Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Thursday, April 7, 2011

makan makan jom!

Assalamualaikum,

tu, semua tengah menjamu selera la tu....
mari tengok menu makan kegemaran ku dan abbi pada hujung minggu lalu..
terbaik!!
sebab ada...

~ ulam kegemaran iaitu daun pucuk ketereh! cicah tempoyak... makan pula dengan...

~ nasi dan gulai tempoyak ikan patin!! wallllaaaaaaaa.... memang sangat kena! terbaik sungguh! kenapa entah gulai ini sangat sangat la sedap! masyaAllah... sedap..alhamdulillah...
 ini menu aku...~

~ dan ini menu abbi.. telur puyuh dan kerabu.... ~

~ dan ini adalah fenomena baru... Sirap Laici... perrgggghhhh.. ~

terima kasih en abbi belanja!

Ini salah satu aktiviti hujung minggu lalu.. dah lama tak luangkan masa berjalan jalan di luar bersama abbi.. asyik outstation dan sibuk je kami memanjang... so, kesempatan yang ada kami makan la kat luar... cuti dari aktiviti masak memasak kat rumah.. yiipppiee...! :D

tempat makan ni ialah di Kampung Baru, tempatnya betul2 selepas masuk pintu gerbang tu, sebelah 'carwash' . Lauk nya sungguh banyak pilihan, panjang betul meja lauk pauknya... aneka jenis... dan ulam ulamannya semua jenis pun ada..
Ikan Bakar pun ada...
menu minum petang pun ada macam kuih muih, bubur, macam macam la..

cubalah!

:)


and u know what?
dek kerana kenikmatan gulai tempoyak ikan patin itu, telah memaksa diriku untuk membuatnya sendiri di rumah untuk menu makan malam keesokkan hari nya...
maka terhasil lah...

~ Gulai tempoyak ikan kembung! menu tambahan,sayur kangkung goreng dan telur dadar...
nampak macam sedap ke?

tapi......
tapi tahu sesuatu tak?

agaknya apa komen dari tukang komen no 1 aku?
bila je dia menyuapkan gulai itu ke mulutnya....
tiba tiba mukanya yang hensem..
terus jadi...
berkerut,
keningnya tiba tiba bercantum...
mata menjadi sepet.. terkebil kebil
mulut termuncung muncung..terkumat kamit..

terus terkeluarlah perkataan pertama...

" u masak apa ni??" sambil muka berkedut seribu..

"errk"!

so anda semua pastinya sudah tahu apakah keputusannya rasa gulai tempoyak aku tuh!


failed terus! gagal! ttteeeeet!
tettt..tetttt.. tettt...
titik!

waaaa.... ini percubaan baru ni, biasalah, aku pun tak tahu mana silapnya.. tapi aku rasa aku tahu kenapa... sebab.... hmm mungkin sebab aku tak letak garam kot! aku ingat tak perlula taruk garam kot sebab dah letak tempoyak ingatkan dah masam masin.. tu yang tak letak garam...
ye kot sebab tu kot.. kan?

errr...takpe lain kali aku akan coba lagi coba lagi hingga berjaya!!
yessss!!


:p sorry ya abbi....
saya budak baru belajar....

17 comments:

CT NoArIzAh ArIs said...

Assalam... x ada org yg berjaya sebelum gagal... cuba lagi pastu post ke sbn yea.. hehe!!

Adinda Amy Sensei said...

ya Allah...sis, menggugat betul hidangan tu....semua saya suka...kg baru memang medan selera kampung kan...huhu..semua ada...


p/s: cantik header tu..

LYAfrina said...

uishhh.. mmg febret lya gulai tpoyak ikan patin ni.. tp fain xleh geng sb bau tpoyak pon dia xleh...

dakpe..lps ni cuba lagi...

✿....rossa alina....✿ said...

waaahhhh serius sedap giler tgk..uwaaaa..lapar nihhh... T_T

p@kcikLie / mamadiana said...

gulai tempoyak patin..p@kcikLie memang gemarkannya...salam kenal2 dari kami...

@mamadiana

Nadine said...

hihihi, kelakarla korang ni. takpe Kella, takat kurang garam leh terus modified kn. cuba terlebih garam mcm I haritu..xleh nak diterima tekak dh :P

I gulai tempoyak tak brape suka tp I terliur sgt tgk gamba yg first tu..ulam ngan sambal tempoyak. favourite tu!! :)

miloais said...

salam uols...

my peberet gulai tempoyak ni...

uols masa cara org perak buat ke... cara org pahang???

ada dua cara masak gulai tempoyak ni!

Kazaztan Team said...

rupeye dah nmpk sedap...kuah ye nampk pekat.. kuning ye pon dah ok...

kella said...

CT Noarizah: ya akan terus mencuba untuk mendapatkan yang terbaik. tk :)

Cik Amy: yaaa... memang kat situ cari je nak makan apa.. semuanya ada... sediakan duit je..

ye ke cantik? terima kasih ya.. :)

Lya: sedap kan lya? wase nok makan lagi je.. lapo pulok wase... tu ah.. nak kena cuba berkali kali baru jadi.. :)

Rossa: haaallaaa... sekarang lapar lagi tak? dah lepas masa lunch mesti dah makan kot ni kan.. :)

terima kasih sudi singgah sini.. :)

p@kcikLie / mamadiana: teirma ksih sudi singgah2 ke sini.. :) Alhamdulillah..

Nad: hehe... bukan kurang garam tau nad, tapi tak buh garam lansung! sebab seingat kita ada orang kata, kalau dah buh tempoyak, tak perlu letak garam lagi.. entah la... nasib le.. tapi memang failed terus tau.. huhuhu...

tengkiu nad.. :)

kella said...

MIloais: uols.. rasanya cara orang perak kot.. sebab teman teman orang perak.. hehe.. entah la, takpe, lenkali kita cuba lagi ya uols... :) terima kasih sudi singah sini..

KT:memang luaranya macam dah perfecto sangat! tapi rasanya.. ya Allah... tolong la.. memang hampeh... harap kan ikan je la.. ikan pun dah tak selera je makan.. huhuhu... thanks kak.. :)

suri solehah said...

salam..wah..tang budu n masak tempoyak patin yg tak tahan tu..harus akak kena cari patin jugak ni huhu

suri solehah said...

salam..wah..tang budu n masak tempoyak patin yg tak tahan tu..harus akak kena cari patin jugak ni huhu

Mak Su said...

good, apa yg kita rasa sedap, kita buat plaks kat umah :)

kella said...

Kak Suri: hehe.. memang tak boleh tahan punye... hehe.. carik kak cari, kita pun pasni nak cari gak , nak cuba buat sekali lagi... nak buat sampai jadi! thansk kak singgah sini...

Maksu: tulah maksu.. memang semedang je nak buat kat umah.. tapinya tulah tak menjadi pulok...cuba lagi ler jawabnye... tengkiu maksu.. :)

gedek! said...

Sirap laici 2 gelas!

1 mana cukop!

munna said...

en. abg munna suka sgt dgn pucuk ketereh tu... tapi munna tak boleh telan lah

Redbloodsnow said...

sambal tu buatkan zie melior...gulpss!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker