'?

Aku tak pernah menyangka akan berdiri sebagai emcee.. atau dalam bahasanya pengacara majlis. Kerana aku ini adalah seorang yang agak pemalu orang nya! chee.. betul! aku memang tak suka menonjolkan diri di khalayak ramai lebih lebih lagi di sesebuah majlis. Aku lebih rela membuat kerja belakang tabir sahaja, seboleh bolehnya aku takkan ke depan lansung, walaupun hanya sebagai seorang penyampai hadiah, lebih baik begitu asalkan tidak perlu kedepan dan dikenali ramai.

Memang sejak  kebelakangan ini, bermula dari awal tahun hari tu, aku banyak mengikuti majlis majlis dan program yang dianjurkan oleh pejabat sebagai sekretariat!banyak program yang telah diatur telah sama kami jayakan dengan sempurna. mulanya bekerja di belakang tabir, jaga pendaftaran.. makan minum, selebihnya menolong apa yang patut..
namun tak pernah terlintas untuk menjadi pengacara majlis!

Tapi, baru baru ini aku telah ditugaskan untuk menjadi pengacara majlis!
dan untuk keberapa kalinya aku sama sekali terus menolak bulat bulat, mentah mentah!
aahhh.. tak mahu lah! aku bukan biasa pun, gila? tak pernah pernah dibuatnya!
tapi tugasan telah diberi, dengan alasan tiada orang lain lagi yang dapat membantu, selain aku!
uhhh.. serba salah dibuatnya! nak taknak aku terpaksa terima dengan hati yang amat berat, dah segala alasan yang ku beri tidak boleh diterima pakai... huu..

bermula lah pencarian teks2 ucapan, aku copy paste je ucapan dari seorang akak yang pernah mengacarakan majlis yang serupa minggu lalu, majlisnya serupa, tapi peyertaannya berlainan. so boleh la guna pakai!
masa tu, masa persiapan cuma 2 hari je! bolak balik perasaan masa tu! rasa nak tarik diri, tapi takkan la kot, rasa nak cabut je pada majlis tu tapi tak sampai hati la pula, perasaan bercampur baur rasanya.. rasa nak demam pun ada..

Hari nya pun tiba, rasa seram sejuk, perut jangan di cakap lah.. memang rasa sengal semacam! rasa macam ada rama rama...
namun aku mulakan dengan bismillah dan selawat nabi..., Alfatihah dan kursi memang dah berkali kali sblm tu..
aku memang tak sempat nak menghafal, memang aku bulat2 baca ikut skrip teks ucapan tu! kalau boleh mata taknak pandang  ke depan, tapi sesekali aku pandang juga, tapi memang formal habis, memang skema habis, takda gurau gurau.. memang serius je.. agaknya orang mesti berkata kata.. serius beno pengerusi majlis ni!
hahaha.. aku tak tahu la macamna ghupe aku! pucat lesi ke  ape..
tapi..
aku terperasan, bila aku dah di pertengahan mempengerusikan majlis tu, aku dah mula rasa sikit yakin, perasaan gugup sikit hilang.. walau apapun aku teruskan juga,
ada rasa sedikit berani..
:)
dan alhamdulillah... majlis itu segera selesai aku tamatkan.. hehe..:p
















~ tunjuk ajar di saat saat terakhir.. debar di hati Tuhan sahaja yang tahu..~

Itu ialah pengalaman pertama aku sebagai pengacara majlis!
memang mencabar diri aku sebenarnya!
orang lain yang dah biasa ke depan mungkin takkan rasa apa2
tapi bagi jenis macam aku yang penyegan amat ni? memang kurang selesa menjadi tumpuan ramai!
memang la tak kuasa dibuatnya!

tapi aku ada terperasan, selepas dari itu .. bila di perlukan dalam sesuatu majlis..
aku dah tak rasa kekok berada di khalayak ramai..
kadang kadang tu sukarela untuk membantu menyampaikan hadiah di depan,
lebih banyak bergerak ke depan berbanding di belakang tabir.. :)
itu sedikit sebanyak kesan dari MC kot..

dan teka apa?
baru baru ni pun aku mengikuti satu program pejabat sebagai sekretariat jugak!
dan, nak tahu sesuatu tak?
kurang dari setengah jam, aku  telah diberitahu untuk menjadi Emcee!
apa?? aku ingatkan ianya hanyalah sebagai gurauan sahaja! tapi betul! mereka minta aku yang jadi MC, Mr Magen, selaku ketua sekretariat, mahu aku menjadi MC! katanya dia seingatnya dia telah maklumkan sebelum ini! weehh.. aku ingatkan sebagai gurauan sahaja! aku menolak, tapi katanya tiada sesiapa lagi yang boleh ganti, tak ada! nak taknak kena jadi juga! aku berada dlm keadaan tersepit lagi sekali.
aku tak siap apa pun, sebab ini majlis agak grand dari yang dulu, mana mungkin aku pula yang jadi mc! majlis cikai cikai boleh la kot.. itu pun tergagap gagap!
nak taknak? sekali lagi aku dilanda perasaan gemuruh dan kekalutan!
kalut la nak menyediakan teks! teks ucapan mana ada!?
kalut aku mencari aturcara dan mula mengarang teks! tapi blank! semua tak keluar.. peserta dan mula mengambil tempat duduk! gila tak!? hahaha..
nasib baik mereka ada sesi bergambar, so boleh la ada masa sikit untuk siapkan teks! yang penting teks yang mula2 tu, yang lain boleh direka kan kemudian..
terkial kial aku mengacakan majlis itu..
dan ini ialah kali ke dua!
percaya tak percaya je..
tapi memang lah banyak kekurangannya.. yelah tak berapa nak bersedia..
tapi aku tetap ambil itu sebagai satu cabaran untuk diri aku!
dan tahu apa? untuk hari ke dua tu aku paksa teman se sekretariat untuk menggantikan aku!
punyalah aku tak mahu teruskan, aku pi bagi alasan sakit perut la apa lah..
ishh... kella.. kella.. teruk betul kan?!
pastu mula rasa bersalah.. hmm
















~itulah..tengah tengok teks la tu... kalau tak tengok terkapai kapai..sebab tak ingat, tak sempat nak hafal.. amatur la katakan..~

......................................................................................................

Dan terbaru... satu program yang agak besar, antara para eksekutif dari 'region' dari luar negeri akan datang mengikuti program anjuran ibu pejabat. program ini pula adalah pertama kali diadakan, iaitu permulaan bagi program2 yang akan datang untuk setiap 'region'. Jadi, ianya agak besar, bukan agak lagi.. tapi memang besar punya.....
mereka telah mempunyai team secretariat sendiri, tapi disebabkan bos kami turut serta, mereka menjemput team kami untuk turut menjadi secretariat kerana kami mempunyai pengalaman dalam menguruskan program.
dan......
sekali lagi nama aku dicalonkan untuk menjadi MC!
terkujat la aku..
lagi terkujat bila aku lihat nama aku dalam kotak.. 'Master of Ceremony'!

" eh, kenapa nama i kat master ceremony ni?"

" yelah.. u kan MC..."

" so kalau i MC kenapa nak jadi Master pulak?"

" halloo dik... MC tu kan ke Master of Ceremony??"

" hah??"

GULP!!

apa ke bengap nyaa la watak  budak tu dalam dialog di atas...tak kan ler tak tahu MC tu Master of Ceremony!  ishh.. ishh... ishh.. huhu..

Dan orang yang sama iaitu Mr Magen la yang usulkan nama aku untuk menjadi emcee.. dia memang letak penuh harapan pada aku.. aku pun tak tahu la apa yang dia pandang pada aku ni, aku rasa aku ni tak layak, tapi yakin sungguh laa.. kat aku ni, ok mr mag, harap i takkan kecewakkan u..
apa pun, majlis akan berlansung pada 22hb- 24hb ini!
boleh kah aku? dah bersediakah aku? mampukah aku?

apa yang boleh aku lakukan sekarang, ialah terus berlatih.. berlatih dan berlatih, masih ada 2 hari lagi.. practice make perfect kan..

lagipun, konsep kali ni adalah agak santai, taknak protokol sangat, maknanya tak skema laa.. aku ni pulak, ikut skrip ikut teks, memang agak skema la.. nak bersantai santai ni, memek muka kena byk main peranan, intonasi suara pun tak boleh mendatar.. kena ada turun naik.. kena ada gurau2 santai.. aku tak biasa la pulak..

aku ni satu je, nak mula tu yang gugup.. tergagap gagap jadinya, memang darah gemuruh la katakan.
kawan kawan ada ke apa apa tips untuk hilangkan rasa gemuruh ni, untuk lebih yakin apabila berada di depan khalayak ramai.. boleh la kongsi... :)

tu diah, panjang sedepa aku berborak..
kalau tersasul terlebih terkurang, salah silap harap dimaafkan ya.



Tuesday, April 19, 2011

mestin tonton! Tiada yang mustahil!

Tiada yang mustahil! di mana ada kemahuan di situ ada jalan!
aku sangat terharu melihat video.. termotivasi sendiri.. dan mahu kamu kamu jua merasai apa yang aku rasa.. aku pun ada post kat fb..

enjoy.. :)




salah di mata kalau tak nampak,salah tafsiran kalau tak dinilai

Sunday, April 17, 2011

Apalah erti Tiramisu

Mari mengemaskinikan belog!

agaknya, masih ada kah orang yang masuk sini malam malam begini?
kira kira 2 hari aku dah tak jalan jalan belog kamu kamu ya!
itulah, dapat buka belog pun sekejap2 je.. ada orang tu.. tengah kemaruk main game, takpe la.. kasi chan... :)

hari ni aku buat kek lagi! kemaruk dengan kek continental!
maka terhasil la.. tiramisu? kenapa namanya tiramisu ya?
aku pun tertanya tanya juga.. lalu aku pun menyiasat lah kat dr google,
banyak ertinya tiramisu, antaranya ialah
[from Italian tira! pull! + mi me + su up]
atau..
'cheer me up'! gembirakan hatiku.. ha... begitulah maksudnya tiramisu..

memang tiramisu ini telah menceriakan hatiku.. kerana ini adalah pertama kali membuatnya, terima kasih pada kak maza ku, kerana dia ialah inspirasiku.. :)




tuu... tengok, ya agak comot, biasalah pertama kali, siap dengan tulisan nama seseorang.. hehe.. :)



~ ni pula.. saja je gatai tangan nak taruk dalam gelas kecil.. ada 3 semuanya.. sebab hari tu pernah makan kat hotel diorang buat cam ni, tapi ada hiasan cantik bagai la...~

nanti esok la update resepi..
mesti kongsi resepi punya.. :)

selamat beristirehat.. selamt berhujung minggu.. :)

UPDATE: 6:31 petang

~ hari ini baru potong kek tiramisu ini, kebetulan ke rumah saudara, bawakan untuk mereka sikit.. ~
Resepi kek Tiramisu yang mudah:


1 biji kek span sama da coklat atau vanila, ( Guna mix sponge kek pun senang. aku punya tu..aku buat vanila campur coklat! haha..)
250 whipping cream (aku pakai jenama Pride, sedap macam aiskerim,yang penting halal..)
200gm Creame Cheese (kalau nak senang boleh pakai 250 gm punya terus..)
1/2 cawan gula halus ( kalau jenis whipping krim manis, bubuh susu pekat je sikit, tak perlu gula)
1/2 atau 1 cawan air panas di bancuh bersama1 sudu nescafe
serbuk koko dan serbuk nescafe untuk hiasan..

Cara:
1. putar krim dan cheese, gula, hingga kembang gebu
2. potong kek 3 bahagian, ketepikan
3. atas lapisan kek pertama, tuangkan 1/3 bancuhan nescafe tadi rata rata
4. sapukan 1/3 krim tadi atas kek tadi,dan mula melepa
5. letak kan lapisan kedua dan ulangi langkah yang sama hingga lapisan kek ke 3
6. simpan kek sebentar di dalam peti sejuk
7. kemudian baki krim tadi  boleh la di sapu di atask kek itu tadi, 
8. taburkan serbuk coklat dan nescafe atas kek itu..
9. oh, tentan deko tulisan tu? aku ukir dan gunting plastik, letakkannya atas krim atas sebelum di tabur coklat tu.. jadilah begitu.. hehe.. :)

selamat mencuba


Saturday, April 16, 2011

Pensel yang kamu perlu ada!

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

merujuk kepada perkara di atas, ingin saya kongsikan bersama tuan puan semua mengenai kisah sebatang pensel yang mempunyai maksudnya yang tersendiri yang boleh di aplikasikan dalam kehidupan kita sebagai seorang manusia.

semoga dengan artikel ini, dapat membantu tuan puan untuk lebih menghargai erti kehidupan yang sebenar..

segala kesudian tuan puan membaca dan memberi komen didahulukan dengan terima kasih.

sekian, harap maklum.

(waaaa...2 hari  tak berbelog, tiba tiba hari aku jadi begitu formal pulak? hehehe... saje je, baru je lepas karang surat bos ni, tu yang terbawa bawa format nya ke dalam sini... )

nak kongsi dengan korang semua tentang sebatang pencil, aku dapat cerita ni dari lynda, tq lynn.. :)
semoga sama sama kita mendapat manfaat darinya..
.......................................................................................................................................

Seorang cucu bertanya kepada neneknya yang sedang menulis dengan menggunakan pensil.

Si cucu bertanya : "Nenek  sedang menulis tentang saya ya...? atau tentang pengalaman kita ni..?"


Mendengar pertanyaan cucunya, Si nenek berhenti menulis dan berkata kepada cucunya, "Sebenarnya nenek sedang menulis tentang kamu, tapi ada yang lebih penting dari isi tulisan ini iaitu pensil yang nenek pakai."
"Nenek berharap kamu boleh menjadi seperti pensil ini ketika kamu besar nanti" ujar si nenek.

Mendengar jawapan itu, si cucu kemudian melihat pensil yang dipakai neneknya dan bertanya kembali kepada si nenek kerena dia tidak melihat ada apa apa yang istimewa dari pensil yang dipakai neneknya.

"Tapi nek kelihatannya pensil itu sama saja dengan pensil yang lainnya dan tidak ada apa yang istimewa." ujar si cucu.

Si nenek kemudian menjawab, "Itu semua bergantung bagaimana kamu melihat pensil ini."

"Pensil ini mempunyai 5 kualiti yang boleh kamu contohi untuk menjadikan hidupmu selalu bahagia kalau kamu selalu memegang prinsip-prinsip itu didalam hidupmu."

Si nenek kemudian menjelaskan ke - 5 kualiti dari sebuah pensil.


"Kualiti pertama, pensil mengajar kita bahawa kita boleh berbuat hal-hal yang hebat dalam hidup. Sebuah pensil,  ketika digunakan untuk menulis, dia tidak boleh bergerak dan menghasilkan karya dengan sendirinya. Ertinya, kita jangan pernah lupa kalau ada tangan yang memegang dan selalu membimbing langkah kita dalam hidup ini sedari kecil. Dan terutamanya Allah yang menciptakan kita, Dialah yang akan selalu membimbing Kita ke jalanNya ".

"Kualiti kedua, dalam proses menulis, nenek kadangkala harus berhenti dan menggunakan  pisau atau pengasah pensih untuk menajamkan kembali pensil nenek dan ini pasti akan membuat si pensil menderita.
Tapi setelah proses meraut selesai, si pensil akan mendapatkan ketajamannya kembali.
Begitu juga dengan kamu, dalam hidup ini kamu harus berani menerima penderitaan dan kesusahan dalam bentuk pengorbanan untuk menajamkan serta membuatkan kamu terus berkembang sehingga menghasilkan kualiti yang lebih bagus kerena proses tersebut akan membuatkan kamu menjadi orang yang lebih baik".


"Kualiti ketiga, pensil selalu memberikan kita kesempatan untuk mempergunakan pemadam untuk memperbaiki yang salah. Oleh kerana itu memperbaiki kesalahan bukanlah hal yang pelik. Itu  sebenarnya boleh membantumu menjadi lebih baik dan tetap berada pada jalan yang benar".

"Kualiti keempat, bahagian yang paling penting dari sebuah pensil bukanlah bahagian luarnya, tetapi ialah bahagian dalamnya iaitu arang hitam yang ada didalam sebuah pensil. Oleh sebab itu, jagalah selalu hatimu, kerana dari dalam hatimu akan terpancar kualiti kehidupanmu.

"Kualiti kelima, sebuah pensil selalu meninggalkan tanda atau pun goresan. Seperti juga kamu, kamu harus sedar walau apapun yang kamu lakukan dalam hidup ini, tetap akan meninggalkan tanda, samada baik atau jahat. Oleh kerana itu selalulah berhati-hati dan menjaga semua tindakan yang kamu lakukan".

Renung renungkan dan selamat beramal..

Wednesday, April 13, 2011

Makan cikedis dengan miloais! (^_^)

ini 'update' dari entri semalam!

Hajat di hati nak makan best best la sebab lapar yang amat,
(tapi bila tengok muka abbi je terus jadi kenyang... chewah! ehehe..)
lgpun, jam dah menunjukkan pukul 8 lebih baru sampai rumah.. jalan memang jem, walau dengan motor pun jem juga, tapi tak lah seteruk kereta.. alhamdulillah... :)

dah lewat, malas nak makan kat kedai kat luar, lagipun abbi pun dah kenyang katanya, so aku ingat nak cari apa apa sahaja stok makanan yang ada kat rumah tu..

so Cik Rima  dari my litle diary ada tanyakan.. apa menu makan malam? :)
ini dia...

Sup Cendawan Segera Campbells.. perisa Keju dengan crouton!

pertama kali makan ni, ni pun idea si abbi tu! dia yang ingatkan aku yang stok sup cendawan ada kat rumah...baru beli!
sllurrrpppsss.... cicah roti... sedap... :D
Alhamdulillah...
diselingkan dengan makan buah buahan lai dan oren..
wah.. diet... wek! ;p
...............................................................................................

Pn miloais pula ada menanyakan resepi Nasi Goreng Kerabu, kita berbesar hati untuk memberikan resepinya, untuk makluman ini pertama kali buat ni, sebab selalu suka makan kat kedai je, tapi tekad hari tu untuk buat sendiri, bhn2 pun dah ada.. :)


Resepi Nasi Goreng Kerabu ( ini untuk 2 orang, bahan agak2 je.. )

- Nasi putih
- 3-4 ulas bawang putih (tumbuk lesung)
- 2-3 ulas bawang merah (tumbuk lesung)
- cili padi ( dipotong kecil, letak masa dah nak masak, kalau taknak pedas)
- 1btg serai ( di hiris halus)
- 1 bunga kantan ( di hiris halus)
- 1helai daun limau purut di hiris halus (kalau taknak pun takpe)
- 3-4 batang kacang panjang (potong dadu)
- isi ayam
- telur ayam
- minyak untuk menumis
- garam

caranya ;
-tumis bebawang sampai kekuningan/naik bau
-masukkan ayam, kemudian serai, bunga kantan,kacang panjang dan semuanya lah..
-akhir sekali baru masuk nasi.. gaul rata..
- kalau nak pecahkan telur sekali dengan nasi pun boleh, nak goreng mata kerbau pun boleh..

Selamat mencuba ya Pn miloais ( korek punya korek kat blog tak jmpa gak namanya, maklumlah ni kawan baru kita ni.. nanti kita riki2 lagi.. :) iouls uols je..

sesiapa pun boleh mencuba, aku ni tak pandai masak sangat, masih belajar dan belajar untuk jadi yang terbaik..


Tuesday, April 12, 2011

Sangat Lapar!!!

saya sangat lapar
saya masih di pejabat
saya lihat hujan masih turun
saya punya abbi belum sampai
saya tengah tunggu dia
saya teringatkan Nasi Goreng kerabu yang pertama kali saya buat minggu lepas...


saya teringatkan nasi dengan gulai patin tempoyak kg baru minggu lalu jugak..

saya turut teringatkan spaghetti bolognese yang saya buat bulan lalu...

saya teringatkan nasi ayam ni jugak!!

saya lapar... perut bernyanyi nyanyi..
tapi tiba tiba
saya terdengar alunan azan sayup sayup di sana..
saya mahu turun
saya mahu solat maghrib dulu..
saya tunggu abbi di surau sahaja lah...

sekian dari saya.

Aktiviti Hujung Minggu ke FRIM

Lalu... seminggu minggu lalu ni... 3hb April

ya, ini ialah aktiviti hujung minggu minggu lalu.
Kami ke FRIM (Forest Research Institute Malaysia) atau dalam BM nya Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia.

terletak tak berapa jauh dari rumah kami, tapi ini baru kali pertama kali kami masuk, masuk kena bayar RM 1 seorang dan kalau bawa masuk kereta kena bayar RM 4, so kalau 2 orang RM 6 lah kami kena hari tu, nak parking kat luar pun boleh, tapi memang agak jauh la jugak nak berjalan masuk ke dalam.. jadi dicadangkan membawa masuk kereta lah..

~ peta yang di ambil di laman rasmi FRIM (klik untuk tumbesaran) , sila lah singgah ke sana untuk maklumat lanjut~

~ ini pula peta nak ke sana.. ambil di eforum.cari.my , ~

Antara tarikan yang ada disini (mengikut maklumat FRIM) ialah; Arboreta, kawasan perkhemahan, titian gantun, taman ethno botani, taman botani kepong, rumah tradisional melayu, aktiviti alam, denai alam, kawasan perkelahan, kayu bersilika dan wetland.
.....................................................................................................................


mula mula sekali kami berjalan jalan menghirup udara segar di sana...
tenang, hijau.. damai... sejuk sekali.. perasaan hiruk piruk kuala lumpur terhapus sama sekali!
owwhhh...



~pokok kat sini sangat tinggi tinggi! suka lah!
dan aku? memang takkan melepaskan peluang untuk mengambil gambar gambar pemandangan yang sangat cantik! kelu lidah berbicara.. namun, biar hati yang terusan memanjatkan puji pujian atas kebesaran Allah yang Maha indah..~

~ bila dah snap gambar ni, tunjuk kat b... b kata.. " gud girl!" heheh..~

~ this is my very favoritasss photo! cantik sungguh! kalau korang dapat tengok sendiri di situ, memang sangat terasa kenikmatannya.. pokoknya dekat dekat, tapi dedaunnya tidak bercantum, seakan seperti puzzle pula! Subhanallah.. cantik! dan.. bila ku tenung tenung seakan melihat kalimat Allah sahaja...

~ tidak nanti terlihatkan kalimat ini pun, sudah cukup kenikmatan disekeliling kita yang dimiliki Allah semuanya... tinggal kita untuk menyedari, merasai dan menghargainya... ~

~ memulakan ekspedisi.. tengok abbi dah berpeluh peluh dah tu, baru intro..~

~ pendakian bermula! lets 'canopy walk'! chee semangat berkobar kobar.. ~


~ kecantikan alam membuatkan aku dan abbi tak lupa memuji muji kebesaranNya..! cantik.. tenang... damai... indah sungguhla ciptaanNya.. rugilah pada mereka yang tak tahu dan tak mahu menilainya... rugi.. rugi...
kami bukan sekadar mendaki.. tapi menikmati sepenuhnya keindahan alam semulajadi ..
kamera pun tak duduk diam juga... :)

namun.. setelah daki punya daki penat mula terasa... nafas dah tercungap cungap.. dalam hati masing2 bila la nak sampai ke check point ni! aku terus je tanya kat seorang aunty.. dan katanya... 
" ohh dekat saja lagi.. u naik sikit saja u dah sampai.."
kami pun naik la lagi setelah berehat sebentar...
tapi baru je dalam 5 meter , aku dah mula rasa pening, rasa cam nak muntah, aku bgtau abbi, macam nak surender je! sesak nafas! uhhh.. betul2 stamina aku dah tak sekuat dulu! sebab keadaan bukit tu menjulang tinggi, bukan mendatar, tu yang buat semput tu..
pulak tu air lansung tak bawa! tinggal kat kereta, cerdik kan..
aku dah memang terfikir dah kalau la aku pengsan kat sini macamana, abbi aku jugak yang susah ni, kesian dia nanti! aku byk2 selawat dan mohon Allah lindungi aku, sebab aku betul2 tiba2 rasa mcm nak pengsan dah!
tapi abbi kuat kan semangat, sikit je lagi, memang dah nampak pondok tu! tapi rasa macam jauh giler..
dalam hati ku berkata kata...
kalau la dapat minum air seteguk dua.. hilang la rasa pening ni

dan, tahu sesuatu tak?
baru je berjalan 2 langkah tiba tiba abbi yang di hadapan berhenti...
air! katanya..
rupanya ada air bukit pula di situ!
Subhanallah...
bila tengok abbi bismillah dan terus minum aku yang pada mulanya was was turut minum juga!
ya Allah.. bila mengalir je air tu di tekak....
ooohhhh... rasanya....
segar sungguh!!
jujurnya aku memang tak pernah minum air fresh dari bukit gini!
tiba tiba mata terus jadi cerah dan segar.. badan tiba tiba jadi cargassss... kepala pun tak pening lagi!
Syukur sangat! rasa macam tak percaya.. rasa macam satu keajaiban telah berlaku pada diriku!
serius!
aku pun ada lihat beberapa org dibelakang ku mengisi air tersebut dalam botol..

tak jauh dari sumber air bukit tu tadi...
Alhamdulillah...! syukur!
akhirnya sampai la ke pondok 'check point'..
tapi jambatan gantung tu kebetulan masih tutup,
memang dah tengok kat bawah tadi katanya masih tutup untuk tujuan membaik pulih..



~ terjumpa pula dengan pokok durian kampung?~

..............................................................................................................

sepanjang perjalanan turun , aku tak habis habis berceritakan tentang keajaiban bertemu air bukit tu..
:)
kami memang tak sempat nak menyinggah mana 2 tempat lagi, sebab dah nak tengahari, penat dah weh.. cuma sempat jalan2 dengan kereta di kawasan sekeliling.. memang luas tempatnya.. takpe, next weekend kita pergi lagi!
hilanglah lemak tepu badan, sekilo dua... hehehe..

ok...agak2 sesiapa yang nak melakukan aktiviti luar yang menyihatkan.. datanglah ke FRIM kalau dah pergi ke sana tu, boleh lah hubungi ku juga.. sebab rumah dah dekat sangat dah dengan FRIM, boleh singgah rumah.. kenal kenal.. makan makan.. borak borak... :)




tak faham dengan perangai manusia yang suka merosakkan dan memusnahkan alam sekitar,
tebang sana tebang sini..
tarah menarah sampai gondol jadinya..
bumi dah tua, sakit sana sini, tu pun masih nak fikirkan keuntungan lagi!
tak kemananya duit yang bertimbun tu lagi bila dunia dah musnah...
tak.. faham faham!

Monday, April 11, 2011

NCIS! mari tonton!


NCIS datang lagi! cerita kegematan kami! :D
malam ni episod yang pertama...
aku sempat bersiaran sebentar sambil menonton NCIS di 8TV!


..................................

'today isn't just another day. today i'll create something beautiful!'

kata kata kat atas tu ialah semangat untuk hari ini, esok .. dan bila bila lah!
sesuai untuk aku dan kamu juga...
(^_^)

------------------------------------------------------------------------------------------




~ dan ini pula ialah 2 set bekal berupa nasi minyak, dengan ayam masak merah dan ulam..
bekal makan untuk hari ini, satu untuk si dia, satu untuk si aku~




ringkas je update ni , nanti ada masa update sambil jalan jalan jenguk kamu... :)
have a great day...
cheersss..

terima kasih pada nuruh hamimi awang atas kesudian mengklik butang 'follow'.. tengkiu.. :)

Saturday, April 9, 2011

Bahaya! Telur palsu sedang berleluasa!

Negara China memang terkenal dengan barang copy paste, dari sekecil kecil barang hingga la kenderaan diorang ni nak buat yang tiruan!
dan terbaru ialah telur! telur tu pun boleh buat tiruan? tak tercapai dek akal aku untuk melihat telur tiruan yang seakan serupa!

baca emel 1 dan 2 kiriman dari sahabat di bawah;



1. Subject: Telur ayam tiruan (kini di Pulau Pinang)



Rupanya sebiji telur ayam tetapi ia telur ayam tiruan diperbuat daripada bahan kimia yang dikhuatiri boleh memudaratkan kesihatan dan dijual di pasaran terbuka di Pulau Pinang.


Telur palsu itu bersaiz lebih besar daripada telur ayam sebenar dan apabila dipecahkan ia tidak mempunyai pusat telur, tidak berbau, berkilat dan kasar.


Demikian menurut Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang telah menerima aduan daripada pengguna yang membeli 30 biji telur tiruan itu pada harga RM11 di pasar Pulau Tikus di Georgetown semalam.


Presiden CAP, SM Mohamed Idris, berkata siasatan mendapati kulit telur palsu itu diperbuat daripada lilin parafin, serbuk gypsum dan kalsium karbonat manakala kuning telur dan putih telur menggunakan bahan daripada natrium alginat, alum, geletin, asid benzoik, kalsium klorida, air serta bahan pewarna makanan.


"Komponen bahan kimia ini boleh menjejaskan kesihatan pengguna seperti mengganggu metabolisme, otak, sel saraf serta menjejaskan fungsi hati," katanya.


Mohamed Idris berkata, kerajaan harus mengambil tindakan segera merampas dan mengharamkan semua telur ayam palsu itu kerana ia akan memperdaya pengguna selain memberi kesan buruk kepada kesihatan.


Seorang mangsa pembelian telur ayam palsu yang hanya mahu dikenali sebagai Loh, 50, berkata beliau menyedari telur ayam yang dibelinya dari pasar di Pulau Tikus itu adalah palsu setelah mendengar aduan seorang pembeli menerusi siaran radio.


"Setelah mendengar aduan seorang pengguna dalam radio, saya terus memeriksa telur yang dibeli itu dan terkejut apabila mendapati telur ayam yang saya dibeli sememangnya palsu," katanya.
Loh berkata, beliau dan anggota keluarganya telah makan telur ayam palsu itu sejak sebulan lalu.


- Bernama

mari lihat bagaimana mengenali antara telur palsu dan tiruan..


tak percaya kan? nah... tengok cara pembuatannya!


2. Subject: Fake Eggs from China 




The 'yolk' is shaped in the round mould. 'Magic water' containing calcium chloride is used.

Hardy shells are formed by pouring paraffin wax and a liquid onto the egg, which are then left to dry


tabik betul la korang kat China tu, telur pun boleh buat yang tiruan!

semalam jugak aku dah check sepapan telur yang telah dibeli tu,
Alhamdulillah...telur asli hendaknya...
rasanya korang masih lagi boleh cam tau untuk telur mentah ni..
bila korang pecahkan telur tu, kan ke ada macam tali putih halus yang bersambung dengan telur kuning tu kan..
dan kadang kala boleh jumpa tompok2 kecil darah, yang biasanya kita akan buang tu..
haa.. insyaAllah masih boleh di cam yang mana asli dan yang mana tiruan..

hati hati lah..
sekarang bukan telur je tiruan..
orang pun dah ramai tiruan..
dan hati hatilah juga..
dengan hati manusia yang tiruan..

Friday, April 8, 2011

Ziana Zain | way to go !

Aku amat jarang atau boleh dikatakan tak gemar sangat menceritakan tentang dunia hiburan ni, namun malam ni terpanggil untuk menulis tentang penyanyi kegemaran ku.. tak lain tak bukan ialah Ziana Zain, sepintas lalu bila membuka TV tadi aku melihat dia di wawancarakan.. nampak seperti ada kontroversi.. aku tak tahu hujung pangkal pun, tapi jelas dia nampak tenang  dan matang.. semasa menjawab soalan soalan panas tentang kontroversi yang melandanya itu
apa lagi aku pun menyiasat le ape ke halnya diaorang buat kakak aku cam ni nih...
ooooo.. rupa rupanya pasal Ziana taknak pakai baju yang diorang sediakan untuk shooting majalah tutt... eh! tut pulak.. eh!.... ;p


Ziana pastinya punyai alasan tersendiri untuk menolak, namun, dengar apa kata pihak majalah tersebut;


"Apabila kita terlalu emosional kita akan hilang pertimbangan dan bertindak di luar profesionalisme. Masih banyak cara untuk mengatasinya. Soalnya Ziana tidak memberi ruang untuk warga kerja Eh! berbuat demikian. Ada bertanya, antara keempat-empat Diva ini, siapa yang lebih kertu, tetapi kami tidak anggap Ziana yang sudah 43 tahun itu kertu (kecuali dia meletakkan dirinya kertu). Justeru itu, kalau kita lihat majalah tidak pernah menuakan Ziana (kecuali Ziana sendiri). Ketika warga kerja Eh! mencari kedudukan yang sesuai untuk setiap seorang (ini penting kerana Ziana dan Ning berkulit gelap manakala Erra dan Fauziah cerah), tiba-tiba Ziana berlalu meninggalkan set sambil berkata “this is wrong”. Dia membuatkan warga kerja Eh! yang sedang mengatur kedudukan terpempan."

cuba baca bait bait perkataan atas tu, nampak sangat kan.. macam tak ikhlas je...macam nak pekena je... hmmm

bawah ni pula salah satu kata kata penerangn dari kak Ziana Zain ..

"Saya idola kepada masyarakat, jadi saya kena jaga pemakaian saya. Saya rasa sungguh tidak berpuas hati. Pertama kali dalan seumur hidup, saya tak pernah buat kerja bodoh ini kerana saya hormat semua orang. Saya tak nak imej yang saya bina selama ini jatuh macam itu saja. Hidup saya memang ada prinsip. Saya betul-betul kecewa tapi tidak marah. Cuma saya agak terkilan. Gelaran diva yang orang beri kepada saya merupakan tanggungjawab besar yang perlu digalas. Selama 20 tahun, tak pernah saya kena macam ini. Isu ini paling menguji kesabaran saya. Dunia ini kecil, jadi saya tak nak sengketa ini berpanjangan."


semua ini ialah,ehhsan di petik di Beautiful Nara, terima kasih, kita tumpang ya.. :) 
jom baca seterusnya di Beautiful Nara atau boleh baca di Harian Metro 
 



sejujurnya aku menghormati pendirian Kak Ziana Zain yang tegas dalam menjaga imejnya, betul la kan, takkan dia nak jatuhkan reputasi imej yang dia jaga selama 20 tahun semata mata pada pakaian 'bareback' yg mendedahkan bahagian belakang beliau! Dia empunya badan semestinya lebih tahu apa yang baik dan sesuai untuk diri sendiri! kalau tak dia sendiri nak jaga, siapa lagi?  betul la, tak perlu menjadi hamba kepada fesyen yang kadang kala menjengkelkan..
yela.. buat apa, nanti disebabkan satu pakaian itu sahaja, rosak identiti, rosak segala yang telah dibina dari dulu lagi! yang tanggung siapa? diri sendiri jugak kan...? (masa tu seronoklah, larisla media2 ni sebab kontroversi meletup letup! yang kesianya artis tu juga... hmmm)
jadi? lebih baik la dia menolak dahulu sebelum nasi menjadi bubur.. ni la orang kata.. berfikir ke hadapan.. bagus!

tahniah pada Kak Ziana ku.. :D


Apapun, sebenarnya kita seharusnya hormat pada pendirian seseorang, tak kira artis atau sesiapa pun, sebab kita sesama manusia sama sahaja.. sekejap di depan sekejap di belakang.. hidup ni tak lama..
di harap permasalah ini selesai dengan amannya antara kedua belah pihak.. tak perlu persengketaan yang berpanjangan..jangan ada benci...


ok, peace no war.. :)


layan gambar ziana zain..




~ aku suka dia dari dulu hingga sekarang, cuma aku je dari dulu sampai sekarang bila nyanyi lagu dia tak lepas lepas.. pitching asyik lari je! ;p ~

 ~ Ziana bersama suami tersayang... so sweet.. ~

~ si kembar yang bertuah.. ~

ok moga kita bertemu lagi... peace.. (^_^)

Gambar: Tetamu



DARI ULAT JADI KEPOMPONG,
TIDUR NYENYAK DALAM KELONGSONG,
CUKUP MASA KELONGSONG PECAH,
POM! POM!
 JADILAH RAMA-RAMA YANG INDAH,

RAMA-RAMA TERBANG MERATA,
HISAP MADU DI POHON BUNGA
SUNGGUH CANTIK ANEKA WARNA,
TAPI SAYANG HIDUP TAK LAMA,

BEGITULAH HIDUP MANUSIA,
PADA ALLAH KITA BERDOA,
AGAR JADI INSAN MULIA,
TAPI SAYANG HIDUP TAK LAMA.
...................................................

'Rama rama' - dari ulat jadi kepompong..



nak berterima kasih kepada miloais, Nieza, Ismi Huda, Suri Solehah,pakciklie@mamadiana, woofer storm, azian, pena, Bintang pilot dan pena Rozie, atas kesudian mengikut belog Mathari ini.. :)

KEMPEN 'KAMI BLOGGER PICISAN MENENTANG KEKEJAMAN ISRAEL!!'

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Klik Untuk Join

Klik Untuk Join
Emneya Contest Giveaway

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Award

Award
Beautiful Blogger Award

Top Blogger

The Cedar Award from MSR

Award Pro Memasak from Kak Ayu