Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Friday, October 12, 2012

Mesti Cuba! Sticky Caramel Date Cake

Assalamualaikum,

Sejurus menaip ni..
hujan mula turun dengan lebatnya... gerut sana sini.. 
( doa jap!  ROBBI HABLI MIN LADUN KA ZURRIYYATAN TOYYIBATAN, INNAKA SAMI'UDDU'A')

*********************************

Meh layan kek pertama kali ku buat ni..
Alhamdulillah.. yang penting my dia suka.. =)


sebenarnya ini ialah inspirasi dari Sticky Caramel dari Domino pizza punya tu..
kek barunya tu..
Dia suka sangat makan! nak lagi nak lagi..
makanya aku mula la mencari resepi untuk kek kurma karamel ini..
dapat la resepi ni kat MyResepi

Mari Kongsi Resepi!

Bahan-bahan ( 1 biji kek )

  • 1 cawan tepung superfine
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh baking soda
  • ½ sudu teh garam halus
  • 1 cawan air
  • 1 ½ cawan kurma yang dibuang biji
  • 2 biji telur gred B
  • ½ cawan gula perang-dikisar halus
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • ½ cawan minyak sayuran
  • Untuk sos karamel: 1/2 cawan gula perang 1/2 cawan heavy cream 2 sudu besar mentega 1 sudu teh esen vanilla

Cara-cara

  1. Panaskan ketuhar pada suhu 165 C
  2. Oleskan loyang dengan mentega dan lapikkan dengan kertas minyak
  3. Masakkan kurma dengan air hingga mendidih dan tutup api. Masukkan baking soda dan gaul rata(anda akan nampak tindakbalas buih2 putih selepas baking soda dicampurkan).
  4. Ayakkan tepung, baking powder dan garam dalam mangkuk.
  5. Dalam mangkuk lain, pukul telur dan vanilla hingga kembang dan putih. Tambahkan serbuk gula perang dan pukul lagi hingga sebati.Kemudian, masukkan minyak dan kacau sekata.
  6. Lenyek sedikit kurma yang telah dimasak tadi dengan sudu dan setelah itu masukkan kurma tersebut di dalam adunan telur dan gula tadi dan gaul sekata.
  7. Akhirnya masukkan tepung dan gaul hingga sebati.
  8. Masukkan adunan ke dalam loyang yang telah di lenser dan bakar selama 30minit atau sehingga masak pada suhu 165C. Sementara menunggu kek masak boleh buat sos karamel.
  9. Untuk sos karamel: Campurkan semua bahan di dalam periuk dan masak dengan api sederhana. Kacau selalu.
  10. Perlahankan api dan gaul hingga gula larut. Tak perlu tunggu mendidih tutup api setelah adunan pekat dan sebati.
  11. Hidangkan bersama date cake atau kek kurma yang suam suam bersama aiskrim vanilla.


Kalau nak lagi sedap.. curahkan karemel atas kek dah panaskan sekali lagi..
karamelnya akan jadi keras2.. cracker2 gitu.. sedaaaap....

~ Walaa... baunya harum semerbak.. aroma yang sangat mempersonakan...
sangat lembut dan yummy... sedap! 
mudah dan senang cara pembuatannya! ~

apa lagi.. boleh la cuba!

selamat mencuba dan menjamu selera.. =)


menu petang 
minum dengan kopi o atau teh panas ni..
memang terangkat..

5 comments:

Kakcik Nur said...

Ada lebih lagi tak? :)

Kella said...

alaa.. kakcik.. semalam adalah yang terakhir.. huhu.. ;)

munna said...

adoyai...sedapnya nampak .....

Afasz said...

singgah BW sini, follow skali

sedap nye kek tu :D

Wanie Raina said...

sewdap nye!! huhu nanty wanie nak mintak mama wanie masak la :D
mama wanie pun pandai masak jugak huhuhu

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker