Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Thursday, September 17, 2009

Wednesday, September 16, 2009

2,3 Biskut Raya Lagi!

~ ya! lagi 2 jenis biskut raya telah siap! Biskut cornflakes tu memang leh kata tradisi le ,.. dari aku kecik lagi mama aku dah uat biskut nih! sampai ler skang aku tetap juga nk biskut nih! sedap dan rangup! 1 lagi biskut ialah biskut oat 'cuba-cuba' hahaha.. tengok resepi dari plastik koker oat! tak tahu nak bentuk2 camna.. aku just potong2 ngan pisau je... n tauk coklat cair kat atas...
jenuh le jugak sebenarnya nak bentukkan coklat kat atasnya tuh! ntah apa2 bentuk je yang jadi!
hentam saja la.. ~

~nak resepi biskut cornflakes tuh? resepi my mama...~

Biskut Cornflakes

1 cwn mentega/ butter
1 cwn gula
2 cwn tpg gandum
2 biji telor merah
1 cwn tpg custard
1cwn tpg jgung
cornflakes- ikut suka 2-3 cwn
esen vanila
coklat rise- sbg hiasan..

caranya; mcm besa, pukul gula n mentega + telur+ pukul lagi + esen vanila + tpg gandum + kastard + tpg jgung + cornflakes yg telah di hancurkan pakai tangan..
-kemudian acukan lah dlm cup, taknak pakai cup pun takpe... tabur coklat rice atas tu..
-sedia untuk di bakar..

aku memang suka resepi2 yg sukat pakai cwn! senang...

Kak Zi.. apa lagi ... amik ler resepi...

My 1st Born sweet lil' creemy of chocolate Muffin!

hihihi... tajuk cam power rangers best giler jer...
hmm... memang aku rasa sangat sonot pun dapat uat muffin nie, memula tuh cam tak yakin jer.. bleh ke jadi muffin nie... aku nak sangat muffin aku merekah2 kat atas tuh...
try n error... tup2 bila angkat.. wow.... jadik laa... yang pentingnya merekah2 tu..
ya.. ada apa dengan merekah2???? hihihihi... merekah2 tu kan menampakkan cam lawo2 je dia..sebagai seketoi muffin...kan?

oh aku sangat teruja tak henggat! ya seperti biasa my babe la yg jadi tempat aku mcurah perasaan terharuku dapat buat muffin ni!



Yang sebetullnya aku buat ' Kek Choc Moist.' dan memang niat nak buat sekali dengan muffin tu.. so lepas buat kek, adunan tu aku lebihkan sikit untuk di tuangkan dalam 'paper cup muffin' tu.. dan tokok tambah sikit bhn2 lain untuk muffin... so jadila 2 jenis..



Resepinya sangat la mudah...
Berjasa sungguh resepi Kak Zi kita.. tima kacih ya...
share resepi;
1 ketul butter
1 atau 1/2 cwn gula
1 cwn tepung
1 cwn serbuk coklat
1 cwn air
1 sk esen valila
3-4 biji telur
coklat masak n choclate rise untuk topping
Untuk Muffin cuma tambah ; soda bikarbonat n baking powder sikit..
cara2;
-pukul butter dengan gula sampat kembang.
-masuk kesemua telor, pukul lagi
-masuk esen
-masuk tepung, serbuk koko dan air sekaligus...
-kacau hingga sebati dan.. sedia untuk di bakar/ kukus...
memang resepi kek ni sangat mudah! cepat dan sedap la... of course... tak caya cuba la..
P/s
Tokey resepi dah komen! haah, pembetulan! 2cwn gula n 2 cwn tepung...! hehehe.. silap info lak!

Berbuka dengan Mcumah

Hujung minggu lalu, ajak MakCumah aku buka kat umah...

Hah? aku masak untuk jamu orang buka pose ke?? hehehe.. ialah.. aku masak simple2 aje..

Masak Daging Kicap, Ayam Goreng Berempah, Sayur Kankung Belacan n Sotong Tepung je menu kami ritu... takpe la Cumah, nanti bila dah pro .. bleh masak best2... tapi memang saratla jugak dengan makanan! sb diorang pi borong kat bazar Ramadhan lagi...

Pas buka kami ke Jalan TAR! Ya Ampunnnn..... orang ramai giler ! berasak2! cam dok dlm tin sadin! (err..tapi ku belum lagi penah dok dlm tin sadin ye..) huh.. tak larat beb.. kami tak lama la kat situ..hajat di hati nak cari gak sepasang bju raya! tapi...tgk keadaan cam s*ot je.. kami blah la awai.. tapi sempat ler mcumah ku beli baju kurung Siti? RM 100..

tak sempat la nak snap gambo mase buka tuh, coz memasing tengah lapo nak mentedarah.. ini jer sempat aku snap!

resepi aku amik dari blok kak Ina-tertunaila hasrat di hati.. 'sayur kankung goreng belacan' aku copy paste resepi dia je.. "tumpang ye kak"



Bahan-bahan
1 ikat kangkong
4 batang cili hidup
aku tambah udang - kasi lagi terangkat!
5 biji bawang putih-ditumbuk
1/2 biji bawang besar-di hiris halus
1/2 sudu makan sos tiram
1/2 sudu makan kicap manis
sedikit ikan bilis-suka hatilah nak letak byk mana
sedikit belacan
garam dan sedikit minyak

Cara-cara

1. Bersihkan sayur dan basuh dan rendam dengan air garam. Bilas dan toskan.
2. Tumbuk/blender halus bawang putih, cili hidup (akak suka tumbuk) dan belacan..dah lumat baru dimasukkan ikan bilis...jangan tumbuk lumat sangat ikan bilis tu.
3. Hiris bawang merah dan panaskan minyak.
4. Tumis dulu bawang merah hingga layu dan berbau wangi barulah dimasukkan bahan yang di tumbuk.
5. Perlahankan api dan biarkan sampai terbit minyak ...barulah di masukkan garam, sos tiram dan kicap manis.
6. Kacau lagi dan masukkan kangkung tadi dan gaul hingga sebati.
7. Sedap di makan panas-panas.

Sekut Raya Pertama..


Biskut Untuk Raya yang pertama-tama sekali aku buat ialah..
almong landong..
sebetulnya biskut nih memang sonang jo nak buat! tinggal lagi nak mencelup coklat n tabur kacang bagai yang buatkan ianya remeh sket...
tapi apa pun... sejak dari bujang hingga ke skang nih pun.. sekut nih memang biskut harus buat di musim2 raye !! aku bukan apa.. selain dari rasa choclate yg byk tu, aku sgt suka dengan kaler nya...hitam.. coklat... bkilat2.. tabur kacang lak kat atas dia tu.. nampak cam best2 jer.. nampak cam bintang2 btaburan di langit di malam hari... (seni lah pulok... )
resepi update kemdian..

Friday, September 11, 2009

Buka Posa Dengan Ayu!

Kebetulan Ayu adikku ada kat Shah Alam, kursus dia plak dah abis Jumaat tu, so apa lagi, moh ler aku ke sana, bukak posa dengan dia! gilos la aku nak buke sengsorang, b pun belum balik lagi! waaa....


Aku sampai pun dah nak dekat2 buka! nak buka posa kat mana? semua tempat pun dah penuh! di chop dan di booking! then Ayu came out dgn 1 idea bernas!! hhehehe.. apa kata kiter buka kat tepi Tasik Shah Alam! err... hmm.. boley la.. dari takda tempat lansung!


meluru la kami adik beradik dengan mknan yg di tapau.. tkoyong kayang ke tepi tasik tu..sebab mase buka dah nak tiba nih, walaupun langit masih cerah!


sesampai jer kami kat situt, fullamak... ramai tul orang.. semua nya tgh sedia nak buka! huu nasib baik kami dapat carik port cantik! letak je punggung atas bangku tu, Azan pun berkumandang......

Alhamdulillah.... berbuka lah kami seadanya pada petang nan senja itu....

1st time buka kat tepi tasik... tapi ok lah... rasa cam fresh jer... tenang jer...
~pic food takdapat ler den nak snap! den tongah lapo gilos mase nih...~

Tuesday, September 8, 2009

SALE! SALE! SALE!

Hehehe.. tajuk tu gimik bikin hotkan hit je..
sebetulnya nak mjemput untuk masuk ke rumah baru ku satu lagi tu..

ala.. kita budak baru belajar.. kalau salah tolong tunjukkan!
jemput ler datang.. macam2 ada, dan bakal ada kat situ....

hehe... kasi promo lah pulak yer...





~ macam2 blouse ada...~


~ baju kaftan pun ada..~

sila la jenugk ke rumah baru kita ; katalogue

cheer...

Tuesday, September 1, 2009

Till We Meet Again..

Hujung minggu lalu..
aku berseorangan sahaja balik kg! without b!
waaa... b kena keja!!
memang la berat hati ni sebenarnya nak balik sengsorang..
tapi sebab itu shj la masa yg boleh balik, plus, b pun minta aku blik gak, kalau diikutkan, dia pun nak balik, memg plan dah lama.. tapi dia ada mesyuarat pulak!
so tpaksalah.. jugak... bpuasa tanpa b..

di kg malam ptama tu, nenek aku buat tahlil, untuk arwah chek , panggil org buka posa di rumahnya..
tak sempat nak snap pic, masing2 bz...
Kami buat ayam bakar, daging kicap, solok lada, kuih akok, puding jagung, buah tembikai...
untuk jamu org tahlil buka puasa...

hari ke dua baru kat umah ma & pa!
hmm... kat bwh ni antara gambar yg sempat di snap mase bukak pose kat umah!
ada kari ikan, daging goreng, ayam percik, telur asin, mee goreng, laiceekang, popiah, pisang sira! ape lagi eh.. dah lupa.. byk sungguh lauk.. maklumlah.. semua pun balik, tu yg byk tuh! cuma Alang n B aku jer takdek!

Mee Goreng tu aku uat tuh! dah lama tak buat nih, tapi atas pmintaan Achik, aku buat jer.. dulu sebelum kawin slalu buat nih! adik2 aku suka pulak mee goreng aku nih! hooo.. kalau aku buat, harusla byk lauk! tgok jer le dlm pic tuh! siap ayam, daging segala! jgn lupa limau nipis.. penyedap rasa! wallaaa... sekali rasa! perrghh... marvelousseee! b aku kureng mee2 ni, tu pasalla aku x penah buat pun pas kawin nih!

*********************************

Pisang Sira itu adalah wajib di bulan posa nih! wlaupun ringkas, tapi sedap! rindu betul nak mkn ni.. rezeki lah mama buatkan! dia memang tahu sumer orang suka! tambahlagi kalau letak dlm peti ais... mkn sejuk2.. gulpp!

*********************************************
satu lagi resepi best ialah , 'kari pecah kepala' mama!
kesedapan yang teramat sangat sampai rase cam nak pecah kepala! hahaahaa..

hari nak balik, papa memang kerja, tapi dia balik gak sekejap, jumpa kitorang! pastu, sempat jugak dia buatkan Ikan bakar nya yg sgt sedap tu! bawa bekal untuk aku n Ayu! Ikan Bakar papa memang favorit semua orang! aku ingatkan dah tak dpt nak merasa... tapi sempat gak dia buatkan sblm kami balik! tengkiu pa! memang sedap!
***************************************
sebelum balik sempat bersnappy! papa takde, dah pegi keja balik!
kami tak sempat juga nak buka posa kat KL! Jln taklah jem sgt! cuma memang byk keta! ingatkan sempatlah buka dgn b kat umah tu.... buka dalam keta jer ler...

MIszz n love u all... till we meet again!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker