Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Wednesday, June 10, 2009

Cermin Diri

Sedikit renungan di petang hari nie..
hari ni Tn Hj ku sempat memotivate aku lagi.. lama rasanya tak jumpa dia.. mukanya burn teruk, maklumlah mandi laut.. hihihi..
Berbalik pada cermin diri...
panjang gak celotehnya.. secara kasar, ianya berkisar dengan perhubungan kita sesama manusia..
sejauh mana kita mencermin diri kita sendiri..
sejauh mana kita berpuas hati dengan diri sendiri tetapi tidak dengan orang lain..
memang senang dan mudah untuk kita melihat keburukan tentang orang lain.. mengkritik.. menilai..mengutuk..
tetapi adakah kita nampak keburukan diri sendiri? betapa sangat berpuas hatikah kita dengan diri sendiri? berapa ramai yang akan berterus terang tentang keburukan kita bila kita bertnyakan pendapat mereka ttg diri kita? atau kebanyakkannya hanya menceritakan yg baik2 shj? waahh..baik juga sbnrnya aku nie..!? tkda org tak suka pun..? hmm tapi.. sedarkah kita..betapa kita sebenarnya tidak sanggup pula untuk mendengar realiti atau hakikat sebenar, ttg keburukan yang ada pd diri sendiri! sanggup ker? ntah2 lepas dengar jer.. terus tarik muka..? marah? kenapa? tak dpt terima hakikat pula? ai..tadi tanya kan...!?
well... Tn Hj kata tadi ada satu petua..atau mungkin tips..Tn Hj kata dia dah lupa samada ianya ada dalam hadis atau petua dalam Islam..
petuanya ialah cermin diri kita sendiri melalui orang lain..

contohnya jika kita tak senang hati pd seseorang tu.. dibebani perasaan tak puas hati, marah..dan sempat mengata yg bukan2 tentangnya..samada secara lisan atau tidak..
berhentilah sebentar..
kawal diri...
terus kita perlu lihat pada diri.. cermin diri.. adakah kita bukan seperti mereka?
dalam hal ini kita kena jujur pada diri sendiri..
tak perlu menuding jari atau menilai seseorang sewenang-wenangnya tanpa melihat pada dr sndiri..
kerana mungkin perkara yg sama pada org itu...ada pada diri kita..
kerana,!
kita memahami dan mengerti sesuatu perkara buruk yg ada pada seseorang itu! mungkin secara tak lansung ianya ada pd kita?! (cuba renungi dan fahami maksud di sini...)

bila dah sedar diri tu.. kita akan boleh mengawal permainan minda dan emosi yg bercelaru tu.. bermuhasabah..
dan secara tak lansung, kita akan kurang mendapat tekanan..
malah mendapat ketenangan...
insafi diri..
Ingat Tuhan byk2..
nescaya kita akan menjadi orang yg hebat!
bukankah manusia yg dapat mengawal emosi marah..hasad dengki.. adalah orang yg hebat?

dan jika benar sesuatu perlu diperbetulkan, tenangkan diri..
gunakan kewarasan akal..untuk menangangi masalah tu..

hmm...serius ke topik aku nih? hihi..

Life is Simple but Serious!
Just take it easy..

3 comments:

its me said...

hi mas...lama x sembang...So harini dah dpt tips muhasabah diri dr Tn Hj yer?..agaknya apa puncanya?...anyway tks for sharing...Kekadang tu, rindu jugak kat korang & tn hj kat sana tu...

MimY HaMiD said...

good artikel..tp beb kadang tu kan tahap kesabaran manusia tu tercabar bila diuji kan..aku akan cuba la..tp guano asyik ena hentam je ngan ko phm2 la sapa kan..hehehe

kella said...

Kak kin: hmm..welcome back..
haa.. tahu pun rindu.. nasib baik akak tahu jalan nak gi opis lagi...hehe.

Mimy: hmm betul tu beb..tahap kesabaran pun ada limitnya..aku pun pertikaikan menda tu bila bckp pasal nie dgn Tn Hj aku tuh.. tapi dia bls aku balik..
mmg x tjwb, tapi apa pun, tpulang pd kita ..cara mana yg kita pilih untuk handle d case..

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker