Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Friday, August 5, 2011

Pizza Terbalik Versi Kella

Assalamualaikum,

Selamat menjalani puasa yang ke 5 pada hari ini.. =)

hari ni aku mahu kongsi resepi Pizza tonggang terbalik.. upss.. nama glamss.. Upside Down Pizza..
ini ialah makanan berbuka pada hari ke 3 puasa hari tu.. western sekali sekala..

ini semua gara gara terlihat sana sini orang dok sebut tentang menda alah ni! so apa lagi! terus salin resepi dan buat ajaaa..... =)

Jom Kongsi resepi!!

UPSIDE DOWN PIZZA
Sumber Asal : TUN TELANI

Dough

2 bj telur
1 cwn susu
1 cwn tepung
1 sb minyak
1/2 sk garam


- gaul sebati (me guna mixer) semua bahan. yg ni just gaul2 jerr :D
- sedia utk diguna



Filling:


1 keping dada ayam- kerat2 (takda ayam, me pakai daging yang dicincang)
4 sosej/hotdog- kerat2 (takda)
1/2 tin cendawan butang- hiris
1/2 bawang besar- dadu
3 ulas bawang putih- hiris halus
1 sb cili boh
2 sb tomato puree
1 sb oregano
1 sk paprika
tomato (ditambah)
Lada benggala (ditambah)
garam
Mozarella Keju secukupnya

- tumis bawang besar dan bawang putih sampai layu
- masukkan cili boh dan tumis lagi
- masukkan ayam dan tumis sampai ayam masak
- masukkan sosej, cendawan, dan tomato puree. masak kejap.
- gaulkan oregano dan paprika, perasakan garam

Aku tambah sos Putih untuk memvariasikan rasanya lagi... alaa sos putih yg orang buat dalam lasagna tu.. =)

Sos Putih

2 sudu butter
2 sudu tepun gandum
2 cwn susu segar
keju cheddar/ atau keju pilihan
garam dan lada hitam secukup rasa

- masak butter, api perlahan, kemudia masukkan terpung dan kacau sebati
- masukkan susu- kacau hingga pekat, perasakan dengan garam dan lada hitam.
- tutup api dan racikkan keju cheddar ke dalam nya.

Cara cara:

Panaskan oven dulu
- aturkan tomato dalam loyang
- curahkan sos putih
- tabur lada benggala
- masukkan semua filing yang telah siap dimasak
- curahkan adunan dough itu tadi
- taburkan mozarella cheese di atasnya ..
- bakar sampai masak!


bila dah masak... masa nak makan tu... tabur la pulak dengan parmesan cheese...
walaaa....




Selamat berbuka kawan kawan ku semua! mujur dapat update... nanti ada masa kita singgah singgah rumah kawan kawan...

6 comments:

Prince Halilintar said...

sekali tgk nampak cam, biase je..lame2 tgk nampak menarik dan sedap pulak pizza ni..

miloais said...

nampak sedap beb!

rajin banget uols memasak ni!
bila nak sedekah sekeping kat iols???

Mimy Hamid said...

craving dah la byk cheese lak tu meltinggggggg

luahfikiran said...

SALAM,
NAMPAKNYA MACAM MENYELERAKAN !

Kazaztan Team said...

wahhhh...wallllaaaa

ciK LyndaWawa igUana said...

haha..boleh cuba..yes2..=]

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker