Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Tuesday, November 6, 2012

Resepi Durian Crepe

Assalamualaikum,

hampir lupa.. Hari tu kan ada siar gambar Durian Crepe kat sini 




tapi lupa nak kasi resepinya...
aku ambil resepi dari sahabat Magna ku.. Suhaida Mohaini! boleh juga tengok disini resepinya..
atau telah aku salinnya di sini juga.. =)

DURIAN CREPE
by : fb (Zalina Eena)
sumber : fb (Anie Japri)
 
bahan2
  •  50gm tpg superfine/gandum
  • 1 sdb tpg ubi kayu 
  • 2sdb gula kastor
  • 3 sdb butter di cairkan
  • 1 biji telur
  • 160ml air
  • 40ml susu cair
  • 1/2 sdt esen vanila..
  • sedikit pewarna.. 

Cara2 :
  1. satukan semua bhn2 td & wisk je sampai sebati.. kemudian tapis adunan td
  2. sendukkan sesenduk tuang dlm kuali leper @ non stik, wat mcm buat ketayap tu ye.. tp jgn terblkkan & guna api slow aje
  3. dah masak biar sejuk..

Bahan filling
  • fresh krim yg pukul soft peak
  • isi durian 

Cara gulung:

  1. Ambil sekeping crepe tadi bahagian licin di bwh ye.. letak fc ratakan skit letak isi durian kat tgh n lipat gulung mcm lipat ketayap aka kuih gulung tu.. 
  2. Simpan dlm fridge jap blh la ngap.. enak dimkn ketika sejuk...
 
terima kasih su.. atas resepi yang sangat le sedap.. =)
sampi berkali kali buatnya! kengkawan pun suka!
tu yang sampai buat berkali kali..
memang tidak menghampakan!

selamat mencuba semuanya...

selamat tengahari..
selamat menjamu selera.. 



Senyum..






10 comments:

bujal X said...

musim crepe suda mari~~he~~

Kakzakie said...

Kalau dah banyak snagt buat boleh juga jualkan kella. Kakak belum pernah buat dan belum pernah makan juga

Don't Afraid to Try said...

salam kella,

very nice blog...selamat berkenalan...akak follow awk yer...smg dpt tmbh ramai lg kenalan...

faraherda.razalan said...

Sy tatau nak kate pe tp yg penting, awak sgt rajin! Mencuba resipi crepe ni? Klu sy, idak le...

Terpk2...klu kite bt tat dr pastro filo then filling die dr durian. Agak2 sedap tak?

Afasz said...

sedap ke? nampak cam sedap

Citarasa Rinduan said...

ngecisssss sudahhhh.

kella.. kak xsempat buat. sibuk ngan kedai. bak order 19biji
.
haha

Anonymous said...

Sis...tuk kulit tue..act sy confius sket...mane lg best gune tpung ubi or tpung jgung..mintk tunjuk ajar...:-)

Kella said...

untuk kulit tu... tepung ubi resepinya.. tapi untuk resepi baru yang saya cuba sekarang ni.. saya campurkan sedikit tepung jagug... tepung ubi pun bubuh.. tepung jagung pun bubuh gak sikit.. =)

ayut said...

nk durian crepe plsss... :) salam kenal

siti fatimah said...

thanks for the resipi. memang tengah mencari pun.

follow kamu sekali..

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker