Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Friday, September 24, 2010

Syawal dan 'Bedil Haram'

 masa kat kampung berdentum dentam bunyi mercun,
orang kata, kalau raya tak ada mercun tak cun..
orang kata la..

tapi sekarang nak main kena tengok kiri kanan juga kan..
kot2 polis tangkap! kerajaan haramkan main mercun kan?
ianya satu kesalahan

kat kg aku stok mercun cam senang je dapat..
siap dapat separuh rega.. shhhhhh...
maaf ya jgn soal siasat aku mana stok boleh dapat!
aku tiada kena mengena! lalalala..

apa pun, bagi aku berpada padalah ketika bermain, apa pun kena sentiasa beringat, jangan gembira sangat sampai tak ingat dunia! niat main hanya untuk suka..suka.. bukannya main sebab terikutkan/ menyerupai budaya agama bangsa lain..
fikirkan orang sekeliling juga, timbangrasa, jgn bom tak tentu pasal, kesian mereka yang punya anak2 kecil.. org tua.. tu, terkejut dibuatnya!
lagi, tak perlu la nak terlalu kreatif motif! lain jadinya! yang banyak kes berlaku tu sebab kreatif sangat lah!
buruk padahnya.. tak pasal2 beraya di hospital..

aku setakat main main mercun je..
takdalah sampai ke meriam buluh..
dengar dari jauh je, diorang lawan lawan main meriam antara kampung sebelah..
seronok juga dengar cerita papa aku dan pakcik2 ku masa dulu dulu.. meriam buluh tak boleh tinggal! main belakang rumah, pastu kena kejar ngan nenda kami.. huhuhu..

" b jom main 'bede' !"
''main apa kebenda??"
"Main 'bede' la.."
"apa menatang 'bede' tu?"
"hahaha.. main Bedil la.. main mercun.. sini panggil 'bede'..bedil... :)


IringJeling : kata b ''udah ghupe macam kat palestin , dumm damm dumm damm.. sana sini..agaknya kalau orang palestin datang sini mesti pelik, aiii... suke beno main bomnya..!"
 
atte nye...
 
 
 

5 comments:

nabilah_2908 said...

bnyknya stok mercun..huhuh..

kt sini..seminggu sebelum raya...polis rajin juga ronda2 cari mangsa...

lepas tu..dh tk nmpk dh polis2 berkeliaran...dh cuti raya gaknya..

so apa lagi budak2 kt tmpt sy..sakan la main mercun..huhu..tahan telinga jer la.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
WATAK ATOK DALAM ESC

Amieynna Amin said...

saya xsuke mercun..
terkejut..
sakit dada dgn bunyi mercun..

Mimy Hamid said...

nasib dah lepas..aku report kang..heheeh..aku takleh dgr bunyi mercun..aku takut beb..bila nak ajar aku raya selayang ni :))

kella said...

Nabilah: haah.. kami main pun hati2 gak, memang polis buat rondaan, tapi gamaknya ritu dah sampai klimaks... sana sini dentum dentam.. tak terkejo yeop... heheh..

AMieynna: tahu.. memang ada orang yang tak boleh main/dengar bunyi kuat ni, terkejut, tu pasal nak main kena tempat yang sesuai jugak..

Mimy: hehehehe.. ko takut gak ke?
weh, itulah, tengah kira2 ni nak panggil ko ke selayang.. tapi beb kalau kau nak datang ko tepon je la.. pintu rumah ku sentiasa terbuka, tapi kasi tau awal2.. boleh aku siap2 apa yang patut.. :)

Ain said...

hamboiiii kella, manyaknya stok mercun kamu.....

dah macam nak meniaga pun ada....

hahaha.....

pssst, berani kella main mercun erk, aku berani main bunga api jer....

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker