Wah!! mari klik klik sini jom !! terima kasih atas kesudian anda semua! :D

Thursday, July 9, 2009

Wednesday, July 8, 2009

Roti Untuk Abang !

Berkebetulan kehadiran adik aku (Abang) ke KL ujung minggu lalu tu..
Ape lagi.. sebelum dia balik, saje je aku uat Pizza n Bun nie lagi...
saje nak bagi dia rasa...
hm.. sebab dia macam tak percaya jer aku leh buat..!

(akak dia nie dah reti buat sushi pun dia tak pecaya?! adaka dia kata aku beli kat kedai pastu amik gambar? kureng ashem punya abang!)

takpe..takpe....akan kubuktikan..

Saje aku uat, takda apa nak bagi dia bekal bawa balik
aku uat lebih sikit..leh dia mkn dgn kengkawan..
itu jer aku mampu buat... yg dia pun suka makan..


~pizza yg telah sedia untuk dibakar~


~gambar dekat..~


~dah masak, siap potong lagi..~


~saki baki.. ini aje yang tinggal setelah dibedal dan dibungkus untuk adik aku bawa balik~

hahahaa.. sorry la asyik entry pasal roti aku jer.. ;p
biarkan lah aku dengan ke terujaan aku.. kih..kih..kih..

Selamat Hari Lahir Abang


~Semalam hari lahir Abang (adik lelaki yg sulong aku)~




~pemandangan indah Taman Tasik Titiwangsa di waktu malam~



----------------------------------------------

Selamat hari Lahir kla n Ab Zule ucapkan..juga mewakili Ayu, Alang, Acik, Adik..(tumpang glamer sat!)

Semoga diberkati dan dimurahkan rezeki oleh Allah,

Semoga menjadi anak yg Soleh harapan mama n papa,

Semoga bertambah matang menghadapi cubaan dan hari2 mdatang,

Semoga bahagia dan gembira selalu,

Semoga dikurniakan oleh Tuhan apa yg dihajati..,

Amiinn...

Alang Pulak!!

Selesai pasal Lah.. timbul pula pasal adik aku sorang lagi..
Alang!
Alang pun dapat sambung study jugak!
tapi lain kesnya...
mula2 dapat UTHM, dia memang agak berat nak pergi sana...
aku pun terkejut, nape taknak pergi, ada masalah ker.. apa masalahnya?
memang pening jugak kepala aku nak fikirkan mana yang terbaik untuknya yg mana aku juga kena fikirkan tentang perasaaanya jugak!
puas juga la aku refer sana refer sinie..bermotivate dgn dia.. ckp2..pro n kontranya..
aku sendiri tanya dirinya.. tapi dia rasa tak happy untuk sambung, so what to do? so we dicide that not to continue! for her sake!
of course la papa n adik2 lain suh sambung kan... tapi keputusan telah dibuat!

TUp2 aku dpt kol kate Alang nak sambung pulak!
Gelabah la jugak masa tu, tarikh mendaftar pun esok lusa, ape menda preparation pun belum buat.. aku plak kat sini.. dia kat sana..
Sedih pulak rasanya.. (dulu.. sama2 jer ngantar kemana2.. sekarang memasing dah besar panjang.. teringat pulak zaman kecik2 dulu..)

Nasib baik, akhirnya (setelah beribu kali agaknya kami sekeluarga menelefon u !) aku dpt hubungi pihak 'U' untuk maklumkan yg dia perlu daftar lewat..atas sebab ttentu..

(sebenarnya aku agak, dia taknak sambung belajar tu sebab taknak nyusah papa n mama.. sebab risau yuran yang agak tinggi? sebab akan berjauhan dengan keluarga? yelah sebelumnie mana penah dia study jauh2..paling jauh pun bila2 masa boleh balik umah, ujung minggu kalau takleh balik, mama atau papa yg akan kesana hantar makanan..hmm pasal duit plak, insyaAllah.. papa masih mampu lagi untuk tanggung... kalau tak cukup pun.. kita pakat adik-badik kumpul sikit2.. Insyaallah.. mesti ada jalan..)

Maafkan Kla sebab tak dapat bersama Alang untuk uruskan segalanya.. tak dapat hantar Alang walaupun hati ni memang nak sangat! sedih gak... (tapi papa mama lagi sedih.. bygkan apa perasaan diorang..setiap kali menghntar anak2nya jauh dari keluarga demi untuk mencapai cita2..)


tapi Kla akan sentiasa ada.. kol je.. or sms jer.. or emel je.. Ayu ada.. Abang ada..Acik n Adik ada.. Abg Zul pun ada.. no worries... we are all available!

To Alang...

-Jangan Lupa Tuhan, percayalah.. ini semua ketentuan dari Tuhan, mhantar Alang study kat sana!

-Jangan tinggal sembahyang.. Ape2 pun minta perlindungan dariNya..

-Jangan Lupa Papa Mama, jgn membelakangkan keluarga walau dlm apa keadaan pun! remember.. we're big -happy family... family first!

-Jangan Lupa diri bila kat tempat orang... sentiasa ingat asal usul diri..

-Jangan bongkak, sombong bila berkawan.. sentiasa merendah diri dan bersederhana..

-Belajar rajin2..hard but smart! kalau tak sia2 lah pengorbanan papa n mama...

-Tolong jaga diri, martabat dan maruah diri, Alang tu perempuan... byk godaan..

-Kla, Abg Zul, Ayu, Abang, Acik, Adik sentiasa doakan yang terbaik untuk Alang..

Kla ni dah banyak makan garam terlebih dulu ... jadi, sikit sebanyak memang faham..
kalau dulu kla pernah lalui perkara2 tak best, taknakla adik2 pun turut sama!

So please ingat ini semua..!

saja je letak ni sume kat kat blog.. nanti sb kalau lupa .. sila refer balik!

(ehem-ehem! Acik pun sama.. anda dihasihati merujuk pada perkara di atas juga! nasihat dari kakak mu! Acik pun dok jauh dari keluarga nie! )

hii... risau betul dengan diorang nih! hmmm risau2 aku ni.. aku tahu papa n mama lagi la risau...




~rindu korang semua!~

Lah ke Sabah

Mula2 dengar biter ni, aku agak terkejut juga walaupun sebenarnya dah tahu yang Nabilah ada mohon untuk sambung belajar ke Unimas, Sabah.
Suami aku lagi la tak keruan juga jadinya sekejap bila dapat tahu berita yg adiknya akan ke Sabah untuk melanjutkan pelajaran.. dia agak marah pada mulanya sebab kurang setuju..
yang sebenarnya, byk menda yg dia fikir.. sebenarnya jauh di dasar hatinya amat sedih.. amat berat baginya untuk melepaskan 'Lah..'
Maklumla.. adik kesayanganya nak pergi Sabah..nun jauh dari semenanjung.. mestilah sangat risau!

suami aku pn pening fikir siapa yg perlu ke sana juga menemani dia untuk pertama kali mendaftar.. mula2 dia minta aku untuk bantu..

Tapi Alhamdulillah.. nasib baik ada anak pada kwn Mak yg juga nak ke sana.. jadi ada lah temannya...

so, kami booking tiket Air Asia ke Labuan untuk 2 orang..

Mula2 semua org dpt kontrol feeling.. tapi sejurus panggilan terakhir untuk Lah masuk, sesi berpeluk cium, semua jadi sedih... aku plak takleh kalau bab sebak2 nie.. syahdu.. tapi aku kontrollah.. kang aku plak yang lebih..

kata mak..Lah takda sunyi lah diorang semua..
Kat rumah.. Lah la yg suka bercerita..
Kalau mak abah bselisih pendapat.. Lah la yg akan meleraikannya..
(sedihla pulak aku nie..)

So 26hb Jun hr tu.. terbang lah Lah.. ke Labuan...

to Lah:

Tahniah sebab dapat sambung belajar !
Please Remember all da things that Yeop and Yong wrote and send by email to u..
Ingat Tuhan, ingat Mak Abah..ingat Keluarga.. setiap masa..
kami sentiasa berdoa yg terbaik untuk Lah kat sana..and always miss u so much!

Do da best!



~Mak dan Abah..sayu nak melepaskan Nabilah..~




~sempat memberikan senyuman walaupun hati rasa sebak~




~Mak Yang pun sedih..~




~kena pakai topeng mulut woo..kang tak pasal2 H1N1!~





Thursday, July 2, 2009

Pizza Hot !!



Iyer ye... another entry pasal masakan aku... bukan per.. nak cuba try test power... ritu dah pi belajar buat roti kan... smntara ingatan masih fresh... keinginan mbuak buak.. bhn2 pulak dah ada.. (lebih buat roti keras ritu).. so just do it..!

bak coretan kata hubby aku dalam buku 'Resepi Roti' yg dibeli hari tu..

" buatla selagi mahu..." (cam tahu2 jer rajin aku nie bermusim...)

Nampak Pizza kat atas tu.. ? sekali buat 2 pulak! aku tak tahu ape ke nama Pizza nie..

tapi yang penting, yg bulat tu exactly cam Italiano pizza.. dan yg satu lagi agak Malaysianese..

Pizza bulat tu 'Cheesee Sosej Pizza' dan satu lagi, 'Kari Ayam Pizza' ... geee... boley?

~ doh yg siap atas Pizza Pan~

~Sedia untuk dimasak..~


~tarra.. dah masak..still hot!! fresh from oven..!~


~melting cheezee~


~Pizza Kari Ayam..~

Nak share dengan korang la resepinya!

ROTI PIZZA

-untuk rotinya tu.. resepi dohnya adalah serupa dengan resepi Shanghai Bun, seperti dalam entry aku yg lepas ' Roti Sedap Yang Sihat ' so boleh la refer situ untuk rotinya.

Toppingnya;

SOSEJ PIZZA

- Aku pakai Sos Piza yg untuk buat Spageeti tu juga. Tapi sos Cili pun boleh..
- 2 Keping Sosej
- Tomato potong dadu
- Capsium/ Lada Benggala potong dadu
- Cendawan Butang
- sedikit daun Pasli n Oregano untuk rasa sebenar Pizza.. (huuu...)
- Mayonis, Cheddar Cheese,
- Mozarella Cheesee (ini tabur atas sekali, Chesee nilah yg buatkan pizza tu nampak bertali-tali bila angkatnya..)
-Bahan2 nie.. tabur jer semuanya atas doh yg telah disediakan atas pizza pan tu..
-sedia untuk bakar..


PIZZA KARI AYAM

- Aku buat kari ayam, ada lebih2 kari tu, racik2 kan isi ayam tu tambah sikit kuahnya dan, bubuh jer atas pizza tuh! (hahaha.. senang kan?)boleh juga pakai kari ayam segera yg ada jual dalam tin tu..
- Lada benggala (potong dadu)
- Bawang Besar (potong dadu)
- Cendawan Butang
- Mayonis dan Sos Cili
- Cheddar Chesse & mozarella cheese

Sebenarnya bahan2 untuk topping ni boleh dipelbagaikan mengikut selera dan citarasa sendiri.. letak lagi banyak bahan2 lagi sedap...

Aku bawa pi ofis.. (sudah tentu la kan..) sebab cam bnyk jer kan..
Biasalah kan..diorang mesti kata sedap punya! hehehe..(itu kata diorang la..)
ada Kak cakap roti ni lebih lembut dari yg dulu.. hmm iye lah kak.. dulu tak reti, pakai hentam kromo aje.. well.. practise make perfect

ada cakap roti aku manis sket, so kurangkan manis..! haaa.. itu aku setuju! memang betul!! aku terlebih gula! terlebih sukat! tu yg aku perisakan byk cheese dan mayo! hehe.. cover la siket rasa dia.. tapi mungkin akak nie dia punya deria rasa lebih sket.. tu yg boleh tangkap rasa tu..
hehehe anyway..thanks so much fo d comments..

komen dari suami tersayang? balik kerja baru sempat bagi dia rasa..ada simpan untuk dia.. of course..
Aku dok kat dapur.. suspen jugak nk dengr komen dari dia kat luar tu....!
"haa... macam ni lah...sedap..roti dia lembut.. baru la betul.."
(ngeh..ngeh..ngeh.. aku tsenyum jer sengsorang..)
" cuma ..."
(erkk?)
" roti dia cam manis sket eh?...."
(hmm aku dah agak.. dia mmg dpt rasa nyer! ")


(hmm.. sedap tak sedap ke.. haa... tinggal 1 slice lagi nie... mau ka??)

Kempen Menentang Kekejaman Israel!

Kempen Menentang Kekejaman Israel!
Aku yang menyokong..

Me and My Hubby

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker